Η διαμάχη γύρω από την έννοια της ιδιοκτησίας στα ψηφιακά παιχνίδια φουντώνει ξανά, με την Ubisoft να βρίσκεται στο επίκεντρο ενός έντονου νομικού και ηθικού διαλόγου. Η υπόθεση αφορά το The Crew, έναν τίτλο αγώνων ταχύτητας του 2014, τον οποίο η εταιρεία αποσύρει πλήρως από τους servers της, με αποτέλεσμα οι παίκτες να χάνουν την πρόσβαση στο προϊόν που είχαν αγοράσει. Το γεγονός προκάλεσε ομαδική προσφυγή κατά της Ubisoft στην Καλιφόρνια, καθώς η εταιρεία όχι μόνο διέκοψε τη λειτουργία των servers, αλλά και διέγραψε το παιχνίδι από τις βιβλιοθήκες των χρηστών στο Ubisoft Connect, αφήνοντάς τους με ένα άχρηστο demo mode. Επιστροφές χρημάτων δόθηκαν μόνο σε όσους είχαν κάνει πρόσφατες αγορές, κάτι που οι καταναλωτές θεωρούν εξαιρετικά άδικο.
Η Ubisoft από την πλευρά της απαντά ότι δεν υπήρξε ποτέ πραγματική μεταβίβαση κυριότητας του παιχνιδιού, αλλά απλώς παραχώρηση μιας άδειας χρήσης. Σύμφωνα με τη νομική της τοποθέτηση, αυτή η πληροφορία ήταν ξεκάθαρη από τη συσκευασία του παιχνιδιού, και επομένως οι χρήστες δεν είχαν ποτέ νομική αξίωση για μόνιμη πρόσβαση. Επιπλέον, η εταιρεία επικαλέστηκε ότι έχει παρέλθει το χρονικό περιθώριο για κατάθεση σχετικής αγωγής, ισχυριζόμενη πως η ενέργειά της δεν παραβιάζει κανέναν εν ισχύ κανόνα.
Ωστόσο, οι ενάγοντες αντεπιτίθενται. Τονίζουν ότι η συσκευασία του The Crew ανέφερε ρητά πως οι κωδικοί ενεργοποίησης ισχύουν μέχρι το 2099, γεγονός που δημιουργεί την προσδοκία μόνιμης διαθεσιμότητας του παιχνιδιού. Επιπλέον, υποστηρίζουν πως η in-game οικονομία του τίτλου, που βασιζόταν σε εικονικό νόμισμα, θα έπρεπε να υπάγεται στη νομοθεσία της Καλιφόρνιας περί gift certificates, τα οποία δεν επιτρέπεται να λήγουν. Υποστηρίζουν επίσης ότι η παραγραφή δεν ισχύει ακόμη, καθώς η ουσιαστική «ζημία» συνέβη μόλις το 2023, όταν η Ubisoft ανακοίνωσε επίσημα το επικείμενο κλείσιμο των servers.
Η υπόθεση έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις όχι μόνο στις ΗΠΑ αλλά και διεθνώς. Μια διαδικτυακή εκστρατεία στον Καναδά συγκεντρώνει υπογραφές για την ψήφιση νομοθεσίας που θα υποχρεώνει τις εταιρείες να προσφέρουν offline λειτουργία για online-only παιχνίδια όταν σταματά η υποστήριξή τους. Το κίνημα «Stop Killing Games» έχει ξεκινήσει συντονισμένες ενέργειες και προς άλλες κυβερνήσεις, επιδιώκοντας να περιορίσει το δικαίωμα των εταιρειών να διαγράφουν ολόκληρους τίτλους, ακόμα και από ιδιωτικές βιβλιοθήκες χρηστών, επικαλούμενες ρήτρες χρήσης.
Η Ubisoft από την πλευρά της επιχειρεί να μετριάσει τις εντυπώσεις, δηλώνοντας ότι τα επόμενα παιχνίδια της σειράς The Crew, όπως το The Crew 2 και το Motorfest, θα αποκτήσουν offline modes όταν έρθει η στιγμή τερματισμού των servers τους. Παράλληλα, προωθεί ενεργά τη συνδρομητική της πλατφόρμα, ενισχύοντας την άποψη ότι το μέλλον της αγοράς δεν βασίζεται στην κυριότητα αλλά στην πρόσβαση μέσω υπηρεσιών.
Η υπόθεση δεν αφήνει αδιάφορες ούτε τις άλλες μεγάλες πλατφόρμες. Η Valve, ιδιοκτήτρια του Steam, έχει ήδη προσαρμόσει τους όρους χρήσης της με σαφήνεια ότι η αγορά παιχνιδιών προσφέρει άδεια χρήσης και όχι μόνιμη κυριότητα, όπως απαιτεί ο νόμος στην Καλιφόρνια. Αντίθετα, η GOG (Good Old Games) επέλεξε να τονίσει τις διαφορές της, προβάλλοντας την πολιτική της για DRM-free παιχνίδια με δυνατότητα μόνιμης offline εγκατάστασης, ανεξαρτήτως υποστήριξης.
Η διαμάχη γύρω από το The Crew αποκαλύπτει ένα ευρύτερο πρόβλημα στην ψηφιακή εποχή: όταν οι παίκτες αγοράζουν ένα παιχνίδι, τι αγοράζουν πραγματικά; Πρόσβαση ή ιδιοκτησία; Μέχρι να υπάρξει σαφές νομικό πλαίσιο, η διαφορά παραμένει θολή — και οι χρήστες βρίσκονται στο έλεος των πλατφορμών.
Recommended Comments
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now