Στη σημερινή παρουσίαση θα δοκιμάσουμε ακόμη ένα οικονομικό τροφοδοτικό (PSU) από την εταιρία Chieftec. Το GPS-450A ανήκει στην έξυπνη σειρά (smart series) PSUs της παραπάνω εταιρίας και η τιμή του είναι μόλις 49€. Στη συνέχεια της παρουσίασης θα δούμε λοιπόν αν ένα τόσο φτηνό PSU μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ενός μικρού PC και κατά πόσο η χαμηλή τιμή του επηρεάζει τη συνολική ποιότητα κατασκευής και τις επιδόσεις του.
Τα κύρια χαρακτηριστικά του GPS-450A παραθέτονται στον παρακάτω πίνακα.
Χαρακτηριστικά GPS-450A | |
Max. DC Output | 450 |
PFC |
Active PFC
|
Efficiency |
80 PLUS
|
Θερμοκρασία λειτουργίας |
0°C ~ 50°C
|
Προστασία |
Over Current Protection
Over Load Protection Over Voltage Protection Under Voltage Protection Over Temperature Protection Short Circuit Protection |
Ψύξη |
120mm ανεμιστήρας (24.4 db)
|
Διαστάσεις |
140 mm (W) x 87 mm (H) x 150 mm (D)
|
Βάρος |
1.5 kg
|
Προδιαγραφές |
ATX12V 2.3
|
Εγγύηση |
2 έτη
|
Τιμή |
49 €
|
Ο επόμενος πίνακας παρουσιάζει όλες τις καλωδιώσεις του GPS-450A.
Τύπος Καλωδιώσεων | |
Captive Καλωδιώσεις | |
20+4 pin ATX (500mm) | 1 |
4+4 pin EPS12V/ATX12V (500mm) | 1 |
6 pin PCIe (500mm) | 1 |
SATA (500mm+150mm+150mm) | 6 |
4 pin Molex / FDD (500mm+150mm / 150mm) | 2 / 1 |
4 pin Molex (500mm+150mm) | 2 |
Ο τελευταίος πίνακας παρουσιάζει τις δυνατότητες των επιμέρους rails του GPS-450A.
Πίνακας Rails GPS-450A | |||||||
Rail | 3.3V | 5V | 12V1 | 12V2 | 5VSB | -12V | |
Μέγιστη ισχύς | Amps | 24 | 18 | 20 | 20 | 2.5 | 0.3 |
Watts | 120 | 396 | 12.5 | 3.6 | |||
Συνολική μέγιστη ισχύς (W) | 433.9W | 16.1 |
Η Delta (o ΟΕΜ κατασκευαστής του συγκεκριμένου PSU) δίνει πάντως στα δυο 12V rails 14Α και 15Α ως μέγιστη ισχύ, αντίστοιχα. Τώρα γιατί η Chieftec επέλεξε να τα δώσει ως 20A έκαστο είναι κάτι που δε γνωρίζουμε.
Η συσκευασία του GPS-450A είναι μικρή σε διαστάσεις και απλή.
Περιγραφή μερικών χαρακτηριστικών του
Τα συνοδευτικά του GPS-450A είναι λιγοστά. Με τόσο χαμηλή τιμή δε θα έπρεπε να περιμένετε και πολλά άλλωστε.
Το θέαμα των non sleeved καλωδιώσεων του GPS-450A δεν είναι και ότι το καλύτερο, ιδιαίτερα γι' αυτούς που θέλουν να δείχνει ωραίο και το εσωτερικό του υπολογιστή τους. Αλλά με 49€ δεν μπορεί να γίνει κάτι καλύτερο.
Και μερικές φωτογραφίες του GPS-450A. Όπως θα διαπιστώσετε δείχνει (και είναι) ένα λιτό και φτηνό PSU. Η συνέχεια της παρουσίασης θα δείξει τι κρύβεται πίσω από αυτή τη λιτή εμφάνιση.
