Jump to content



καρτα ηχου για μουσικη?


redbighunter

Recommended Posts

Το λινκ που μου έδωσες είναι για tracking αν κατάλαβα καλά, αλλά δεν εννοούσα κάτι τέτοιο... βασικά δεν εννοώ καν αλγοριθμικά dsp... σίγουρα ο τομέας του dsp είναι αχανής και μπορείς να κάνεις παπάδες πλέον...

Σκοπός μου (και ενδιαφέρον πείραμα) είναι να μπορέσεις να βγάλεις τον ήχο που θα έβγαζες με την καλύτερη προενίχυση με μια απλή προενίσχυση, χρησιμοποιώντας dsp... Θεωρητικά (και πρακτικά τις περισσότερες φορές με μια εξαίρεση σε μη γραμμικά συστήματα, αλλά και αυτό όχι πάντα) μπορείς να το πετύχεις, αν καταφέρεις να πάρεις την συνάρτηση μεταφοράς του προενισχυτή που θες... Δεν μιλάω από άποψη ισχύος, αυτό δεν μπορείς να το εξομοιώσεις...

Όσο για το linux, υπάρχουν πολλά εργαλεία, όπως το brutefir, το οποίο είναι real-time και υποστηρίζει πολλά κανάλια...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply
Το λινκ που μου έδωσες είναι για tracking αν κατάλαβα καλά, αλλά δεν εννοούσα κάτι τέτοιο... βασικά δεν εννοώ καν αλγοριθμικά dsp... σίγουρα ο τομέας του dsp είναι αχανής και μπορείς να κάνεις παπάδες πλέον...

Σκοπός μου (και ενδιαφέρον πείραμα) είναι να μπορέσεις να βγάλεις τον ήχο που θα έβγαζες με την καλύτερη προενίχυση με μια απλή προενίσχυση, χρησιμοποιώντας dsp... Θεωρητικά (και πρακτικά τις περισσότερες φορές με μια εξαίρεση σε μη γραμμικά συστήματα, αλλά και αυτό όχι πάντα) μπορείς να το πετύχεις, αν καταφέρεις να πάρεις την συνάρτηση μεταφοράς του προενισχυτή που θες... Δεν μιλάω από άποψη ισχύος, αυτό δεν μπορείς να το εξομοιώσεις...

Όσο για το linux, υπάρχουν πολλά εργαλεία, όπως το brutefir, το οποίο είναι real-time και υποστηρίζει πολλά κανάλια...

Τώρα κατάλαβα τι εννοείς ακριβώς. Το λινκ που έστειλα δεν αναφέρεται σε tracking αλλά το περιλαμβάνει. Αναφέρεται στις Head Related Transfer Functions. Βέβαια, μέσα από το σύστημα που έχουν κατασκευάσει δεν αναπαράγεις μόνο τις HRTF αλλά και τον χώρο και το σύστημα το οποίο τις αναπαράγει. Όλα αυτά τα αποθηκεύεις σε μία κάρτα μνήμης και είσαι έτοιμος. Ένα σύστημα προσομοίωσης χώρου με ακουστικά είναι!

Τώρα σχετικά με αυτό που προτείνεις. Ουσιαστικά θεωρητικά θα ίσχυε. Προτείνεις να βγάλουμε την συνάρτηση μεταφοράς ενός Reference συστήματος και την συνάρτηση μεταφοράς ενός απλού, και μέσω συνέληξης να κάνουμε το απλό να παίζει το reference. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει γιατί τα δύο συστήματα έχουν διαφορετικά specifications. Αν ο Reference έχει rise time 0,1 ms και το απλό 1 sec τότε δεν μπορείς να προσομοιώσεις την δυναμική περιοχή του άλλου παρά μόνο αν αρχίσεις να κάνεις υπερακόντιση της εισόδου σε σημεία που ουσιαστικά μπορεί να χάσει ευστάθεια το σύστημα ή και να clipάρει. Δεν βοηθάει και ιδιαίτερα το γεγονός ότι ο ήχος είναι ένα στοχαστικό σήμα που δεν μπορεί να προβλεφτεί με μοντέλα και είναι καθαρά μη γραμμικός. Δυστυχώς το ίδιο ισχύει και για τα στοιχεία (πυκνωτές, μετασχηματιστές, τρανζίστορ) καθώς και για τα ίδια τα ακουστικά (μεγάφωνα).

Link to comment
Share on other sites

Για το δεύτερο που λες λογικά δεν θα πρέπει να ισχύει, επειδή είναι ακουστικές συχνότητες, οπότε χαμηλές, επομένως δεν θα πρέπει να έχεις πρόβλημα με μια απλή προενίχυση, όσων αφορά την απόκριση... έκτος και αν είναι η χειρότερη τι να πω... Με την συνέλιξη επίσης δεν θα έχεις πρόβλημα γιατί σημασία έχει να είναι γραμμικό το σύστημα όχι η είσοδος του συστήματος (που και πάλι υπάρχει λύση και γι' αυτά)... δηλαδή ακόμα και μια παραμόρφωση κιθάρας πχ που είναι μη γραμμικό σήμα, επεξεργάζεται κανονικά από ένα convolution reverb, δεν θα έχει πρόβλημα... Κάποια στιγμή θα κάτσω να τα συγκεντρώσω όλα αυτά σε ένα άλλο thread και με μεθοδολογίες, γιατί είναι εντυπωσιακό το πόσο μπορεί να αλλάξει και να βελτιωθεί ο ήχος με πολύ απλά πράγματα χωρίς μεγάλο κόστος...

Link to comment
Share on other sites

@eloydark

Χάρμα οφθαλμών το σύστημα του φίλου σου. Τί έχει σπουδάσει αλήθεια;

Μου προξενεί μεγάλη εντύπωση το να λες ότι τα 650 επωφελήθηκαν από τα 25βατ του ενισχυτή αυτού. Το να μου πει κάποιος ότι πήγε από 300 άλογα ιπποδύναμη σε 600 και κατάλαβε διαφορά το καταλαβαίνω, όχι όμως από τα 1000 στα 1500. Οι ρόδες έχουν τα όριά τους όπως και τα ακουστικά, όπως και το ίδιο το cd άλλωστε.

