Την εταιρία Silverstone την ξέρουμε αρκετά χρόνια μιας και είναι μία από τις κορυφαίες εταιρίες του χώρου των υπολογιστών. Η εταιρία όπως πολύ καλά γνωρίζετε, έχει μία μεγάλη γκάμα προϊόντων, η οποία εκτείνεται από mobile accessories έως τροφοδοτικά, κουτιά και εξαρτήματα ψύξης.
Η σημερινή παρουσίαση έχει να κάνει με τα τελευταία, μιας και έχουμε στα χέρια μας έξι συνολικά ανεμιστήρες τους οποίους η κατασκευάστρια λάνσαρε πρόσφατα. Οι τρεις είναι από τη σειρά FW και οι άλλοι τρεις από τη σειρά FQ. Συνεπώς και για να αφήσουμε το πολύ μπλα μπλα του προλόγου, να σας πούμε ότι σήμερα θα δούμε ανεμιστήρες 92mm, 120mm αλλά και 140mm και θα προσπαθήσουμε -όσο μας το επιτρέπει ο εξοπλισμός μας- να σας δώσουμε να καταλάβετε τι πουλιά πιάνουν.
ΧαρακτηριστικάΤα χαρακτηριστικά των ανεμιστήρων ακολουθούν στη παρακάτω φωτογραφία.
Όπως θα δούμε και στη συνέχεια, ενώ η παραπάνω φωτογραφία είναι από το site της κατασκευάστριας, κάποια από τα χαρακτηριστικά δεν συμφωνούν με αυτά που αναφέρονται πάνω στις συσκευασίες των προϊόντων. Ένα από αυτά είναι και η τάση εκκίνησης.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε τις προτεινόμενες τιμές από την Silverstone για το εκάστοτε μοντέλο και να σημειώσουμε ότι οι ανεμιστήρες της σειράς FWσυνοδεύονται από διετή εγγύηση ενώ οι ανεμιστήρες της σειράς FQ από τριετή.
Συσκευασία, παρελκόμενα και πρώτη επαφή με τον Silverstone FQ141Ας ξεκινήσουμε σιγά-σιγά και ας ρίξουμε τις πρώτες ματιές στους ανεμιστήρες που έφτασαν στα χέρια μας.
Αρχή βάζουμε από τον 14άρη ανεμιστήρα της σειράς FQ. Παρακάτω μπορείτε να δείτε και ένα αρχείο flash το οποίο έχει φτιάξει η εταιρία δείχνοντας κάποια από τα χαρακτηριστικά του.
http://www.thelab.gr/images//reviews/Silverstone/fans/fq141.swf
Η συσκευασία του είναι τυπική αλλά σίγουρα ικανή να τον προστατεύει από τις κακουχίες. Το περίβλημα είναι από σκληρό διάφανο πλαστικό χαρίζοντάς ταυτόχρονα -πέρα από τη προστασία- και οπτική επαφή με το προϊόν.
Στο μπροστινό μέρος υπάρχει ένα QR code, το οποίο οδηγεί στη σελίδα του προϊόντος και επίσης βλέπουμε βασικές πληροφορίες, όπως το εύρος στροφών, την ήσυχη λειτουργία του ανεμιστήρα και κάποια από τα παρελκόμενα που τον συνοδεύουν όπως τα anti-vibration pads.
Στο πίσω μέρος βλέπουμε μεταφρασμένα σε εννέα γλώσσες (μη συμπεριλαμβανομένης της Ελληνικής) τα χαρακτηριστικά που είδαμε στην Αγγλική γλώσσα στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Επίσης, στο επάνω μέρος βλέπουμε έναν πίνακα με τα αναλυτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος, όπου η τάση εκκίνησης αναφέρεται ότι είναι τα 7V DC, ο μέγιστος αριθμός CFM είναι στα 62, η στατική πίεση 1,21mmH2O και τέλος ο τύπος των ρουλεμάν είναι P.C.F. (Powder Copper Fluid) με προσδόκιμο ζωής τις 150.000 ώρες, το οποίο και αντιστοιχεί σε περίπου 17 χρόνια, συνεχούς λειτουργίας. Καθόλου άσχημα!
Η συσκευασία ανοίγει πολύ εύκολα, καθώς αρκεί να αφαιρέσουμε δύο αυτοκόλλητα με το λογότυπο της εταιρίας από το πάνω μέρος της και να αποκτήσουμε πρόσβαση στο εσωτερικό.
Εκεί συναντάμε τα παρελκόμενα του ανεμιστήρα που είναι ένα καλώδιο molex to 4pin, ένα 4pin to 4pin Speed reduction, anti-vibration pads της εταιρίας 3Μ τα οποία είναι έτοιμα κομμένα και τέλος τέσσερις ασημί βίδες philips μαζί με τέσσερα μαύρα Rubber Bolts.
Παρακάτω έχουμε δύο φωτογραφίες από τον ανεμιστήρα (μπροστινή και πίσω όψη) και μία φωτογραφία από το 4pin fan header.
Ξεκινώντας από τον ανεμιστήρα εδώ εντοπίζεται η πιο εμφανής διαφορά με τη σειρά FW της Silverstone. Η σειρά FQ στην οποία ανήκει ο 140άρης ανεμιστήρας που βλέπουμε παρακάτω, έχει λευκό σώμα και γαλάζια φτερωτή, ενώ οι ανεμιστήρες της σειράς FW έχουν το αντίθετο. Δηλαδή λευκή φτερωτή και μπλε σώμα.
Σαν σχεδιασμός και αρμονία χρωμάτων μπορούμε να πούμε ότι είναι αρκετά όμορφος, αλλά σίγουρα θα έχει περιορισμένο αγοραστικό κοινό στα στέκια των modders. Επειδή ακριβώς δεν βγαίνουν σε άλλο χρωματισμό, θα τον επιλέξουν μόνο εάν το theme του κουτιού είναι το ανοικτό μπλε ή λευκό.