Mπορεί να κοστίζει φτηνά αλλά η Chieftec δεν τσιγκουνεύτηκε το διακόπτη Οn/Off
Διακρίνεται το αυτοκόλλητο της εγγύησης. Δε θα υπάρχει για πολύ στη θέση του
Ο κατασκευαστής του GPS-450A είναι η εταιρία Delta Electronics, ένας από τους καλύτερους OEM κατασκευαστές PSUs (ο ίδιος που φτιάχνει και τα καλά PSUs της Antec). Ανοίγοντας το PSU διακρίνουμε μια απλοϊκή κατασκευή, όπως είναι φυσικό βέβαια για την κατηγορία τιμής που ανήκει το συγκεκριμένο PSU. Οι ψύκτρες του είναι μικρού μεγέθους, κάτι αναμενόμενο μιας και η ισχύς είναι μόλις 450W.
Ας αρχίσουμε, ως συνήθως, την περιγραφή του εσωτερικού από το transient φίλτρο, μιας και η ποιότητα του φίλτρου αυτού πολλές φορές αντιπροσωπεύει και τη συνολική ποιότητα κατασκευής ενός PSU. Πίσω από την AC υποδοχή βρίσκουμε 2 Y πυκνωτές και στη συνέχεια του φίλτρου πάνω στην κύρια πλακέτα υπάρχουν 2 πηνία, 2 Χ και 4 Υ πυκνωτές. Το transient φίλτρο διαθέτει όλα τα τυπικά εξαρτήματα εκτός του βαρίστορ που είναι απαραίτητο και δε θα έπρεπε να λείπει κανονικά!
H γέφυρα ανόρθωσης βρίσκεται πάνω σε ψύκτρα, παρόλο που η μέγιστης ισχύς του PSU είναι μικρή.
Οι δύο κύριοι πυκνωτές του κυκλώματος APFC προέρχονται από την Ltec (Luminous Town Electric Company) και έχουν τα εξής χαρακτηριστικά: 180μF, 420V, 85C. Εδώ να αναφέρουμε ότι οι Ltec πυκνωτές δε θεωρούνται και από τους καλύτερους που υπάρχουν, αλλά με μόλις 49€ που κοστίζει το GPS-450A δεν πιστεύω να περιμένατε και Chemi-Con.
Το κύκλωμα APFC σε όλο του το μεγαλείο.
Υπάρχουν δύο μετασχηματιστές, ο μεγάλος είναι για τις κύριες τάσεις και ο μικρός για τα 5VSB.
Πίσω από τους μετασχηματιστές βρίσκεται η πλακέτα ελέγχου του APFC και PWM
Στο δευτερεύων μέρος του PSU βρίσκουμε πυκνωτές της Ltec πάλι (LTG σειρά, 105C).
H ύπαρξη δύο μόνο πηνίων στο δευτερεύον μέρος, μαρτυρά ότι το voltage regulation δεν είναι ανεξάρτητο, παρά joined. Στα PSUs αυτής της κατηγορίας, το joined regulation είναι δυστυχώς μονόδρομος για να κρατηθεί η τιμή χαμηλά.
H ποιότητα των κολλήσεων είναι πολύ καλή (ειπαμε Delta OEM), ιδιαίτερα αν αναλογιστούμε την κατηγορία τιμής που παίζει το GPS-450A.
Ακολουθούν μερικές φωτογραφίες από το εσωτερικό του GPS-450A με τις αντίστοιχες επεξηγηματικές λεζάντες (όπου χρειάζεται).