Σχετικά με το feedback τώρα, επειδή το διάβασα το θρεντ που έδωσες, υπάρχουν πολλοί σχεδιαστές συστημάτων που ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχει τίποτα το μεμπτό στη χρήση feedback αν χρησιμοποιηθεί λελογισμένα. Κάνε ένα απλό search και θα δεις. Και φυσικά άλλοι που αρνούνται να το χρησιμοποιήσουν, μόνο που οι τελευταίοι εισπράττουν και υπέρογκα ποσά από ηχοσυστήματα που λανσάρουν ως κάτι το σπέσιαλ.

Είμαστε σίγουροι ότι ο εξαιρετικός(με τί κριτήρια είναι ένα θέμα) ήχος των κατασκευών χωρίς feedback-εκεί που είναι εφικτό βέβαια-οφείλεται στην έλλειψη παραμορφώσεων λόγω αυτού και όχι σε παραμορφώσεις ή αλλοίωση ικανοτήτων οδήγησης ελλείψει αυτού; Γιατί είδα κάτι lamm λαμπάτους με μάλλον υψηλό IMD στα επίσημα σπεκς. Πόσο χειρότερο να είναι το phase distortion, ή ό,τι άλλο, των feedback amplifiers σε σχέση με αυτό εδώ;

Τέλος δεν μπορώ να καταλάβω τί εμποδίζει τη marantz, τη yamaha, τη sony, τη rotel και άλλους να προμηθευτούν ακριβά μηχανήματα μετρήσεων και να δουν π.χ. αν και κατά πόσο το feedback επηρεάζει το σήμα, πώς το επηρεάζει και πώς μπορεί να βελτιωθεί. Και δεν αναφέρομαι σε κλασσικές μετρήσεις βέβαια. Σημειωτέον ότι πολλοί από τους μεγάλους ενδιααφέρονται ακόμα και για την ultra high end αγορά.

Ρητορικό το ερώτημα βέβαια, γιατί τα προβλήματα του feedback έχουν μελετηθεί και επιλυθεί σε κάποιο βαθμό(π.χ. εξασφάλιση υψηλού slew rate σύμφωνα με τη wiki).

Σόρυ που γίνομαι σκεπτικιστής ώρες ώρες, αλλά η κοινή λογική λέει πώς αν μια λύση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και όχι απλά θεωρία, τότε είτε την υιοθετούν όλοι οι τεχνοκράτες, αν είναι εύκολη, είτε στρέφονται προς την υλοποίησή της.

Στο θέμα μας, υπάρχει ένας τρανζιστοράτος τάξης Α, χωρίς global feedback, ο Black Cube Linear της Lehmann που έχει μεγάλο σουξε με τα hd 650.

Έχει βγει και ένας κλώνος του με τιμή μόλις 280usd-περίπου-ο Matrix m-stage. Δεν ξέρω βέβαια κατά πόσο είναι πιστό αντίγραφο του πρώτου πέρα από το σχέδιο του κυκλώματος.

Ο κλώνος θεωρείται value for money ενώ λέγεται ότι ο original προσφέρεται για diy(ως lovely cube) λόγω κόστους και απλότητας. Έχει βγει και σε usb έκδοση τώρα τελευταία.

EDIT: Μιας και ανέφερες την προσπάθειά σου να απαλείψεις το feedback, αυτό εδώ http://www.next-tube.com/articles/Stockman/Stockman.pdf

μπορεί να σημαίνει κάτι;

Link to comment
Share on other sites

MINI2496 BOM (dac)

NAME value quantity

resistance 51R 4

resistance 75R 1

resistance 220R 4

resistance 1K 12

resistance 3K 1

resistance 47K 9

resistance 100K 1

Magnetic beads 2

diode 1N4148 1

Film capacitor 102 5

Film capacitor 332 2

Film capacitor 103 3

Film capacitor 223 1

Film capacitor 104 15

Electrolytic capacitors 1u 1

Electrolytic capacitors 10u 9

Electrolytic capacitors 330u 2

Electrolytic capacitors 1800u 3

voltage stabilizer 1117-3.3 2

voltage stabilizer 1117-5 1

voltage stabilizer 7809 1

voltage stabilizer 7815 1

voltage stabilizer 7915 1

Rectifier bridge KBP210 2

plug seat 2PIN 2

plug seat 3PIN 2

OP-amp NE5532 1

pass zen

Footprint Comment LibRef Designator Description Quantity

RAD/0.2 0.22U CAP C5, C7 Capacitor 2

RB-.3/.6 220U CAPACITORPOL C6, C8, C10, C12 4

RB-.3/.6 220U CAPACITORPOL C9, C11, C15, C16 4

RAD/0.2 102 CAP C13, C14 Capacitor 2

RB-.3/.7 470U CAPACITORPOL C17, C18, C19, C20 4

RAD/2.6 2U2 CAP C21, C22 Capacitor 2

RB-.4/.9 2200U CAPACITORPOL C23, C24, C25, C26 4

RAD/0.2 104 CAP C27, C28 Capacitor 2

DIODE/0.4 4007 DIODE D1, D2 Diode 2

DZ 9V1 ZENER3 D3, D4, D5, D6, D7, D8, D9, D10, D11, D12 Zener Diode 10

8AQ 8A BRIDGE1 D13, D14 Diode Bridge 2

CP LOUT Inserted piece J1 1

CP ROUT Inserted piece J2 1

JXK-2 LIN 2pin seat J3 1

JXK-2 RIN 2pin seat J4 1

CP LGND Inserted piece J5 1

CP RGND Inserted piece J6 1

CP AC Inserted piece J7, J8, J9, J10 4

TO-220-BCE IRF610 MOSFET N Q1, Q2, Q3, Q4, Q7, Q8 6

TO-ECB C1815 NPN1 Q5, Q6 NPN Transistor 2

R/0.25W 1K5 RES2 R1, R2, R4, R6, R21, R22 6

R/0.25W 220R RES2 R3, R5, R13, R14, R29, R32 6

R/0.25W 1K RES2 R7, R8, R11, R12, R17, R18, R27, R30 8

R/0.25W 22K RES2 R9, R10 2

R/0.25W 6K8 RES2 R15, R16 2

R/2W 1R RES2 R19, R20, R24, R26, R34, R37 6

R/0.25W 150K RES2 R23, R25 2

R/0.25W 15K RES2 R28, R31 2

R/0.25W 100K RES2 R33, R36 2

R/2W 470R RES2 R35, R38 2

R/2W 不要 not need RES2 R39, R40 2

VR-5 200K fine-tuning RW3, RW4 Potentiometer 2

VR-5 100K fine-tuning W1, W2 Potentiometer 2

DWQ-6 50K POT3 W5 Potentiometer 1

云母片 6

胶粒 6

αυτο ειναι το bill of materials που μου εστηλε ο πωλητης!