Στο πίσω μέρος πέρα από την ετικέτα όπου αναφέρεται ο αριθμός μοντέλου αλλά και τα Volts και τα Ampere λειτουργίας μπορούμε να δούμε τέσσερα αυλάκια στα οποία ο χρήστης μπορεί να κατευθύνει κάποια καλώδια. Τι καλώδια θα ρωτήσει κάποιος; Αυτό θα φανεί λίγο αργότερα κάντε λίγο υπομονή.
Κλείνοντας με την τριπλέτα των φωτογραφιών παρακάτω, αξίζει ένα σχόλιο για το 4pin fan header το οποίο υποδηλώνει ότι ο ανεμιστήρας είναι PWM. Αυτό που δεν μας άρεσε ήταν η ποιότητα sleeve η οποία χρησιμοποιήθηκε. Στο εύρος τιμής που κινείται το προϊόν, νομίζουμε άξιζε μια πιο πυκνή πλέξη στο Sleeve.
Ένα άλλο χτυπητό χαρακτηριστικό των ανεμιστήρων αυτών είναι ότι τα πτερύγιά τους είναι κατασκευασμένα σε δύο πάχη. Στο εμπρός τμήμα του πτερυγίου το υλικό είναι πιο παχύ και στο πίσω μέρος είναι λεπτότερο. Εδώ η σκέψη φυσικά και πάλι οδηγεί σε μέτρα που αυξάνουν την ακαμψία των πτερυγίων και τον περιορισμό του θορύβου και πολύ σωστά.
Το υλικό είναι πιο παχύ στο εμπρός μέρος, όπου αεροδυναμικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και πίσω είναι λεπτότερο, όπως επιβάλλεται και φυσικά σε αυτό το σημείο σας θυμίζουμε τις πτέρυγες των αεροπλάνων που έχουν ανάλογη κατασκευή.
Βεβαίως διακρίνουμε και άλλες λεπτομέρειες, όπως ότι το χείλος των πτερυγίων έχει πρισματική μορφή. Αυτή η απότομη αλλαγή κλίσης στην καμπυλότητα του χείλους δεν συμφωνεί και πολύ με την αεροδυναμική των πτερύγων, αλλά είναι μια αποδεκτή λύση για να «καλυφθεί» το αυξημένο πάχος του εμπρός μέρους των πτερυγίων. Παίρνοντας υπόψιν ότι οι ταχύτητες που ρέει ο αέρας γύρω από τα πτερύγια είναι μικρές , αυτή η σχεδίαση δεν θα έχει ηχητικές επιπτώσεις.
Ένα δεύτερο σημείο που παρατηρούμε είναι ότι η μετάβαση από το παχύτερο προς το λεπτότερο τμήμα του πτερυγίου έχει την μορφή ενός φάλτσου σκαλοπατιού. Αυτό το φάλτσο είναι απαραίτητο προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι στροβιλισμοί στο σημείο μετάβασης.
Τέλος, το πλάτος του παχύτερου τμήματος από τη μέση του πτερυγίου και προς τον κινητήρα αυξάνει και έτσι βελτιώνεται ακόμα περισσότερο η ακαμψία του πτερυγίου, αλλά το σημαντικό είναι ότι η μετάβαση ανάμεσα στην στενότερη περιοχή προς την φαρδύτερη είναι ομαλή/προοδευτική.
Στο πλησιέστερο προς τον άξονα τμήμα του πτερυγίου, όπου γραμμική ταχύτητα είναι μικρή το παχύτερο τμήμα είναι φαρδύτερο και στο πιο εξωτερικό τμήμα του πτερυγίου που η ταχύτητα αυξάνει το παχύ τμήμα περιορίζει τις διαστάσεις του, έτσι ώστε η ροή του αέρα να είναι κατά το δυνατόν στρωτή.
Το αν ο συμβιβασμός ανάμεσα στην αεροδυναμική και την ηχητική, με την αισθητική και τις επιταγές του marketing είναι επιτυχής, θα φανεί στη συνέχεια.
Στις τέσσερις άκρες του λευκού πλαισίου υπάρχουν από δύο υποδοχές για τα anti-vibrations pads της εταιρίας 3M που είδαμε λίγο πριν, για να αποσβέσουν τους κραδασμούς στο σημείο επαφής με το κουτί μας.
Επίσης το λευκό πλαίσιο έχει συνολικά τέσσερις τρύπες στις οποίες ο χρήστης εφόσον το επιθυμεί και έχει όρεξη για συνδέσεις, μπορεί να εγκαταστήσει τέσσερα LEDs των 3mm. Γι' αυτό το λόγο υπάρχουν τα έτοιμα "αυλάκια" στο πίσω μέρος που είδαμε στη προηγούμενη σελίδα, έτσι ώστε να είναι όλα τακτοποιημένα.
Και κάπου εδώ μας έπιασε η περιέργεια και θέλαμε να αποσπάσουμε τη φτερωτή, από το σώμα του ανεμιστήρα. Δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, αν δεν χαθεί η εγγύηση του προϊόντος. Το πίσω μέρος δεν διαθέτει κάποια τάπα -όπως οι περισσότεροι ανεμιστήρες της αγοράς- αλλά είναι σφραγισμένο.
Αν λοιπόν με την πάροδο του χρόνου, κάποια στιγμή ο ανεμιστήρας χρειαστεί καθάρισμα και λίγο γράσο/λαδάκι/WD40 στον άξονα, ο χρήστης θα πρέπει με ένα τρυπάνι -με προσοχή- να ανοίξει τη πίσω μεριά, για να μπορεί πλέον να επέμβει.
