Σε μια ιστορική απόφαση στην Ιταλία, σε μια υπόθεση που ξεκίνησε από τον υποστηρικτή του FSFE Luca Bonissi, η Lenovo διέταξε να πληρώσει 20.000 ευρώ ως αποζημίωση για καταχρηστική συμπεριφορά αρνούμενη να επιστρέψει την τιμή μιας προεγκατεστημένης άδειας χρήσης των Windows.
Όλοι γνωρίζουμε πόσο απογοητευτικό είναι να αγοράσουμε έναν ολοκαίνουργιο υπολογιστή και να συνειδητοποιήσουμε ότι έρχεται με ένα προεγκατεστημένο ιδιόκτητο λειτουργικό σύστημα. Ορισμένες εταιρείες έχουν προσαρμόσει την άδικη συμπεριφορά τους και έχουν καθιερώσει σαφέστερες διαδικασίες για τους καταναλωτές να λάβουν την επιστροφή χρημάτων για άδειες επί πληρωμή λογισμικού που δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν. Ωστόσο, ορισμένοι κατασκευαστές υπολογιστών όπως η Lenovo εξακολουθούν να το κάνουν πολύ δύσκολο για τους καταναλωτές, αναγκάζοντάς τους να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους σε δαπανηρές και εξαντλητικές αγωγές. Αυτή είναι η επιτυχημένη ιστορία του Luca Bonissi, ενός Ιταλού προγραμματιστή και μακροχρόνιου υποστηρικτή και εθελοντή του FSFE, στην αδιάκοπη προσπάθειά του να λάβει επιστροφή χρημάτων για άδεια χρήσης των Windows και πώς η Lenovo διατάχθηκε να πληρώσει 20.000 ευρώ για την παράνομη συμπεριφορά της κατά τη διάρκεια της δικαστικής διαδικασίας.
Είναι αυτονόητο ότι όλοι πρέπει να μπορούν να επιλέγουν ελεύθερα το λειτουργικό σύστημα που θα τρέχει στους προσωπικούς τους υπολογιστές. Το Ελεύθερο Λογισμικό αφορά την παροχή της ελευθερίας στους ανθρώπους να εκτελούν ελεύθερα λογισμικό που επιθυμούν και, κατά συνέπεια, να απορρίπτουν το λογισμικό που δεν σέβεται την ελευθερία τους. Ωστόσο, η Microsoft και η συντριπτική πλειονότητα των κατασκευαστών υλικού παραβιάζουν αυτήν την αρχή υπαγορεύοντας ποιο λειτουργικό σύστημα πρέπει να χρησιμοποιούν οι πελάτες τους, αναγκάζοντάς τους να εκτελούν Windows ακόμη και όταν απλά δεν το θέλουν.
Τον Μάρτιο του 2018, ο Luca αγόρασε ένα ολοκαίνουργιο Lenovo Ideapad convertible tablet και αποφάσισε να μην τρέξει Windows σε αυτό. Αντ' αυτού, επικοινώνησε με τη Lenovo για να υποβάλει αίτημα για επιστροφή χρημάτων και επιστροφή των προεγκατεστημένων Windows. Αυτό που ακολούθησε ήταν μια νομική και γραφειοκρατική περιπέτεια που χρειάστηκε χρόνια, πολλές δικαστικές διαδικασίες και μεγάλη αντοχή και αποφασιστικότητα από τον Λούκα.
Αφού αρνήθηκε δύο φορές τα αιτήματά του η Lenovo, ο Luca προσπάθησε να ζητήσει βοήθεια από την Ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού και Αγοράς (AGCM). Ωστόσο, όταν συνειδητοποίησε ότι αυτές οι προσπάθειες ήταν άκαρπες, ο Λούκα αποφάσισε να αναλάβει νομική δράση εναντίον της Lenovo.