H πλακέτα ελέγχου του ανεμιστήρα. Φιλοξενεί επίσης τις προστασίες του PSU
Όλες οι μετρήσεις θα πραγματοποιηθούν με τη βοήθεια του Fagana, του παλμογράφου DS1M12 (Stingray) της USB-Instruments, ενός θερμομέτρου που μπορεί να παρακολουθήσει 2 θερμοκρασίες ταυτόχρονα και έχει τη δυνατότητα καταγραφής των μέγιστων-μικρότερων τιμών, ενός επαγγελματικού power meter (Prova WM-01) και ενός ξύλινου κουτιού που παίζει το ρόλο του Hot Box. Οι πρώτες δοκιμές θα μας δείξουν το πόσο σταθερές είναι οι τάσεις του GPS-450A (voltage regulation) και σε τι επίπεδα κυμαίνεται η αποδοτικότητά του (efficiency). Το φορτίο που θα δοκιμάσουμε αντιστοιχεί σε 20%, 40%, 50%, 60% 80% και 100%, του συνολικού μέγιστου φορτίου που μπορεί να διαχειριστεί. Επίσης, θα γίνουν και δύο επιπλέον δοκιμές όπου πρώτα θα ζορίσουμε έντονα τα 3.3V και 5V rails και στα 12V το φορτίο θα είναι μόλις 2Α και μετέπειτα θα κάνουμε ακριβώς το αντίθετο, με το φορτίο στα 12V να αγγίζει το μέγιστο που μπορεί να διαχειριστεί το συγκεκριμένο rail.
Voltage Regulation & Efficiency Tests | ||||||
Test # | 12V | 5V | 3.3V | DC/AC (Watts) | Efficiency | Temps (In/Out) |
1 | 5.916A | 1.968 | 2.198A | 88.38 | 83.03% | 29.1 °C |
12.002V | 5.066V | 3.369V | 106.45 | 29.6 °C | ||
2 | 11.832A | 4.834A | 6.116A | 186.06 | 85.15 % | 29.3 °C |
11.959V | 5.018V | 3.320V | 218.50 | 30.4 °C | ||
3 | 13.881A | 6.793A | 8.111A | 226.57 | 84.70 % | 31.1 °C |
11.957V | 4.983V | 3.297V | 267.50 | 32.3 °C | ||
4 | 17.812A | 6.757A | 8.109A | 271.69 | 84.25 % | 33 °C |
11.863V | 4.985V | 3.293V | 322.50 | 34.2 °C | ||
5 | 22.914A | 8.897A | 9.744A | 346.98 | 82.61 % | 34.5 °C |
11.833V | 4.953V | 3.261V | 420.00 | 36.7 °C | ||
6 | 32.145A | 8.897A | 9.743A | 449.70 | 80.88 % | 37.8 °C |
11.631V | 4.954V | 3.258V | 556.00 | 39.9 °C | ||
Crossload 1 | 2.004A | 19.055A | 16.891A | 168.70 | 74.81 % | 36.4 °C |
12.661V | 4.711V | 3.171V | 225.50 | 37.5 °C | ||
Crossload 2 | 33.088A | 2.004A | 2.161A | 392.70 | 82.16 % | 37.7 °C |
11.340V | 5.121V | 3.339V | 478.00 | 39.6 °C |
Ας ξεκινήσουμε πρώτα από τα θετικά, δηλαδή το efficiency που βρίσκεται μια ανάσα κοντά στο Bronze. Αντιθέτως το voltage regulation δεν είναι καλό, όχι τόσο στα 5 και 3.3V rails, αλλά κυρίως στα +12V. Στο test#6 αλλά και στο CL2 παρουσιάζονται πολύ μεγάλες πτώσεις τάσης με αποκορύφωμα τα 11.32V του τελευταίου. Τέλος, στο CL1 φαίνονται ξεκάθαρα οι επιπτώσεις του group regulation. Το καλό είναι βέβαια ότι κανένας σύγχρονος υπολογιστής δεν πρόκειται να "τραβήξει" τόσα Amps από τα 5 και 3.3V rails αλλά δεν ισχύει κάτι τέτοιο και για το 12V rail. Ακολουθούν 2 charts τα οποία δείχνουν τις τάσεις των rails και το efficiency για όλες τις μετρήσεις/φορτία εκτός των CL tests.