Συσκευασία, παρελκόμενα και πρώτη επαφή με τον Silverstone FQ122Προχωράμε στο επόμενο μοντέλο της σειράς FQ το οποίο είναι ένας ανεμιστήρας 120mm με τη κωδική ονομασία FQ122.
http://www.thelab.gr/images//reviews/Silverstone/fans/fq122.swf
Η συσκευασία του είναι ίδια με αυτή του FQ141 με λίγο μικρότερες όπως είναι φυσικό διαστάσεις. Το περίβλημα είναι από σκληρό διάφανο πλαστικό χαρίζοντάς ταυτόχρονα -πέρα από τη προστασία- και οπτική επαφή με το προϊόν.
Στο μπροστινό μέρος υπάρχει ένα QR code, το οποίο οδηγεί στη σελίδα του προϊόντος και επίσης βλέπουμε βασικές πληροφορίες, όπως το εύρος στροφών, την ήσυχη λειτουργία του ανεμιστήρα και κάποια από τα παρελκόμενα που τον συνοδεύουν όπως τα anti-vibration pads.
Στο πίσω μέρος βλέπουμε μεταφρασμένα σε εννέα γλώσσες (μη συμπεριλαμβανομένης της Ελληνικής) τα χαρακτηριστικά που είδαμε στην Αγγλική γλώσσα στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Επίσης, στο επάνω μέρος βλέπουμε έναν πίνακα με τα αναλυτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος, όπου η τάση εκκίνησης αναφέρεται ότι είναι τα 7V DC, ο μέγιστος αριθμός CFM είναι στα 63,8, η στατική πίεση 1,5mmH2O και τέλος ο τύπος των ρουλεμάν είναι P.C.F. (Powder Copper Fluid) με προσδόκιμο ζωής τις 150.000 ώρες, όπως ακριβώς και ο FQ141.
Η συσκευασία ανοίγει πολύ εύκολα και σε αυτό το προϊόν, καθώς αρκεί και πάλι να αφαιρέσουμε δύο αυτοκόλλητα με το λογότυπο της εταιρίας από το πάνω μέρος της και να αποκτήσουμε πρόσβαση στο εσωτερικό.
Εκεί συναντάμε τα παρελκόμενα του ανεμιστήρα που είναι ένα καλώδιο molex to 4pin, ένα 4pin to 4pin Speed reduction, anti-vibration pads της εταιρίας 3Μ τα οποία είναι έτοιμα κομμένα και τέλος τέσσερις ασημί βίδες philips μαζί με τέσσερα μαύρα Rubber Bolts.
Και εδώ ισχύουν τα ίδια σχόλια τα οποία κάναμε για το μεγάλο του αδερφό τον FQ141. Δεν αλλάζει κάτι πέρα από τη διάσταση του ανεμιστήρα που εδώ είναι 120mm.
Τα πτερύγια είναι δύο επιπέδων και εδώ και από τη στιγμή που έχουμε κάνει μία μικρή ανάλυση μία σελίδα πριν, δεν έχουμε να προσθέσουμε κάτι παραπάνω. Όπως έχουμε ξαναπεί reviews γράφουμε και όχι ποίηση.
Στις τέσσερις άκρες του λευκού πλαισίου υπάρχουν από δύο υποδοχές για τα anti-vibrations pads της εταιρίας 3M που είδαμε λίγο πριν, για να αποσβέσουν τους κραδασμούς στο σημείο επαφής με το κουτί μας.
Επίσης το λευκό πλαίσιο έχει συνολικά τέσσερις τρύπες στις οποίες ο χρήστης εφόσον το επιθυμεί και έχει όρεξη για συνδέσεις, μπορεί να εγκαταστήσει τέσσερα LEDs των 3mm. Γι' αυτό το λόγο υπάρχουν τα έτοιμα "αυλάκια" στο πίσω μέρος που είδαμε πιο πριν, έτσι ώστε να είναι όλα τακτοποιημένα.
Ομοίως και εδώ δεν υπάρχει κάποια τάπα στο πίσω μέρος στη περίπτωση που χρειαστεί μελλοντικά ο χρήστης να προσθέσει λίγο γράσο/λαδάκι/WD40 στον άξονα.
Συσκευασία, παρελκόμενα και πρώτη επαφή με τον Silverstone FQ91Επόμενη στάση είναι ο τελευταίος ανεμιστήρας της σειράς FQ ο FQ91.
http://www.thelab.gr/images//reviews/Silverstone/fans/fq91.swf
Δεν αλλάζουν και πολλά στο τομέα της συσκευασίας όπως είναι φυσικό. Εξάλλου βλέπουμε ανεμιστήρα της ίδιας σειράς με πριν, απλά με πιο μικρές διαστάσεις. Στη περίπτωση βέβαια του FQ91 απουσιάζει από το μπροστινό μέρος το QR Code, όπως και οι έστω και λίγες πληροφορίες γύρω από τα βασικά χαρακτηριστικά του, που είχαμε δει στα πιο μεγάλα μοντέλα της σειράς μερικές σελίδες πριν.
Στο πίσω μέρος βλέπουμε μεταφρασμένα σε δέκα γλώσσες (μη συμπεριλαμβανομένης της Ελληνικής) τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Επίσης, στο κάτω μέρος βλέπουμε έναν πίνακα με τα αναλυτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος, όπου η τάση εκκίνησης αναφέρεται ότι είναι τα 7V DC, ο μέγιστος αριθμός CFM είναι στα 44,2, η στατική πίεση 2,2mmH2O και τέλος ο τύπος των ρουλεμάν είναι P.C.F. (Powder Copper Fluid) με προσδόκιμο ζωής τις 150.000 ώρες, όπως ακριβώς και οι FQ141 και FQ122.
Εντός της συσκευασίας συναντάμε τα παρελκόμενα του ανεμιστήρα που είναι ένα καλώδιο molex to 4pin, ένα 4pin to 4pin Speed reduction, anti-vibration pads της εταιρίας 3Μ τα οποία είναι έτοιμα κομμένα και τέλος τέσσερις ασημί βίδες philips μαζί με τέσσερα μαύρα Rubber Bolts.