Λόγω του χαμηλού κόστους της οικιακής άδειας των Windows, ο Luca θα μπορούσε να ξεκινήσει τη διαδικασία ενώπιον δικαστηρίου για μικρές υποθέσεις χωρίς τη βοήθεια δικηγόρου. Ωστόσο, μπροστά στην επιθετική άμυνα της Lenovo, ο Λούκα ζήτησε επαγγελματική βοήθεια. Τον Ιούνιο του 2019, το Ειρονοδικείο της Monza αναγνώρισε το δικαίωμα αποζημίωσης της Luca και διέταξε τη Lenovo να επιστρέψει 42 ευρώ για την άδεια των Windows και 130 ευρώ για δικαστικά έξοδα.
Η Lenovo ήταν δυσαρεστημένη με την ετυμηγορία. Η εταιρεία κάλεσε «βαρύ νομικό πυροβολικό» και έκανε έφεση, αναφέροντας 15 λόγους για τους οποίους η ποινή έπρεπε να αναθεωρηθεί σε ένα έγγραφο 59 σελίδων. Τα δυσανάλογα και περίπλοκα επιχειρήματα της Lenovo επέβαλαν στον Luca την ανάγκη να αμυνθεί με δικηγόρο και για την έφεση. Μέχρι τώρα, το αίτημα επιστροφής χρημάτων, το οποίο θα μπορούσε να είχε επιλυθεί με ένα απλό email εάν η Lenovo ενεργούσε με καλή πίστη, είχε ήδη διαρκέσει περισσότερα από δύο χρόνια και κόστισε αρκετές εκατοντάδες ευρώ για τον Luca.
Τέλος, τον Δεκέμβριο του 2020, το Δικαστήριο της Monza απέρριψε όλα τα επιχειρήματα της Lenovo, επιβεβαιώνοντας ότι έπρεπε να γίνει το δικαίωμα επιστροφής του προεγκατεστημένου λογισμικού. Η πρόταση επεσήμανε ότι ο ίδιος ο κατασκευαστής είχε αναλάβει ρητά αυτήν την υποχρέωση στην άδεια χρήσης των Windows. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: σε μια ιστορική απόφαση, το δικαστήριο επέβαλε στη Lenovo τιμωρία για ζημίες ύψους 20.000 ευρώ για κατάχρηση των διαδικασιών προσφυγής. Η Lenovo ανάγκασε τον πελάτη της να συμμετάσχει σε μια δυσανάλογη και περιττή νομική διαδικασία. Το δικαστήριο σημείωσε επίσης ότι αυτή η υπόθεση είναι ένα παράδειγμα της αλαζονείας και της υπεροχής μιας γιγαντιαίας εταιρείας εναντίον ενός μέσου καταναλωτή. Στο τέλος, το δικαστήριο έκρινε ότι το ποσό έπρεπε να καταβληθεί στο Luca, ως αντιστάθμιση της ζημίας που προκλήθηκε από επιβαρυντική διαδικαστική ευθύνη.
Αυτή η απόφαση είναι μια σημαντική νίκη ενάντια στις αμφισβητήσιμες εμπορικές πρακτικές των τεχνολογικών εταιρειών που εμποδίζουν την ικανότητα ενός καταναλωτή να λάβει επιστροφή χρημάτων για προεγκατεστημένο ιδιόκτητο λογισμικό. Ωστόσο, η τιμή που πρέπει να πληρώσουν οι απλοί άνθρωποι για να αποκτήσουν τα δικαιώματά τους είναι ακόμα υψηλή, όπως υπενθυμίζει o Luca: «Αν και η επιστροφή χρημάτων αναγνωρίστηκε, η αναζήτηση μπορεί να είναι οικονομικά δυσμενής για τους καταναλωτές. Το υψηλό κόστος και οι δικαστικοί έλεγχοι, καθώς και η χαμηλή οικονομική απόδοση, αποτελούν ισχυρό αποτρεπτικό μέσο που εμποδίζει οποιονδήποτε να επιδιώξει επιστροφή χρημάτων για προεγκατεστημένα Windows. Ο μέσος καταναλωτής δεν έχει τις τεχνικές και νομικές δεξιότητες για να αντιμετωπίσει μια τέτοια υπόθεση χωρίς δικηγόρο και τον κίνδυνο που οι κατασκευαστές θα μπορούσαν να παρασύρουν την υπόθεση για αρκετά χρόνια, είναι πολύ απίθανο κάποιος να ενθαρρυνθεί να μηνύσει τεχνολογικούς γίγαντες, εκτός εάν υπάρχουν προτάσεις όπως αυτό του Δικαστηρίου της Monza αναγκάζει τους κατασκευαστές να συμμορφωθούν με τις δικές τους άδειες και να αναπτύξουν καλύτερες πολιτικές επιστροφής χρημάτων».