Link to comment
Share on other sites

Για το δεύτερο που λες λογικά δεν θα πρέπει να ισχύει, επειδή είναι ακουστικές συχνότητες, οπότε χαμηλές, επομένως δεν θα πρέπει να έχεις πρόβλημα με μια απλή προενίχυση, όσων αφορά την απόκριση... έκτος και αν είναι η χειρότερη τι να πω... Με την συνέλιξη επίσης δεν θα έχεις πρόβλημα γιατί σημασία έχει να είναι γραμμικό το σύστημα όχι η είσοδος του συστήματος (που και πάλι υπάρχει λύση και γι' αυτά)... δηλαδή ακόμα και μια παραμόρφωση κιθάρας πχ που είναι μη γραμμικό σήμα, επεξεργάζεται κανονικά από ένα convolution reverb, δεν θα έχει πρόβλημα... Κάποια στιγμή θα κάτσω να τα συγκεντρώσω όλα αυτά σε ένα άλλο thread και με μεθοδολογίες, γιατί είναι εντυπωσιακό το πόσο μπορεί να αλλάξει και να βελτιωθεί ο ήχος με πολύ απλά πράγματα χωρίς μεγάλο κόστος...

Με τα λιγοστά πράγματα που καταλαβαίνω ο eloydark σου λέει π.χ. ότι αν ο τάδε reference προενισχυτής έχει π.χ. slew rate 50v/μs και αυτός που θες να βελτιώσεις 3V/μS δεν μπορεί ο τελευταίος να εξομοιώσει τον πρώτο γιατί απλά δεν έχει την τεχνική δυνατότητα να ανεβάσει βολτ το ίδιο γρήγορα. Ο ήχος του θα είναι πάντα κατώτερος.

Αν προσπαθήσεις να το πετύχεις με overshoot(σωστά; ) τότε το σύστημα π.χ σε ένα square wave δεν πρόκειται να σταθεροποιηθεί σε μια τιμή τάσης στην κορυφή του square wave, αλλά συνέχεια θα ταλαντώνεται* με συνέπεια παραμορφώσεις και κίνδυνο βλάβης του ενισχυτή.

Μπορείς να εξομοιώσεις τη συμπεριφορά ενός κινητήρα φεράρι(ιπποδύναμη συναρτήσει στροφών) αλλάζοντας το πρόγραμμα σε ένα φίατ seicento, αλλά δεν θα κάνεις ποτέ το seicento να βγάλει 400 άλογα.

*Αυτό εδώ εννοώ: http://en.wikipedia.org/wiki/File:High_accuracy_settling_time_measurements_figure_1.png

Θα έχεις μεγάλο error band και δεν θα συγκλίνει το σήμα προς μια τιμή.

ΕΔΙΤ: Όσο για το σύστημα της Smith Research, βασικά εκεί βάζεις στα αυτιά σου μικρόφωνα τύπου earplug και με συγκεκριμένους ήχους που στέλνει στο ηχοσύστημα που έχεις στο σαλόνι σου, ο επεξεργαστής του συστήματος καταγράφει το πώς τα αυτιά σου-και το σώμα σου γενικώς-αλλοιώνουν τους ήχους δημιουργώντας μια πρωσοποποιημένη head related transfer function. Στο τέλος έχεις έναν αλγόριθμο που μιμείται πολύ πιστά, μέσω ακουστικών, αυτό που θα άκουγες μέσα από το στερεοφωνικό σου.

Οι λύσεις που προτείνεις εσύ προϋποθέτουν ότι θα ξέρεις τί αλλαγές πρέπει να κάνεις.

Link to comment
Share on other sites

Σωστό αυτό που λέτε για το slew rate, αλλά μιλάμε για audio συχνότητες και προενισχυτή o οποίος θα βγάζει 15-20V στην έξοδο... Αν τροφοδοτείς τετραγωνικούς παλμούς, εννοείται ότι θα έχει διαφορά στον παλμογράφο, αλλά πιστεύω ότι δεδομένης την εφαρμογής, δεν θα έχει διαφορά την οποία μπορεί πραγματικά ν' ακούσει κάποιος... δεν θ' ακούς τετράγωνους παλμούς... προϋπόθεση βέβαια ότι δεν ο προενισχυτής δεν είναι του κιλού...

Αυτό που προτείνω είναι ένας convolver, με ότι συνεπάγεται αυτό... Δηλαδή να παίρνεις μια οποιαδήποτε συνάρτηση μεταφοράς, ενός οποιουδήποτε συστήματος και να την εφαρμόζεις σε ένα οποιοδήποτε ακουστικό σήμα... είναι μέθοδος που πλέον χρησιμοποιείται κατά κόρον στις ηχογραφήσεις, ώστε να εξομοιώνουν καμπίνες, προενισχυτές, εφέ, μικρόφωνα κτλ κατά την διάρκεια του post processing, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για το playback...

Link to comment
Share on other sites

Jaco, δεν είχα καταλάβει αυτό που είπες για χαμηλές ακουστικές συχνότητες. Ναι, ο πραγματικός ήχος δεν έχει τόσο απότομες μεταβολές. Ισχύει επίσης ότι αλλάζοντας τη συνάρτηση μεταφοράς μπορείς να κάνεις έναν ενισχυτή να ακούγεται σαν κάποιον άλλο.

Το feedback όμως δεν παίζει ρόλο στη διαδικασία αυτή; Ενισχυτές με χαμηλό slew rate και χρήση feedback βγάζουν μεγάλη transient intermodulation distortion παρά τη γραμμικότητά τους στα στάνταρντ τεστ, η οποία γίνεται αντιληπτή σαν σκληράδα ή θολούρα.

Και βέβαια υπάρχει το ερώτημα του άσχετου. Γιατί π.χ. η yamaha να μην κάνει tailoring στους φθηνούς ενισχυτές της για να χτυπήσει μοντέλα χιλιάδων ευρώ.