Παρακάτω ακολουθούν δύο φωτογραφίες από το μπροστινό και το πίσω μέρος του ανεμιστήρα, καθώς επίσης και από το 4pin fan header με την ποιότητα του sleeve να είναι φυσικά στα ίδια επίπεδα με τα δύο μεγαλύτερα αδέρφια του FQ91.
Φυσικά και εδώ τα πτερύγια έχουν σχεδιασμό δύο επιπέδων...
Και στις άκρες του λευκού πλαισίου υπάρχουν από δύο υποδοχές για τα anti-vibrations pads της εταιρίας 3M και οπές για την εγκατάσταση LEDs 3mm εφόσον ο χρήστης το επιθυμεί.
Ομοίως και εδώ δεν υπάρχει κάποια τάπα στο πίσω μέρος στη περίπτωση που χρειαστεί μελλοντικά ο χρήστης να προσθέσει λίγο γράσο/λαδάκι/WD40 στον άξονα.
Συσκευασία, παρελκόμενα και πρώτη επαφή με τον Silverstone FW121Αφήνουμε τη σειρά FQ και προχωράμε στη σειρά FW, βάζοντας αρχή από ένα αρκετά ενδιαφέρον προϊόν το FW121. Ο λόγος που το αναφέρουμε σαν ενδιαφέρον είναι ότι δεν έχει το τυπικό πάχος που έχει ένας ανεμιστήρας, δηλαδή 25mm, αλλά μόλις 15mm.
Αρκετές φορές πολλοί από εμάς έχουμε βρεθεί σε δίλημμα στο να κάνουμε κάποιο push pull στην οροφή του κουτιού μας, αλλά αυτό το άτιμο ψυγείο να μη χωράει με δύο σειρές ανεμιστήρων και να αναρωτιόμαστε to be or... ε ε ε ε να αλλάξουμε κουτί ή να αφήσουμε μία σειρά ανεμιστήρων ή ακόμα και να λέμε, αξίζει να βάλω 15mm ανεμιστήρα; Θα δείξει η νεκροψία...
http://www.thelab.gr/images//reviews/Silverstone/fans/fw121.swf
Η συσκευασία δεν αλλάζει σε σχέση με τη σειρά FQ με μόνη ίσως εξαίρεση τα χρώματα πάνω στο χαρτόνι που αναφέρει κάποια από τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Στο μπροστινό μέρος μπορούμε να δούμε ότι δίδεται ιδιαίτερη βάση στο ότι ο ανεμιστήρας είναι από τους λεπτοκαμωμένους, PWM και φυσικά υπάρχει και το QR Code για να μας πάει απευθείας στο site της κατασκευάστριας και του προϊόντος.
Στο πίσω μέρος βλέπουμε μεταφρασμένα σε εννέα γλώσσες (μη συμπεριλαμβανομένης της Ελληνικής) τα χαρακτηριστικά που είδαμε στην Αγγλική γλώσσα στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Επίσης, στο επάνω μέρος βλέπουμε έναν πίνακα με τα αναλυτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος, όπου η τάση εκκίνησης αναφέρεται ότι είναι τα 6V DC, ο μέγιστος αριθμός CFM είναι στα 32,6, η στατική πίεση 1,528mmH2O και τέλος ο τύπος των ρουλεμάν είναι long life sleeve, το οποίο είναι κατώτερης ποιότητας από το PCF που είδαμε πιο πριν, κάτι που αντικατοπτρίζεται και στον προσδόκιμο χρόνο ζωής, που είναι 40.000ώρες.
Εντός της συσκευασίας συναντάμε τα παρελκόμενα του ανεμιστήρα που εδώ περιορίζονται σε ένα καλώδιο molex to 4pin και τέσσερις ασημί βίδες philips μαζί με τέσσερα μαύρα Rubber Bolts.
Δύο φωτογραφίες από το μπροστινό και το πίσω μέρος του ανεμιστήρα μας δείχνουν αμέσως τρεις βασικές διαφορές με τους τρεις ανεμιστήρες που είδαμε πριν. Αρχικά το χρώμα που εδώ ο ανεμιστήρας έχει μπλε σώμα και λευκή φτερωτή. Δεύτερη διαφορά, αυτή η στεφάνη που βρίσκεται σχεδόν στο μέσο των πτερυγίων και τα ενώνει μεταξύ τους και τέλος, τα πτερύγια δε φαίνεται να είναι δύο επιπέδων με μία πρώτη και μακρινή ματιά.
Μία ακόμα διαφορά εντοπίζεται στο καλώδιο και δεν έχει να κάνει με το Header αυτό καθεαυτό, μιας και είναι 4Pin PWM και εδώ, αλλά στο γεγονός ότι το καλώδιο είναι χωρίς "ρουχαλάκια". Ναι εδώ δεν υπάρχει sleeve, όχι ότι αυτό που υπήρχε στη σειρά FQ μας άφησε και ικανοποιημένους.
Αυτό που χτυπάει αμέσως στο μάτι στον FW121 είναι το πλαστικό στεφάνι που ενώνει τα πτερύγια του ανεμιστήρα.
Η πρώτη σκέψη είναι ότι λόγω του μικρότερου πάχους του ανεμιστήρα, η Silverstone επέλεξε διαφορετικό τρόπο ενίσχυσης των πτερυγίων, η οποία αυξάνοντας την ακαμψία τους, θα περιορίσει τον θόρυβο που παράγουν οι μικρές ταλαντώσεις που κάνουν αυτά καθώς περιστρέφονται. Αυτό είναι σωστό βέβαια, αλλά η πιο προσεκτική εξέταση αυτού του «στεφανιού» έδειξε ότι η διάμετρός του μειώνεται ελαφρά και προοδευτικά προς τα πίσω. Με απλά λόγια σχηματίζει κάτι σαν ένα πολύ ανοιχτό χωνί/κώνο και αυτό σε συνδυασμό με το ότι ακριβώς πίσω από εκεί που τελειώνει αυτή η στεφάνη των πτερυγίων, υπάρχει στο πλαίσιο σαν συνέχειά της μία ακόμη στεφάνη (μπλε), αποκαλύπτει τον κύριο λόγο αυτού του σχεδιασμού.