Για δεκαετίες, οι κατασκευαστές υπολογιστών έχουν αυξήσει τεχνητά τις τιμές υλικού για χρήστες GNU / Linux με υποχρεωτική πληρωμή στη Microsoft, ομαδοποιώντας υπολογιστές με άδεια Windows. Όπως φαίνεται, οι παραγωγοί όπως η Lenovo δεν συμμορφώνονται με τους δικούς τους όρους και καθιστούν σχεδόν αδύνατο για τους πελάτες να λάβουν επιστροφή χρημάτων για άδειες χρήσης που δεν χρησιμοποιούνται. Η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη. Συνιστάται στους χρήστες να αγοράζουν υλικό από προμηθευτές που προσφέρουν υπολογιστές με Ελεύθερο Λογισμικό ή που το πωλούν χωρίς ιδιόκτητο λογισμικό.
Όλοι πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να εκτελούν το λογισμικό που θέλουν στον υπολογιστή τους.
Ορισμένοι κατασκευαστές έχουν ορίσει καλύτερες πολιτικές και διαδικασίες για να λάβουν την επιστροφή χρημάτων, αλλά για άλλους οι χρήστες πρέπει να γράψουν επίμονα και, ως έσχατη λύση, να υποβάλουν αγωγή. Το 2019, ο Luca ξεκίνησε μια παρόμοια υπόθεση εναντίον της HP , στην οποία πέτυχε επίσης μια ευνοϊκή απόφαση τον Δεκέμβριο του 2020. Αρκετοί εθελοντές του FSFE έχουν μοιραστεί τις εμπειρίες τους στη λήψη επιστροφής χρημάτων στα Windows. Είμαστε εξαιρετικά ευγνώμονες σε όλους, ειδικά στον Luca που μοιράστηκε επίσης την τεκμηρίωση και τις διαδικασίες στην ενημερωμένη σελίδα wiki για την Ιταλία.
Παρά τα πολλά εμπόδια που επιβάλλονται από τη Microsoft και τους κατασκευαστές υλικού, συνιστούμε σε όλους να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων για τις άδειες χρήσης των Windows που δεν χρησιμοποιήθηκαν κατά την αγορά ενός νέου υπολογιστή. Αυτές οι ύπουλες πρακτικές δεν πρέπει να επικρατούν στο να φοβίζουν τους χρήστες του Ελεύθερου Λογισμικού από το να απολαμβάνουν την ελευθερία τους να χρησιμοποιούν οποιοδήποτε λογισμικό επιλέγουν. Σε μια βαθιά παρακινητική πράξη, ο Λούκα έκανε δωρεά τα 15.000 ευρώ στο FSFE, ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους να υποστηρίξουν τα δικαιώματά τους.
«Η απόφαση της Monza απέδειξε ότι είναι δυνατόν να αντιστραφεί η απαράδεκτη συμπεριφορά των μεγάλων εταιριών τεχνολογίας. Αυτό που αφαιρέθηκε από την κοινότητα του Ελεύθερου Λογισμικού έχει πλέον επιστραφεί σε αυτήν. Ενθαρρύνω όλους να αγωνιστούν για τα νόμιμα δικαιώματά τους!» – Λούκα Μπονίσσι.
Άδεια χρήσης περιεχομένου: CC-BY-SA
Recommended Comments
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now