ΕΔΙΤ: Για να ακυρώσουμε τις παραμορφώσεις ενός ενισχυτή σε μουσικό πρόγραμμα πρέπει να μπορούμε να τις προβλέψουμε, ώστε μετά να στείλουμε λάθος σήμα που με την παραμόρφωση θα φτάσει το επιθυμητό.

Σε ένα τυχαίο σήμα όπως ο ήχος πιστεύεις ότι μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;

Link to comment
Share on other sites

Την ίδια απορία που λες, την έχω και εγώ, αλλά το κυριότερο είναι ότι την έχουν και άλλοι άνθρωποι οι οποίοι είναι πιο γνώστες του αντικειμένου... τι θέλω να πω, διάβαζα κάπου (αν το βρω ξανά θα δώσω το link) ένα post ενός τύπου, ο οποίος δούλευε στην Kurzweil (και ισχυρίστηκε ότι ήταν και μαθητής του Shannon) και έλεγε ότι η δουλεύοντας με convolver μπορούσαν να κάνουν οτιδήποτε... μάλιστα ήταν και του ίδιου απορία, για πιο λόγο οι εταιρίες που φτιάχνουν ενισχυτές δεν χρησιμοποιούν convolvers, ειδικά τώρα που υπάρχουν πλέον τα dsp που το κάνουν για πλάκα...

Επομένως, μόνο αυτοί ξέρουν για ποιο λόγο το κάνουν... ίσως είναι οικονομικό... πάντως ο χώρος αυτός έχει μια τεράστια αγορά με πάρα πολλά λεφτά και πολλούς ανθρώπους που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν αδρά...

Σκοπός μου κάποια στιγμή είναι να φτιάξω κάποιο dsp που να του φορτώνεις φίλτρα και να κάνει τον convolver (έχω στον μάτι εδώ και καιρό την σειρά dsp C6000 της texas, τα οποία είναι από τα καλύτερα και με πολύ καλά development tools... Mέχρι στιγμής, έχω την άποψη, ότι αν φτιάξεις έναν ενισχυτή με FET (για να "έχεις" και τις μονές και τις ζυγές αρμονικές), οποίος δεν χρωματίζει καθόλου τον ήχο και είναι όσο πιο δυνατόν flat στις ακουστικές συχνότητες, τότε με έναν convolver να τον οδηγεί, μπορείς να εξομοιώσεις οποιοδήποτε ενισχυτή... όπως επίσης μπορείς να υλοποιείς το crossover, το room correction και οτιδήποτε άλλο με μια σειρά από μοναδιαίες συναρτήσεις που η μία συνελίσεται πάνω στην άλλη στο σήμα της εισόδου...

Τώρα για το τυχαίο σήμα, η συνάρτηση μεταφοράς ενός συστήματος περιγράφει πλήρως το πως θα επηρρεαστεί ένα σήμα στην είσοδό, ανεξάρτητα από την συχνότητα του, την φάση του και το είδους του σήματος... Έχοντας το impulse response, μπορείς να το εφαρμόσεις σε οποιοδήποτε ακουστικό σήμα και στην έξοδό του, να πάρεις αυτό που θα έπερνες αν το σήμα πέρναγε μέσα από το πραγματικό σύστημα... αυτό θα πρέπει να καλύπτει οποιοδήποτε ακουστικό σήμα (το οποίο μάλιστα βολεύει, γιατί μπορεί σίγουρα να μετασχηματιστεί άμεσα στο πεδίο των συχνοτήτων, όπου απλοποιείται πολύ η διαδικασία της συνέλιξης)...

Εδιτ: Να προσθέσω ότι στην διαδικασία αυτή μπορείς να αφαιρέσεις την επίδραση που έχεις από τον δικό σου ενισχυτή, παίρνοντας την δική του συνάρτηση μεταφοράς και κάνοντας μια διαδικασία από συνελίξεις και αποσυνελίξεις να αφαιρέσεις την επίδραση αυτή... θεωρητικά ισχύει, κάποιοι λένε ότι το έχουν καταφέρει, προσωπικά το έχω δοκιμάσει και έχω δει ότι δουλεύει σαν διαδικασία, χωρίς όμως να μπορώ να συγκρίνω το αποτέλεσμα καθώς δεν είχα τον εξοπλισμό τον οποίο εξομοίωνα... αν είχα έναν hardware convolver, τότε θα μπορούσα να το δοκιμάσω σε δυο ενισχυτές που έχω, οι οποίοι έχουν τελείως διαφορετικό "χαρακτήρα", ο ένας είναι τάξης Α/Β για ακουστικά όργανα και βγάζει πολύ "απλωτό" και "γλυκό" ήχο, ενώ ο άλλος είναι τάξης D και έχει τρομερό "punch" και τραχύ μεσαίο ήχο, που γαργαλάει το στήθος, αυτά όταν είναι και οι δυο flat... (αυτές οι περιγραφές ήχων με σκοτώνουν) Επομένως αν ισχύει η θεωρία, θα μπορώ να βγάλω με τον έναν ενισχυτή, τον ήχο του άλλου, όταν είναι flat...

Link to comment
Share on other sites

Επομένως, μόνο αυτοί ξέρουν για ποιο λόγο το κάνουν... ίσως είναι οικονομικό... πάντως ο χώρος αυτός έχει μια τεράστια αγορά με πάρα πολλά λεφτά και πολλούς ανθρώπους που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν αδρά...

Απόλυτα λογική σκέψη. Υπάρχουν όμως και οι μικροί κατασκευαστές που θέλουν να πρωτοτυπήσουν, ακόμα και οι γνώστες-χομπίστες. Οι τελευταίοι θα μπορούσαν να φτιάξουν μια open source κοινότητα και να καταγράφουν τα transfer function διαφόρων ενισχυτών, ώστε εσύ να αντλείς από εκεί δεδομένα και να κάνεις τη συνέλιξη που θες.

Υπάρχει όμως και το θέμα του ελέγχου. Θα στο εξηγήσω όπως το καταλαβαίνω:

Δίνεις σε έναν ενισχυτή την τιμή 2 και του ζητάς ενίσχυση επί 2, δηλαδή να σου δώσει τιμή 4.