Όπως έχουμε ξαναπεί και στο παρελθόν, ο αέρας που βγαίνει από έναν κοινό ανεμιστήρα έχει την μορφή ενός περιστρεφόμενου κώνου, στου οποίου τον άξονά έχουμε την χαμηλότερη πίεση και τον λιγότερο αέρα. Το λεγόμενο τυφλό σημείο.
Ο ρόλος αυτού του στεφανιού στα πτερύγια, είναι να συγκεντρώσει και κατευθύνει τον αέρα του εσωτερικού τμήματος της φτερωτής του ανεμιστήρα, προς το τυφλό σημείο.
Σε αυτή την διαδικασία, συνεργάζεται και η σταθερή στεφάνη του πλαισίου (μπλε), επιμηκύνοντας τα τοιχώματα αυτού του άτυπου κώνου.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα μέρος του αέρα που ωθεί ο ανεμιστήρας προς τα πίσω, να ρέει πλησιέστερα στον άξονα του ανεμιστήρα, εφοδιάζοντας έτσι με αέρα την περιοχή που βρίσκεται πίσω από τον κινητήρα του ανεμιστήρα (τυφλό σημείο). Με τον τρόπο αυτό έχουμε πιο ομοιόμορφη κατανομή του ρεύματος αέρα και αποτελεσματικότερη λειτουργία του ανεμιστήρα.
Συνεχίζουμε στο ίδιο μοτίβο και στη σειρά FW καθώς δεν υπάρχει κάποια τάπα στο πίσω μέρος στη περίπτωση που χρειαστεί μελλοντικά ο χρήστης να προσθέσει λίγο γράσο/λαδάκι/WD40 στον άξονα.
Συσκευασία, παρελκόμενα και πρώτη επαφή με τον Silverstone FW122
Μετά τον FW121, σειρά έχει ο FW122...
http://www.thelab.gr/images//reviews/Silverstone/fans/fw122.swf
...Ο οποίος είναι ένας ανεμιστήρας 120mm με πάχος 25mm. Με απλά λόγια επιστρέφουμε στα κλασικά.
Στο πίσω μέρος της συσκευασίας βλέπουμε μεταφρασμένα σε εννέα γλώσσες (μη συμπεριλαμβανομένης της Ελληνικής) τα χαρακτηριστικά που είδαμε στην Αγγλική γλώσσα στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Επίσης, στο επάνω μέρος βλέπουμε έναν πίνακα με τα αναλυτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος, όπου η τάση εκκίνησης αναφέρεται ότι είναι τα 6V DC, ο μέγιστος αριθμός CFM είναι στα 76,5, η στατική πίεση 2,1mmH2O και τέλος ο τύπος των ρουλεμάν είναι Long Life bearing με προσδόκιμο ζωής τις 40.000 ώρες, όπως ακριβώς και ο FW121.
Εντός της συσκευασίας συναντάμε τα παρελκόμενα του ανεμιστήρα που εδώ αυξάνονται κατά ένα στον αριθμό σε σχέση με αυτά που είδαμε στον FW121.
Έχουμε λοιπόν, ένα καλώδιο molex to 4pin, anti-vibration pads της εταιρίας 3Μ έτοιμα κομμένα και τέσσερις ασημί βίδες καθώς επίσης και τέσσερα μαύρα Rubber Bolts, για τη στερέωση του ανεμιστήρα στο κουτί.
Με μία πρώτη ματιά ο FW122 φαίνεται να είναι ακριβές αντίγραφο του FQ122. Ίδιος αριθμός πτερυγίων, ίδιο σώμα αλλά και σχηματισμός στα πτερύγια και το μόνο που αλλάζει είναι το χρώμα σώματος και φτερωτής και το καλώδιο που απλά δεν είναι sleeved. Φυσικά μία βασική διαφορά έχει ήδη αναφερθεί και έχει να κάνει με τον τύπο των ρουλεμάν του FW122 σε σχέση με τον FQ122.
Στις τέσσερις άκρες του μπλε πλαισίου υπάρχουν από δύο υποδοχές για τα anti-vibrations pads της εταιρίας 3M που είδαμε λίγο πριν, για να αποσβέσουν τους κραδασμούς στο σημείο επαφής με το κουτί μας.
Επίσης το μπλε πλαίσιο έχει συνολικά τέσσερις τρύπες στις οποίες ο χρήστης εφόσον το επιθυμεί και έχει όρεξη για συνδέσεις, μπορεί να εγκαταστήσει τέσσερα LEDs των 3mm.
Συνεχίζουμε στο ίδιο μοτίβο και σε αυτό το μοντέλο μιας και δεν υπάρχει κάποια τάπα στο πίσω μέρος στη περίπτωση που χρειαστεί μελλοντικά ο χρήστης να προσθέσει λίγο γράσο/λαδάκι/WD40 στον άξονα.
Συσκευασία, παρελκόμενα και πρώτη επαφή με τον Silverstone FW91
Τελευταία στάση πριν αρχίσουμε τις μετρήσεις μας είναι ο FW91.
http://www.thelab.gr/images//reviews/Silverstone/fans/fw91.swf
Και επειδή με βαρεθήκατε να σας λέω για τη συσκευασία, σας αφήνω να δείτε τις φωτογραφίες μόνοι σας.
Στο εσωτερικό έχουμε τα ίδια ακριβώς παρελκόμενα με τον FW122.
Και ο χρωματισμός και τα πτερύγια είναι ίδια και εδώ, με μόνη διαφορά τις πιο μικρές διαστάσεις μιας και μιλάμε για ανεμιστήρα 92mm.
