Θα πιστεύατε ότι οι προφανείς «αστοχίες» στα emails μπορούν να πείσουν κόσμο; Και όμως…
Μάλλον δεν υπάρχει στη σημερινή -τεχνολογική- εποχή άνθρωπος που να μην έχει λάβει κάμποσα ενοχλητικά «scam» emails. Φυσικά, δεν μιλάμε για το διαφημιστικό περιεχόμενο που γεμίζει τα εισερχόμενα όλων μας (το οποίο είναι ως και εξοργιστικό τις περισσότερες φορές) αλλά στα διάφορα μηνύματα με τη μορφή «επιστολών» που έχουν να κάνουν με οικονομικές συναλλαγές.
Αν παρατηρήσουμε προσεκτικά αυτά τα μηνύματα, ασχέτως της γλώσσας, θα δούμε πως έχουν ένα κοινό σημείο: διάσπαρτα γραμματικά ή και συντακτικά λάθη. Εδώ, εύλογα, γεννάται η απορία αν οι scammers είναι πραγματικά ανορθόγραφοι.
Η απάντηση, όμως, είναι απλή και όχι αυτή που πιστεύουν οι περισσότεροι. Οι απατεώνες αυτοί, μόνο ανόητοι δεν είναι. Αντιθέτως, έχουν ξοδέψει άπειρες ώρες προκειμένου να βελτιστοποιήσουν τις τακτικές που χρησιμοποιούν στην εξαπάτηση ανυποψίαστων και αδαών ανθρώπων.
Δεν αποκλείονται οι περιπτώσεις φτωχής γνώσης της αγγλικής (κατά κύριο λόγο) γλώσσας ή και της κακής αυτόματης μετάφρασης, εντούτοις τα προαναφερθέντα λάθη δε γίνονται, συνήθως, επειδή είναι αγράμματοι. Πρόκειται για «αστοχίες» στρατηγικής σημασίας, που βοηθούν τους επιτήδειους να πετύχουν πιο εύκολα τον στόχο τους, δηλαδή να αποσπάσουν χρηματικά ποσά από τα θύματά τους.
Εστιάζοντας στους ευκολόπιστους χρήστες
Αυτού του είδους οι απατεώνες δεν ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν μια μορφή αλληλογραφίας με τα υποψήφια θύματά τους μα προσπαθούν να λάβουν όσο περισσότερα χρήματα μπορούν σε μικρό χρονικό διάστημα. Το ζητούμενο τους είναι να ανταποκριθούν και να απαντήσουν άτομα τα οποία, τελικά, θα «τσιμπήσουν» στην άπατη.
Προφανώς, κάθε άλλος άνθρωπος που θα αλληλεπιδράσει με τον scammer αλλά δε θα εξαπατηθεί, είναι ανεπιθύμητος επειδή θα σπαταλήσει τον χρόνο του απατεώνα. Έτσι, για να αποτρέψουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο, οι scammers φροντίζουν να «φυτεύουν» στα μηνύματα τους αρκετά ευδιάκριτα λάθη που, βεβαίως, απωθούν τους υποψιασμένους, έμπειρους και μη ευκολόπιστους χρήστες.
Στο βιβλίο «Think Like A Freak» των Steven D. Levitt και Stephen J. Dubner, αναφέρεται χαρακτηριστικά πως «όποιος δεν πέφτει από την καρέκλα του γελώντας είναι ακριβώς αυτός με τον οποίο θέλει να μιλήσει» (σ.σ. ο scammer).
Αποφεύγοντας τα φίλτρα περιεχομένου
Αυτή, όμως, είναι μόνο η μία πλευρά. Η άλλη έχει να κάνει με τα διάφορα φίλτρα περιεχομένου που εφαρμόζουν όλες οι υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Τα φίλτρα αυτά λειτουργούν αναζητώντας συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις-κλειδιά και, ως αποτέλεσμα, τα μηνύματα που τις εμπεριέχουν καταλήγουν στον «Καιάδα» της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.
Όπως έχει παρατηρηθεί, ιδιαίτερα κατά το παρελθόν, μηνύματα που είτε είναι ατελή είτε περιέχουν ορθογραφικά και συντακτικά λάθη συγκεντρώνουν περισσότερες πιθανότητες να φτάσουν στους τελικούς παραλήπτες, σε σύγκριση με άλλα άρτια που δε θα δουν ποτέ τα υποψήφια θύματά τους.
Εξαπατώντας… ανορθόγραφα
Εκτός αυτών, όταν πρόκειται για μηνύματα τα οποία αποστέλλονται από μεμονωμένα άτομα και όχι από ιδρύματα (τράπεζες, για παράδειγμα), τα διάφορα συντακτικά και ορθογραφικά λάθη προσδίδουν «αυθεντικότητα» και τα καθιστούν πιο πιστευτά από τα εν δυνάμει θύματα.
Με δεδομένο ότι σχεδόν κανείς άνθρωπος δε γράφει τέλεια και πλήρως ορθογραφημένα, τα λάθη σε ένα ψεύτικο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που προέρχεται -υποτίθεται- από κάποιον υπεύθυνο μιας εταιρείας μπορούν να γίνουν πιο εύκολα αποδεκτά, παρά αν βρίσκονταν σε κάποιον μεγάλο ειδησεογραφικό ιστότοπο, για παράδειγμα.
Υπάρχει, λοιπόν, και ο παράγοντας της ψυχολογίας. Καθώς οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι συγγραφείς ή φιλόλογοι, ενδέχεται να ταυτιστούν (σ.σ. υποσυνείδητα πάντα) σε κάποιον βαθμό με τον κάθε απατεώνα και έτσι να γίνουν πιο ευάλωτοι.
Ακούσια λάθη ή σκόπιμες παρατυπίες;
Θα ήταν ωφέλιμο για όλους μας να προσπαθούμε να ξεχωρίζουμε τα πραγματικά λάθη στα «περίεργα» emails που λαμβάνουμε. Ο «Νιγηριανός πρίγκιπας» και οι παρεμφερείς απάτες δεν έχουν εκλείψει, και οι scammers που κρύβονται πίσω από αυτές μόνο ηλίθιοι δεν είναι. Αντιθέτως, ως μέρος του modus operandi τους στοχεύουν αποκλειστικά τους όχι και τόσο έξυπνους ανθρώπους ή, τέλος πάντων, τους εντελώς αδαείς.
by: OSArena
Άδεια χρήσης περιεχομένου: CC-BY-SA
Recommended Comments
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now