Αν δεν είναι γραμμικός θα σου βγάλει έστω 4,5. Αυτό με feedback μπορεί να διορθωθεί.

Όμως την τιμή 4 ο ενισχυτής, αν βρίσκεται εκείνη τη στιγμή στην τιμή π.χ. 1 δεν θα τη φτάσει ακαριαία. Θα υπάρχει καθυστέρηση και ταλάντωση.

Η ικανότητα ενός ενισχυτή να ελαχιστοποιεί αυτές τις αποκλίσεις δεν εξαρτάται από το εύρος και την ταχύτητα των διακυμάνσεων του σήματος; Δεν εξαρτάται επίσης και από τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, όπως είπε πριν ο eloydark;

Τέλος, πώς θα καταφέρεις να καταφέρεις να κάνεις συνέλιξη με ακριβούς ενισχυτές που τους βλέπεις μόνο στη βιτρίνα; Πού θα βρεις στοιχεία γι'αυτούς;

Άσχετο τώρα αλλά είναι ένα πράγμα με το feedback, που δεν μπόρεσα να το χωνέψω. Ίσως το γνωρίζει ο eloydark. Γιατί παίρνεις ένα τμήμα από το σήμα εξόδου και το επιστρέφεις στην είσοδο με χρονοκαθυστέρηση; Το λάθος που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να διορθωθεί έχει ήδη γίνει(εδώ και η κριτική πάνω στο feedback). Δεν έχουν βρει κάποιο τρόπο οι διορθώσεις του feedback να παίζουν ταυτόχρονα με το σήμα που καλούνται να διορθώσουν;

Link to comment
Share on other sites

Εννοείται ότι θα μπορούσαν να το κάνουν... είχε ξαναγίνει μια παρόμοια κίνηση με μια open source πλατφόρμα, to chameleon, αλλά δεν το στήριξαν αρκετά, δεν έγινε ανανέωση στο hardware τους, οπότε έμεινε πίσω, επομένως εγκατέληψαν και το project... το chameleon είχε sdk για αλγοριθμικά φίλτρα, αλλά συζητιόταν τότε έντονα και ο convolver, ο οποίος δεν ήρθε ποτέ, μιας και το ήδη υπάρχον hardware δεν ήταν αρκετό... Επίσης υπάρχει και το miniDSP, το οποίο παρόλο που έχουν ζητήσει να υπάρξει convolver, έχουν πει ότι πάλι το hardware δεν είναι ικανό (κάπου στο forum τους υπάρχουν requests)... Μέχρι στιγμής ότι έχω βρει είναι software και από hardware έχω βρει 1-2, αλλά είναι "κλειστά", δεν μπορείς να βάλεις δικές σου συναρτήσεις μεταφοράς, όπως πχ το SREV1, για το οποίο υπάρχουν μόνο IR από reverbs...

Καταλαβαίνω το τεχνικό περιορισμό που λες και δεν διαφωνώ καθόλου, αλλά δεν ξέρω το μέγεθος που μπορεί να επηρεάσει το τελικό αποτέλεσμα, όσον αφορά τις ακουστικές συχνότητες... Σίγουρα επηρεάζει, δεν ξέρω τον βαθμό και το αποτέλεσμα που έχει "πραγματικά" ακουστικά...

Όσων αφορά τα IRs είναι μερικοί άνθρωποι που προσφέρουν πολλά και μάλιστα χωρίς κόστος... πχ IRs από σπάνια μηχανικά reverbs, από χώρους απ' όλο τον κόσμο, ενισχυτές κλπ... σίγουρα όμως δεν μπορείς να τα βρεις όλα, αλλά μπορείς να έχεις πολλά χωρίς κόστος...

Τώρα για το feedback, υπάρχουν δυο κόσμοι, ο αναλογικός και ο ψηφιακός... στον αναλογικό κόσμο αυτό που κάνει το feedback είναι ότι προσπαθεί σε πραγματικό χρόνο να ισοσταθμίσει την έξοδο του, οπότε όπως λες έχει συμβεί ήδη, αλλά διορθώνεται (λογικά) τόσο γρήγορα, που το αυτί λόγο των περιορισμών που έχει δεν το αισθάνεται... δεν θυμάμαι πια είναι η διακριτική ικανότητα του αυτιού, αλλά δεν μπορεί να καταλάβει δυο μεταβολές όταν αυτές είναι πολύ γρήγορες, γι' αυτό και έναν pwm ήχο τον ακούει σαν συνεχόμενο (στάνταρ τεχνική που κάνουν στα buzzers όπου ένα Ι/Ο pin παίζει συχνότητες)... επίσης και ο ίδιος ο εγκέφαλος κάνει το δικό του dsp... τέλος πάντων φαίνεται πως είναι μια διαδικασία η οποία ενώ ένα όργανο όπως ο παλμογράφος μπορούν να το συλλάβουν, το αυτί με τον εγκέφαλο δεν μπορούν (ή το "διορθώνουν"?)... Στον ψηφιακό κόσμο, τώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά, γιατί όλα είναι buffered, οπότε έχεις μερικές χιλιάδες ticks να κάνεις ότι θες και να διορθώσεις ότι θες, πριν ακόμα βγει στην έξοδο...

Γενικά όταν μια υλοποίηση ξεπερνά κατά πολύ τους φυσικούς περιορισμούς και τις δυνατότητες του αυτιού και του εγκεφάλου, τότε θέλει προσοχή στις παραμέτρους που μπορούμε πλέον να αλλάξουμε έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι ουσιαστικό...

Edit: Εδώ μπορείς να βρεις μερικά δείγματα από ir, θα δεις ότι στο αριστερό μέρος έχει τους dry ήχους και στην δεξιά λίστα έχει τους ήχους μετά από την συνέλιξη... το project αυτό είναι open και όποιος θέλει ανεβάζει IRs... Επίσης παρατήρησε ότι την συνάρτηση μεταφοράς από τους χώρους την παίρνουν απλά ηχογραφώντας έναν πυροβολισμό ή ένα spark (αυτό θα το ακούσεις πατώντας το play κάτω από κυματομορφή στα δεξιά, η οποία σε όλα τα irs είναι η συνάρτηση μεταφοράς)... α, έχω ξεχάσει να αναφέρω ότι οι συναρτήσεις μεταφοράς στον ήχο, είναι βέβαια ήχοι... υπάρχουν και μέθοδοι φυσικά για ψηφιακές συναρτήσεις μεταφοράς, αλλά χρησιμοποιούνται περισσότερο για την δημιουργία μοντέλων και όχι την αναπαράσταση...