Ο FW91 έχει και αυτός θέσεις για anti-vibration pads στις τέσσερις άκρες του πλαισίου και τέσσερις οπές για LEDs 3mm.
Τέλος και εδώ δεν υπάρχει κάποια τάπα στο πίσω μέρος στη περίπτωση που χρειαστεί μελλοντικά ο χρήστης να προσθέσει λίγο γράσο/λαδάκι/WD40 στον άξονα.
Όργανα και μεθοδολογία μετρήσεωνΑν νομίζατε ότι θα μέναμε μόνο στα του φαίνεσθαι, είστε γελασμένοι. Μπορεί ο εξοπλισμός μας να μην μας επιτρέπει ένα πλήρες review ενός ανεμιστήρα, αλλά ότι όργανο υπήρχε στη "φαρέτρα" μας, βγήκε και "οπλίστηκε".
Για τη μέτρηση των στροφών, θα χρησιμοποιηθεί ένα ταχόμετρο laser το CTM-510 της CT-BRAND.
Για τις μετρήσεις ήχου θα χρησιμοποιηθεί το γνώριμο σε όλους σας πλέον db meter που έχω στη κατοχή μου.
Για τις μετρήσεις CFM θα χρησιμοποιηθεί ένα ανεμόμετρο της εταιρίας Mastech με κωδικό μοντέλου MS6525A.
Τέλος, για τις μετρήσεις τάσεων, θα χρησιμοποιηθεί ένα πολύμετρο το VA-18B, το οποίο έχει δυνατότητα σύνδεσης με ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Καλό θα ήταν να είχαμε στη κατοχή μας και ένα εργαστηριακό τροφοδοτικό έτσι ώστε οι μετρήσεις στα 12V να είναι ακριβώς σε αυτή τη τιμή και όχι λίγο πιο κάτω, αλλά επιφυλασσόμαστε για τις επόμενες παρουσιάσεις.
Ο τρόπος που θα μετρηθούν οι ανεμιστήρες ακολουθεί και δεν είναι και πολύ περίπλοκος στο να γίνει κατανοητός. Αρχικά χρειαστήκαμε κάποιες συστολές με διάμετρο ίση με αυτή των ανεμιστήρων και μία σωλήνα με διάμετρο ίση με αυτή του ανεμομέτρου.
Μέσα τη σωλήνα για να προσομοιώσουμε όσο είναι δυνατό ένα wind tunnel και να έχουμε όσο γίνεται λιγότερους στροβιλισμούς αέρα αλλά να προσθέσουμε και κάποια αντίσταση, τη γεμίσαμε με καλαμάκια μήκους 19εκατοστών. Ναι μπορεί να μη πιούμε φραπεδάκι, αλλά ο καπουτσίνο -μιας και άρχισε να φθινοπωριάζει για τα καλά- ήταν δίπλα μας και μας έκανε παρέα.
Στη συνέχεια στη μία μεριά εγκαταστάθηκε ο ανεμιστήρας και σε απόσταση ενός μέτρου το ανεμόμετρό μας.
Και κάπως έτσι για τις περιπτώσεις των 7V, 9V αλλά και ~12V πήραμε τις μετρήσεις CFM τις οποίες θα δείτε και στη συνέχεια.
Όσον αφορά το θέμα θορύβου, το dbmeter στάθηκε απέναντι από τους ανεμιστήρες σε απόσταση μισού μέτρου με τη ροή αέρα να μην έρχεται σε επαφή με το μικρόφωνο του dbmeter.
Μετρήσεις Τάσης εκκίνησης και RPM σε τάσεις 7V,9V και 12VH τάση εκκίνησης είναι ένα μέγεθος που δε πρέπει να λείπει από καμία παρουσίαση ανεμιστήρων. Ο λόγος έχει ειπωθεί αρκετές φορές στις παρουσιάσεις κουτιών και συγκεκριμένα σε αυτά τα οποία έχουν ελεγκτή ανεμιστήρων με θέση στα 5V dc.
Για να ελέγξουμε αυτή την περίπτωση, δοκιμάσαμε τους ανεμιστήρες εσκεμμένα με συνεχή τάση και όχι με κάποιον PWM fan controller, προκειμένου να δούμε τι συμβαίνει αν τους ανεμιστήρες τους συνδέσουμε σε έναν απλό επιλογέα τάσης (12V, 7 V ή 12V, 5V) που έχουν συχνά τα κουτιά μας και το αποτέλεσμα ήταν αποκαλυπτικό!
Δεν εκκινούν όλοι οι ανεμιστήρες σε αυτή τη τάση και παρακάτω έχουμε μόλις έναν ανεμιστήρα που άρχισε να περιστρέφεται όταν η τάση ήταν 5V dc.
Στα παρακάτω διαγράμματα βλέπετε διαγράμματα στροφών σε τρεις διαφορετικές τάσεις 7V, 9V και σχεδόν 12V σε διάφορα μοντέλα ανεμιστήρων που είχαμε στη κατοχή μας.
Αναφέρουμε και πάλι το σχεδόν 12V μιας και δυστυχώς προς το παρόν στον εξοπλισμό μας δεν διαθέτουμε κάποιο εργαστηριακό τροφοδοτικό. Όπως όμως σας είπαμε είναι μέσα στα μελλοντικά μας σχέδια. Συνεπώς η σύνδεση έγινε μέσω molex to 4pin απευθείας από το τροφοδοτικό μας, μιας και ο controller θα έκοβε και λίγη ακόμα τάση.