Το efficiency είναι πολύ καλό και πλησιάζει το 80 Plus Bronze, παρόλο που το PSU χαρακτηρίζεται ως απλό 80 Plus
Στις επόμενες δοκιμές θα δούμε σε τι επίπεδα κυμαίνεται το efficiency GPS-450A σε πολύ μικρά φορτία τα οποία είναι αρκετά μικρότερα από το 20% της συνολικής του ισχύς, το μικρότερο ποσοστό φορτίου δηλαδή που ορίζει το πρότυπο 80 Plus. Τα φορτία που θα δοκιμάσουμε είναι (περίπου) 40 και 65W.
Efficiency in Low Loads | |||||
Test # | 12V | 5V | 3.3V | DC/AC (Watt) | Efficiency |
1 | 1.94A | 1.968A | 2.198A | 40.82 | 74.9% |
12.092V | 5.053V | 3.376V | 54.5 | ||
2 | 3.881A | 1.968A | 2.197A | 63.95 | 78.66% |
12.006V | 5.053V | 3.375V | 81.3 |
Όπως βλέπετε το efficiency σε μικρά φορτία δεν ξεπερνάει το 80% σε καμιά περίπτωση, κάτι όμως που είναι απολύτως λογικό για ένα απλό, 80 Plus, PSU. Στις συγκεκριμένες δοκιμές θα δούμε την ανταπόκριση (transient response) του GPS-450A σε απότομες μεταβολές του φορτίου. Στην πρώτη δοκιμή θέτουμε εκτός ρεύματος το PSU (OFF), επιλέγουμε φορτίο 2Α στα 5VSB και του δίνουμε ρεύμα. Στη δεύτερη έχουμε το PSU σε standby, επιλέγουμε μέγιστο φορτίο για τα 12V και εκκινούμε το PSU. Στην τρίτη και τελευταία δοκιμή έχουμε εκτός ρεύματος το PSU (OFF), επιλέγουμε το μέγιστο φορτίο για τα 12V, ανοίγουμε το διακόπτη εκίννησης του PSU (στο Fagana) και δίνουμε ρεύμα στο PSU. Όπως επαναλαμβάνουμε σε κάθε παρουσίαση, το πρότυπο ATX προβλέπει ότι αιχμές (spikes) των rails κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αυτής δεν πρέπει να ξεπερνούν το 10% της αρχικής τους τιμής (δηλ. για τα 12V είναι 13.2V και για τα 5V είναι 5.5V).
Transient Response Tests | |||||||
PSU OFF TO FULL 5VSB | STANDBY TO FULL 12V | PSU OFF TO FULL 12V | |||||
[/URL] |
Τα transient tests του GPS-450A πήγαν πολύ καλά, χωρίς απότομες αιχμές ή σκαμπανεβάσματα. Βέβαια στα STANDBY TO FULL 12V και PSU OFF TO FULL 12V tests, η μέγιστη τάση της 12αρας είναι μόλις 11.3, σύμφωνα με τον παλμογράφο, αλλά γι' αυτό ευθύνεται το voltage regulation (το φορτίο που χρησιμοποιήσαμε ήταν αντίστοιχο του CL2 test).
Στις επόμενες μετρήσεις θα δούμε τα επίπεδα ripple που υπάρχουν στις DC τάσεις του GPS-450A. Tα όρια που προβλέπει το ATX πρότυπο είναι 120mV για τα +12V και 50mV για τα 5 και 3.3V. Τα "καλά" PSUs δίνουν πάντα πολύ μικρότερες τιμές από αυτές των ορίων.