Link to comment
Share on other sites

Jaco, τον βρήκα τον τύπο: Convolution effect - Home Recording forums

Αν κατάλαβα καλά από αυτά που διάβασα, για να πετύχεις υψηλή πιστότητα χρειάζεται αποσυνέλιξη όχι συνέλιξη. Μετράς το impulse response για τον ενισχυτή που θες να βελτιώσεις. Ουσιαστικά μετράς τις παραμορφώσεις μετά από ένα σύντομο burst και μετά προσπαθείς αυτή την συμπεριφορά να την εξουδετερώσεις.

Πρακτικά υπάρχουν τρία προβλήματα. Πρώτον, οι ενισχυτές δεν είναι ντετερμινιστικά συστήματα-στην πράξη-όπως προϋποτίθεται για βέλτιστα αποτελέσματα. Δεύτερον, χρειάζεσαι μεγάλη επεξεργαστική ισχύ(αυτό είναι σχετικό). Τρίτον, τί γίνεται με την παραμόρφωση του burst αυτού καθ'εαυτού; Αν συγκρίνω το ιδανικό burst signal με αυτό που κατέγραψα από τα όργανα μπορώ να εξαλείψω μέσω της τεχνικής αυτής κάθε είδους παραμόρφωση;

Link to comment
Share on other sites

Ναι, αυτός είναι...

Χρειάζεσαι συνέλιξη για να "εξομοιώσεις" και αποσυνέλιξη για να βγάλεις τον εαυτό σου από την μέση...

Ένα καλό παράδειγμα είναι ένας χώρος... τοποθετείς το μικρόφωνο (ή το SPLόμετρο) στο σημείο το οποίο θέλεις να μοντελοποιήσεις... πχ άλλο echo έχει ένας χώρος στην μέση, άλλο σε κάποιο άλλο σημείο... μετά δημιουργείς ένα κρότο από το σημείο στο οποίο θέλεις να είναι η πηγή του ήχου σου (πχ πυροβολισμό) και τον ηχογραφείς μέχρι η ένταση του να αποσβέσει κάτω από τα 60dB (βασικά τον ηχογραφείς για μερικά δευτερόλεπτα) και μετά αποφασίζεις στο studio την διάρκεια που θα επιλέξεις... Ο κρότος περιέχει όλες συχνότητες που υπερκαλύπτουν το ακουστικό φάσμα, οπότε στο σημείο που δειγματοληπτείς έχεις καταγράψει όλες τις συχνότητες και την συμπεριφορά τους, όπως το άμεσο μονοπάτι του ήχου (την ευθεία) και όλες τις ανακλάσεις από όλες τις πλευρές του χώρου και υπόψη για κάθε συχνότητα... οπότε σε έναν ήχο 6-10" έχεις όλη την συμπεριφορά του χώρου, δηλαδή την συνάρτηση μεταφοράς...

αν τώρα πάρεις ένα σήμα και το μεταφέρεις στο πεδίο της συχνότητας με κάποιο FFT, όπως και την συνάρτηση μεταφοράς, τότε το μόνο που κάνεις είναι ότι χρησιμοποιείς την συνάρτηση μεταφοράς σαν χτένα η οποία κοιτάει προς τα πάνω και το σήμα σαν μια χτένα από την αντίθετη πλευρά που κοιτά προς τα κάτω... κρατώντας την χτένα της συνάρτησης μεταφοράς σταθερή αρχίζεις και γλιστράς ένα-ένα δόντι την χτένα του σήματος και για κάθε βήμα πολλαπλασιάζεις τα δυο πλάτη... έτσι αλλάζεις το σήμα, εισάγοντας τα χαρακτηριστικά του συστήματος στο πεδίο της συχνότητας, δηλαδή σε όλο το φάσμα, ανεξάρτητα της εισόδου...

Το επιπλέον βήμα που είναι η αποσυνέλιξη είναι για όταν θέλεις να αφαιρέσεις από την έξοδο την επίδραση του δικού σου συστήματος, από το οποίο αναπαραγάγεις το συνελιγμένο...

Για το πρώτο που λες, ισχύει ότι και στα ΣΑΕ, δηλαδή ότι ρεύμα πάρει ο θερμοστάτης από τον διαιρέτη τάσης, θα προσπαθήσει να ρυθμίσει την βαλβίδα... δηλαδή στην πραγματικότητα δεν μπορεί κανείς να εγγυηθεί ότι αν δίνεις στον θερμοστάτη την ίδια τιμή ρεύματος, τότε αυτός πάντα θα ρυθμίζει την έξοδο του ακριβώς με ακρίβεια 5ου δεκαδικού... στην ουσία τίποτα δεν είναι ντετερμινιστικό, απλά θεωρούμε ότι είναι... είναι σαν το 0.99 = 1, ένα πράγμα... μάλλον ισχύει το ίδιο και για τον ήχο, αφού δουλεύει η θεωρεία, δεν την πειράζουμε...

Για το τρίτο, θεωρητικά ναι, αν έχεις περιγράψει πλήρως το σύστημά σου με μια κρουστική, τότε μπορείς να το κάνεις... αλλά δεν μπορείς να αφαιρέσεις μηχανικές παραμορφώσεις ή γενικά να πειράξεις παραμέτρους που δεν ανήκουν στο σύστημα... πχ αν ο κώνος από το ηχείο σου είναι σχισμένος δεν μπορείς να κάνεις συνέλιξη/αποσυνέλεξη για να ακουστεί σωστά...

Επίσης απ' ότι λένε η μέθοδος με το frequency sweep δίνει μάλλον καλύτερα αποτελέσματα, γιατί είναι πλήρως ελεγχόμενη, αλλά μάλλον διαφωνώ, γιατί ένας κρότος περιέχει πολύ περισσότερα πράγματα μέσα που, περιγράφουν καλύτερα ένα σύστημα...

εδιτ: Για το 0.99=1 :p

Link to comment
Share on other sites

NwAvGuy: Headphone & Amp Impedance

Ένα ενδιαφέρον άρθρο σχετικά με την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή ακουστικών(και γενικά των ενισχυτών) και την ηχητική ποιότητα.