**Σημείωση ο CM 120mm είναι ο Cooler Master SickleFlow 120 2000 RPM με κόκκινα LEDs
Συγκριτικά διαγράμματα CFM, dbA, RPM και RPM/CFMΠροχωράμε στην ουσία του πράγματος. Οι χρήστες κατά την αγορά ανεμιστήρων συνήθως κοιτάνε δύο πράγματα. Το ένα από αυτά είναι το πόσο αέρα "σπρώχνει" ένας ανεμιστήρας aka CFM και το άλλο, είναι ο θόρυβος. O μόνιμος λοιπόν βραχνάς είναι ποιος ανεμιστήρας θα μου δώσει τελικά τον καλύτερο λόγο ανάμεσα σε αυτά τα δύο μεγέθη.
Θέλω να σπρώχνει αέρα, αλλά ταυτόχρονα δε θέλω να μου παίρνει τα αυτιά. Αυτή η χρυσή τομή δυστυχώς κοστίζει αρκετά και είναι και ο λόγος που στο συγκριτικό μας υπάρχει ένας εύρος τιμής ανάμεσα στα προϊόντα από περίπου 4,5ευρώ έως και 20ευρώ που στοιχίζει ένας από τους πιο γνωστούς ανεμιστήρες ο Be quiet 120mm Silent Wings 2.
Επίσης σε αυτό το σημείο καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε ένα ακόμα θέμα. Αν πάτε στα χαρακτηριστικά κάποιου ανεμιστήρα και δείτε τα CFM του για παράδειγμα στα 12V, θα διαπιστώσετε ότι υπάρχουν διαφορές με αυτά που σας παραθέτουμε παρακάτω. Ο λόγος είναι πάρα πολύ απλός και έχει να κάνει φυσικά με τον εξοπλισμό που διαθέτουν οι εταιρίες, λέγε με wind tunnel. Είναι νομίζουμε κατανοητό ότι το να προμηθευτούμε ένα τέτοιο μηχάνημα είναι αδύνατο ελέω κόστους.
Συνεπώς ο σκοπός μας ήταν να έχουμε ένα μέγεθος μετρήσιμο με κάποιο όργανο (anemometer) και να υποβάλουμε όλους στους ανεμιστήρες στην ίδια μέτρηση, διατηρώντας σταθερές το μήκος της διαδρομής, την αντίσταση, αλλά και φυσικά τις τάσεις και το όργανο μέτρησης. Οπότε μπορείτε να δείτε ποιος ανεμιστήρας σπρώχνει περισσότερο αέρα σε σχέση με κάποιον άλλον, ακόμα και αν οι τιμές δεν συμφωνούν με αυτές που δίνουν οι εταιρίες.
Παρακάτω υπάρχουν έξι συνολικά διαγράμματα, δύο ανά τάση λειτουργίας. Στο πρώτο η κατάταξη γίνεται βάση CFM και στο δεύτερο -κάθε τάσης- βάση θορύβου. Αν λοιπόν ψάχνετε απόδοση κοιτάτε το πρώτο, αν ψάχνετε τον πιο αθόρυβο, κοιτάτε το δεύτερο.
Κλείνοντας και πριν σας αφήσουμε να μελετήσετε τα παρακάτω διαγράμματα να πούμε ότι επειδή δεν είχαμε πολλούς ανεμιστήρες 140mm και κανέναν 92mm, πέρα από τους δύο που μας έστειλε η Silverstone, όλοι οι ανεμιστήρες έχουν μπει σε ένα γράφημα. Είναι λογικό λοιπόν ότι στις μετρήσεις θα υπερτερούν κάπου οι ανεμιστήρες 140mm, όμως είναι και κάποιοι 120mm, οι οποίοι τους βάζουν τα γυαλιά στο θέμα CFM
Στα 12V περίπου, όπου οι ανεμιστήρες δίνουν τα μέγιστα τόσο στο θέμα θορύβου όσο και στο θέμα CFM, για όσους ξέρουν τους ανεμιστήρες της Be Quiet δεν πρέπει να εκπλήσσονται με τα αποτελέσματα. Με λειτουργία κυριολεκτικά αθόρυβη, ο Be Quiet Silent Wings 2 βγάζει 77,8CFM και ο μόνος από τη σειρά της Silverstone που μπορεί να τον ακολουθήσει αυξάνοντας έστω και λίγο το θόρυβό του, είναι FQ141. Φυσικά το κόστος απόκτησης είναι εντελώς διαφορετικό, απλά εδώ μιλάνε τα νούμερα. Καλό είναι επίσης να αναφέρουμε ότι από τα 35,9dbA που έπιασε ο Arctic Cooling F12 ver2 και πάνω, η λειτουργία των ανεμιστήρων γίνεται αισθητή φτάνοντας στα 43dbA του FW91, όπου σκεφτήκαμε πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να αλλάξουμε δωμάτιο.
Φυσικά το παραπάνω δε σημαίνει ότι ένας Be Quiet SW2 είναι ιδανικός για να εξοπλίσει μία ψύκτρα επεξεργαστή. Αν τον συγκρίνουμε δε με τον FQ122 της Silverstone βλέπουμε το εξής. Αρχικά το κόστος απόκτησης του FQ122 είναι κάτω από το μισό του Be Qiuet. Στα 12V όμως υπερισχύει ο BQ στο τομέα του θορύβου και ο Silverstone στον τομέα των CFM. Αν ρίξουμε όμως τις στροφές του Silverstone στις ~1200 που είναι στα 9V, τόσες περίπου έχει ο BQ στα 12V, θα δούμε το εξής. Ο θόρυβος του FQ122 είναι 36,3dbA έναντι 34,5dbA του BQ και η απόδοση του Silverstone είναι 88,9CFM @9V έναντι 77,8CFM του BQ @12V. Άρα μπορούμε ρίχνοντας τη τάση να έχουμε παραπλήσια επίπεδα θορύβου έχοντας καβάτζα αρκετά ευρώ στη τσέπη και εξίσου καλές επιδόσεις. Συν το γεγονός ότι όποτε χρειαστεί επιπλέον ροή έχετε τον αέρα των ~3V μέχρι τα 12V για να δροσίσετε και άλλο το σύστημά σας.