Μετρήσεις Ripple | ||||
Test # | 12V (mV) | 5V(mV) | 3.3V(mV) | Pass/Fail |
1 | 14 | 5.2 | 5 | Pass |
2 | 17.6 | 6.2 | 6.2 | Pass |
3 | 22.2 | 8.2 | 6.8 | Pass |
4 | 23.8 | 8.4 | 7.2 | Pass |
5 | 28.8 | 10 | 7.6 | Pass |
6 | 33.8 | 10.4 | 8 | Pass |
Crossload 1 | 27.8 | 14.8 | 10.6 | Pass |
Crossload 2 | 32.8 | 7.8 | 5.4 | Pass |
Οι μετρήσεις του ripple, σε αντίθεση με αυτές του voltage regulation, έδωσαν πολύ καλά αποτελέσματα. Παντού το ripple βρίσκεται πολύ κάτω από τα όρια και ιδιαίτερα στα 5V και 3.3V είναι ιδιαίτερα χαμηλό. Τέλος, η μέγιστη τιμή ripple στα +12V βρίσκεται περίπου στο 1/4 του ορίου των 120mV, μια πολύ καλή απόδοση. Ακολουθούν μερικά screenshots από τις μετρήσεις ripple.
+12V full load ripple
5V full load ripple
3.3V full load ripple
Σε αυτή την παρουσίαση είδαμε αναλυτικά το πόσο PSU μπορεί να αγοράσει κάποιος με μόλις 49€. H Chieftec ανέκαθεν φημίζονταν για τον πολύ καλό λόγο απόδοσης/τιμής των προϊόντων της και το GPS-450A ενισχύει τη φήμη αυτή, με κάποιες παραχωρήσεις όμως. Το μεγαλύτερο πρόβλημα του GPS-450A, πέραν του ότι δεν μπορεί να αποδόσει πάνω απο 30-31 Amps στην 12αρα χωρίς μεγάλη πτώση τάσης, είναι το ότι δε διαθέτει το απαραίτητο βαριστορ στο transient φίλτρο. Για όσους διαθέτετε UPS, ή κάποιο surge protector δεν υπάρχει πρόβλημα αλλά για τους υπόλοιπους μπορεί να αποβεί μοιραίο σε κάποιο spike του δικτύου. Πραγματικά δεν μπορούμε να καταλάβουμε πώς ξέφυγε μια τόσο σημαντική λεπτομέρεια από την Delta. Αυτά που χάνει πάντως, το GPS-450A, στο voltage regulation (σε πλήρες φορτίο) τα κερδίζει στις πολύ σημαντικές μετρήσεις ripple, όπου και μας εντυπωσίασε με τις πολύ χαμηλές τιμές που σημείωσε σε όλες τις μετρήσεις που πήραμε.
Συνοπτικά τα πλεονεκτήματα / μειονεκτήματα του GPS-450A της Chieftec είναι τα παρακάτω:
Πλεονεκτήματα
- Χαμηλό ripple σε όλα τα φορτία και σε όλα τα κύρια rails (+12V, 5V και 3.3V)
- Πολύ καλή συμπεριφορά στα transient tests
- Τιμή!
Μειονεκτήματα
- Δε διαθέτει βαρίστορ στο transient φίλτρο. Σε μια υπέρταση μπορεί να γίνει μεγάλη ζημιά!
- Μεγάλη πτώση τάσης στα +12V σε πλήρες φορτίο (test#6 και CL2). Τα Watts που μπορεί να δώσει στα +12V, χωρίς μεγάλη πτώση τάσης, είναι γύρω στα 360
- Μόνο ένα PCIe connector και αυτό 6 pin
- Εκτός της ATX καλωδίωσης όλες οι άλλες δεν είναι sleeved
Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω η βαθμολογία που αποσπά το GPS-450A είναι:
Ακόμη μια παρουσίαση τέλειωσε, ευχαριστούμε την εταιρία Chieftec για την παραχώρηση του GPS-450A και τον Fagana για τις υπερωρίες που τραβάει τελευταία!
crmaris
Recommended Comments
There are no comments to display.
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now