Ο κανόνας είναι πώς χρειαζόμαστε όσο το δυνατόν χαμηλότερη αντίσταση εξόδου για σφικτότερο ήχο(μέχρι ενός ορίου βέβαια) και πιο ομαλή απόκριση συχνοτήτων.

Ίσως να δίνεται και μια εξήγηση για το πολιτισμικό σοκ* του eloydark όταν άκουσε τα senn 650 μέσα από ενισχυτή σχεδιασμένο για ηχεία και άρα με πολύ χαμηλό output impedance.

Για τον ενισχυτή που έδωσα πιο πάνω η α.ε. είναι 5 Ohm γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τον ήχο σε ακουστικά χαμηλής εμπέδησης. Συνηθίζεται δε σε τέτοιους ενισχυτές να βλέπεις τιμές από 3 Ohm και πάνω.

Το πρόβλημα με τα ακουστικά, όπως διάβασα και αλλού, είναι πώς α)υπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία αντιστάσεων, ώστε εσύ να πάρεις μια τιμή ως reference και β) αν σχεδιάσεις τον head amp με πολύ χαμηλό impedance υπάρχει κίνδυνος να καούν αν ο χρήστης συνηθίζει να μπαινοβγάζει διάφορα ακουστικά. Συνήθεια που στα ηχεία εκλείπει.

Οι σχεδιαστές ακουστικών από τη μεριά τους μη γνωρίζοντας με τί ενισχυτή θα ματσαριστούν, προκειμένου να προλάβουν την έλλειψη επαρκούς ηλεκτρικού damping(λόγω χαμηλής α.ε) οδηγούνται σε λύσεις αυξημένου μηχανικού damping(πιο σφικτή ανάρτηση μεγαφώνων) γεγονός το οποίο ενδέχεται και να έχει αρνητικές επιπτώσεις στον ήχο.

*Φυσικά και θα γνωρίζει τη σημασία του o.i, αλλά λέμε ποιά θα μπορούσε να είναι μια πιθανή εξήγηση.

Link to comment
Share on other sites

Σόρρυ για την μεγάλη απουσία, δυστυχώς είχα αρκετές δουλειές να με περιμένουν εδώ στην Πάτρα από όταν γύρισα από Αθήνα και δεν είχα χρόνο για να αφιερώσω. Τώρα που είμαι πιο χαλαρός ας μπω και εγώ στην συζήτηση!

@eloydark

Χάρμα οφθαλμών το σύστημα του φίλου σου. Τί έχει σπουδάσει αλήθεια;

Μου προξενεί μεγάλη εντύπωση το να λες ότι τα 650 επωφελήθηκαν από τα 25βατ του ενισχυτή αυτού. Το να μου πει κάποιος ότι πήγε από 300 άλογα ιπποδύναμη σε 600 και κατάλαβε διαφορά το καταλαβαίνω, όχι όμως από τα 1000 στα 1500. Οι ρόδες έχουν τα όριά τους όπως και τα ακουστικά, όπως και το ίδιο το cd άλλωστε.

Ο φίλος μου έχει τελειώσει μηχανολόγος μηχανικός, απλά όπως και εγώ, είχε από μικρός αγάπη για την ηλεκτρολογία. Σχετικά με τα Watt του ενισχυτή, με τα 650 των 300Ohm συνδεδεμένα στις μπόρνες των 8 ohm ο ενισχυτής προφανώς δεν έδινε 25 watt, άλλαξε και το σημείο λειτουργίας ελάχιστα κατά πάσα πιθανότητα. Αλλά στα TeraVolt που δούλευαν οι 813 παρέμεινε σε καλό σημείο οπότε δεν είχε τεράστια διαφορά. Η πόλωση γινόταν με τα αρνητικά στο grid οπότε δεν άλλαξε τόσο πολύ ώστε να χαλάσει τον ήχο του. Η διαφορά που άκουσα δεν οφείλεται στα 25 watt, οφείλεται στην αμεσότητα. Μιλάμε για μια λυχνία που έχει bandwidth χωρίς ανάδραση τα MHz. Ας μου πει κάποιος ένα τρανζίστορ με ίδια χαρακτηριστικά...

Το σύστημα σου έδινε την εντύπωση ότι ήταν ο τέλειος ενισχυτής. Ότι του έβαζες στην είσοδο, το πολλαπλασίαζε και το έβγαζε. -

Βέβαια και το υπόλοιπο σύστημα ήταν όλο στημένο με τις ίδιες αρχές. R-2R DAC με σωστή λαμπάτη έξοδο, προενισχυτής με μεταγωγικό μετασχηματιστή με taps για volume και βεβαίως μηδενική ανάδραση σε όλη την αλυσίδα. Να πετύχεις έναν σταθερό ενισχυτή που να μετράει τέλεια σε όλο το ακουστικό φάσμα χωρίς καθόλου ανάδραση, αυτό μπορείς να το πετύχεις μόνο με λυχνίες δυστυχώς.

Σχετικά με τους convolvers, πιστευώ ότι η αλήθεια είναι κάπου ενδιάμεσα. Αν μπορούσαμε να πάρουμε τις μετρήσεις μαζί με τις HRTF και μαζί με χαρακτηριστικά ενός μη γραμμικού μοντέλου που να χαρακτηρίζει έναν ενισχυτή, τότε πιθανότατα θα είχαμε ένα προς ένα ίδιο σύστημα θεωρώντας ότι έχουμε έναν ενισχυτή που μπορεί με τις επιδόσεις του να ακολουθήσει. Φτιάχνοντας δηλαδή έναν εργαστηριακό ενισχυτή, με τους κατάλληλους convolvers μπορείς να κάνεις το σύστημα σου να παίξει τα πάντα. Όμως, τι είναι εργαστηριακός ενισχυτής; Όταν έχεις IMD, όταν έχεις 50Hz να περνάνε στο σήμα σου από την τροφοδοσία, όταν έχεις THD, αυτό είναι μη γραμμικό σφάλμα. Η ανάδραση διορθώνει τον ενισχυτή σαν σύστημα. Ο ενισχυτής όμως έχει ελάχιστο THD σε σχέση με αυτό που προσθέτους τα μηχανολογικά στοιχεία του συστήματος σου, δηλαδή τα ηχεία. Η αντίσταση εξόδου δεν μπορεί να προσομοιωθεί από έναν convolver, όπως πολύ σωστά υπόθηκε. Ούτε καν η εμπέδηση συναρτήσει της συχνότητας. Η αντίσταση εισόδου; Το slew rate; Σε ψηφιακό επίπεδο, ας μην δούμε τι πραγματικά γίνεται κατά το upsampling, τα ΔΣ dacs που είναι της μόδας, τα πραγματικά τεχνικά χαρακτηριστικά τους και το rise time τους, και γιατί είναι τόσο φθηνό ένα audio 24/192 dac ενώ το εργαστηριακό των μερικών KHz έχει μερικές χιλιάδες ευρώ...