Βλέπετε λοιπόν ότι οι πληροφορίες είναι μαζεμένες σε έξι διαγράμματα και διαλέγετε ανάλογα τη τσέπη σας και το τι ζητάτε κάνοντας την απαραίτητη σύγκριση ανάμεσα στα μεγέθη. Μπορεί να φαίνεται περίπλοκο, αλλά όλα είναι εκεί και σας περιμένουν!
Ένα μέγεθος που μπορεί να δώσει λύση στο βραχνά απόδοση προς θόρυβο είναι ο λόγος RPM/CFM. Σε αυτό το λόγο μπορούμε να δούμε πόσες στροφές πρέπει να δώσει ο ανεμιστήρας για να ανεβάσει ένα μόλις CFM. Φυσικά δεν είναι ευαγγέλιο, αλλά σίγουρα δε θα αγοράζαμε τον FQ91 για παράδειγμα που θέλει 36 περίπου στροφές για να ανεβάσει ένα CFM, αν κριτήριο είναι για μας ο θόρυβος. Κακά τα ψέματα όσο αυξάνονται οι στροφές κατά γενική ομολογία αυξάνεται και ο θόρυβος. Όχι πάντα βέβαια, αλλά είναι ένα καλό μέγεθος να το έχουμε υπόψιν μας. Και μιας και τα νούμερα ήταν έτοιμα, δε βρίσκουμε το λόγο να μη σας δώσουμε τρία γραφήματα, ένα ανά τάση λειτουργίας.
Συντελεστής απόδοσης σε σχέση με την ηχητική επιβάρυνση
Στα διαγράμματα που ακολουθούν μπορείτε να δείτε πόσο καλά τα καταφέρνει κάθε ανεμιστήρας, αν του "ζητήσουμε" να παράγει τον ίδιο θόρυβο.
Φυσικά τα νούμερα δεν είναι CFM/dBA , γιατί τα dBA είναι λογαριθμικό μέγεθος, με άλλα λόγια ο θόρυβος των 33dBA είναι διπλάσιος από τον θόρυβο των 30 dBA και όχι 10% παραπάνω, που πάει το μυαλό εύκολα, συνηθισμένο με τις καθημερινές πράξεις.
Απλά είναι ένας συντελεστής που μας βοηθάει να αποφασίσουμε ποιος ανεμιστήρας δουλεύει αποτελεσματικά και παράλληλα αθόρυβα. Και στο διάγραμμα των 12V, επαληθεύονται τα σχόλια των χρηστών που γίνονται κατά καιρούς και αναδεικνύουν τους Be Quiet ανεμιστήρες, σαν αυτούς που έχουν την καλύτερη σχέση μεταξύ απόδοσης ροής αέρα και εκλυόμενου θορύβου, μιας και η ησυχία μας ενδιαφέρει που αλλού, από τα 12V. Στα 7V λίγο πολύ όλοι ήσυχοι είναι.
Βέβαια το παραπάνω έρχεται σε αντιπαράθεση με το παράγοντα τσέπη μιας και ένας τέτοιος ανεμιστήρας έχει σχεδόν διπλάσια, αν όχι πολλαπλάσια τιμή από τους υπόλοιπους. Εκεί όμως που κάποιοι θα χρειαστούν Fan controller για να έχουν τις ήσυχες στιγμές τους, κάποιοι άλλοι θα έχουν το μέγιστο της απόδοσης χωρίς την ανάγκη κάποιου ελεγκτή. Διαλέγετε και παίρνετε μιας και αυτές οι μικρές λεπτομέρειες είναι που κάνουν τη διαφορά στη τιμή.
Απολογισμός
Μετά από δώδεκα σελίδες με πολλές φωτογραφίες, μετρήσεις και ανάλυση, είναι η ώρα του απολογισμού για τους έξι ανεμιστήρες των σειρών FW και FQ της Silverstone. Οι ανεμιστήρες μας άφησαν ικανοποιημένους μιας και όπως είδαμε με σχετικά καλό κόστος, μπορούμε να έχουμε καλές επιδόσεις τόσο σε θέμα θορύβου όσο και ροής.
Οι ανεμιστήρες FQ είναι εξοπλισμένοι με καλύτερα ρουλεμάν από αυτούς της σειράς FW κάτι το οποίο φαίνεται τόσο στον εκτιμώμενο χρόνο ζωής -150.000 ώρες έναντι 40.000- όσο και στην διαφορά του ενός έτους στην εγγύηση μεταξύ τους που δίνει η κατασκευάστρια, αλλά ανακλάται και στον εκλυόμενο θόρυβο των ανεμιστήρων. Αξίζει πιστεύουμε ένα σχόλιο για τον μεγάλο της παρέας τον FQ141, ο οποίος τα πήγε πάρα πολύ καλά και "κοίταξε στα μάτια" μοντέλα με τη διπλάσια σχεδόν τιμή, όπως επίσης και για τον "λεπτοκαμωμένο" της παρέας τον FW121 ο οποίος τα πήγε αρκετά καλά για ανεμιστήρα με πάχος μόλις 15mm. Όσοι είδατε τα διαγράμματα θα είδατε ότι ήταν σχεδόν το ίδιο ήσυχος και εξίσου αποδοτικός με τον Fractal R2.
Αν λοιπόν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι, το χρώμα δεν είναι για όλα τα γούστα, το sleeve θα μπορούσε να είναι καλύτερο και σε όλους τους ανεμιστήρες και ότι η εγγύηση -βάση του προσδόκιμου ζωής- είναι μικρή, οι ανεμιστήρες της Silverstone μας άφησαν ικανοποιημένους, πετυχαίνοντας καλές επιδόσεις.
Ευχαριστούμε θερμά την Silverstone για τη παραχώρηση των δειγμάτων της δοκιμής.
karmen1983 10/10/2014
Recommended Comments
There are no comments to display.
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now