Στο θέμα μας, υπάρχει ένας τρανζιστοράτος τάξης Α, χωρίς global feedback, ο Black Cube Linear της Lehmann που έχει μεγάλο σουξε με τα hd 650.

Έχει βγει και ένας κλώνος του με τιμή μόλις 280usd-περίπου-ο Matrix m-stage. Δεν ξέρω βέβαια κατά πόσο είναι πιστό αντίγραφο του πρώτου πέρα από το σχέδιο του κυκλώματος.

Ο κλώνος θεωρείται value for money ενώ λέγεται ότι ο original προσφέρεται για diy(ως lovely cube) λόγω κόστους και απλότητας. Έχει βγει και σε usb έκδοση τώρα τελευταία.

Ωραίος ο Lovely Cube αλλά έχει μπόλικο feedback και δεν είναι καμία ψαγμένη τοπολογία. Έχει τον opamp πρώτο στάδιο για κέρδος και τα BC/BD μετά σε push pull. Συνεχίζω να προτιμώ το σχέδιο του Pass καθώς έχει την πηγή ρεύματος που υπόσχεται πολλά!

Όσο για το σύστημα της Smith Research, βασικά εκεί βάζεις στα αυτιά σου μικρόφωνα τύπου earplug και με συγκεκριμένους ήχους που στέλνει στο ηχοσύστημα που έχεις στο σαλόνι σου, ο επεξεργαστής του συστήματος καταγράφει το πώς τα αυτιά σου-και το σώμα σου γενικώς-αλλοιώνουν τους ήχους δημιουργώντας μια πρωσοποποιημένη head related transfer function. Στο τέλος έχεις έναν αλγόριθμο που μιμείται πολύ πιστά, μέσω ακουστικών, αυτό που θα άκουγες μέσα από το στερεοφωνικό σου.

Οι λύσεις που προτείνεις εσύ προϋποθέτουν ότι θα ξέρεις τί αλλαγές πρέπει να κάνεις.

Αυτό ακριβώς κάνει. Θα ήθελα να μετρήσω τις προσωπικές μου HRTF σε χώρο σωστά δομημένο και μετά να φτιάξω ένα FPGA να κάνει DSP και να τις προσθέτει στο σήμα πριν ακόμα από το DAC. Θέλει σοβαρό εξοπλισμό, καλιμπραρισμένο και βέβαια πολλές ώρες κώδικα και χρήματα. Προς το παρόν, βολεύομαι με τα λίγα :tomato:

Αυτό που προτείνω είναι ένας convolver, με ότι συνεπάγεται αυτό... Δηλαδή να παίρνεις μια οποιαδήποτε συνάρτηση μεταφοράς, ενός οποιουδήποτε συστήματος και να την εφαρμόζεις σε ένα οποιοδήποτε ακουστικό σήμα... είναι μέθοδος που πλέον χρησιμοποιείται κατά κόρον στις ηχογραφήσεις, ώστε να εξομοιώνουν καμπίνες, προενισχυτές, εφέ, μικρόφωνα κτλ κατά την διάρκεια του post processing, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για το playback...

Ποια είναι η διαφορά από το studio μέχρι το σπίτι:

Στο στούντιο φτιάχνεις εσύ τον ήχο που θες. Στο σπίτι δεν φτιάχνεις τον ήχο, προσπαθείς να τον αποδώσεις πιστά. Δεν μπορείς να ξέρεις ποτέ τι είναι το 100% σωστό. Αυτοί στο στούντιο ορίζουν τι είναι το σωστό. Εμείς απλά προσπαθούμε να ακούσουμε αυτό που αυτοί θέλανε. Για αυτό με έναν generic convolver δεν ξέρεις τι κάνεις, ακούς την δική σου εκδοχή του έργου. Με ένα σωστά καλιμπραρισμένο convolver από την άλλη...

Για να ακυρώσουμε τις παραμορφώσεις ενός ενισχυτή σε μουσικό πρόγραμμα πρέπει να μπορούμε να τις προβλέψουμε, ώστε μετά να στείλουμε λάθος σήμα που με την παραμόρφωση θα φτάσει το επιθυμητό.

Σε ένα τυχαίο σήμα όπως ο ήχος πιστεύεις ότι μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;

Μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο, απλά πρέπει να έχεις real time αλγορίθμους για να δουλεύουν σωστά. Για αυτό και εγώ ιδανικά θα ήθελα κάτι τέτοιο να γίνεται σε FPGA/DSP

μάλιστα ήταν και του ίδιου απορία, για πιο λόγο οι εταιρίες που φτιάχνουν ενισχυτές δεν χρησιμοποιούν convolvers, ειδικά τώρα που υπάρχουν πλέον τα dsp που το κάνουν για πλάκα...

Δυστυχώς η απάντηση είναι μετρήσιμη σε ευρώ... πραγματικά κρίμα...

Σκοπός μου κάποια στιγμή είναι να φτιάξω κάποιο dsp που να του φορτώνεις φίλτρα και να κάνει τον convolver (έχω στον μάτι εδώ και καιρό την σειρά dsp C6000 της texas, τα οποία είναι από τα καλύτερα και με πολύ καλά development tools... Mέχρι στιγμής, έχω την άποψη, ότι αν φτιάξεις έναν ενισχυτή με FET (για να "έχεις" και τις μονές και τις ζυγές αρμονικές), οποίος δεν χρωματίζει καθόλου τον ήχο και είναι όσο πιο δυνατόν flat στις ακουστικές συχνότητες, τότε με έναν convolver να τον οδηγεί, μπορείς να εξομοιώσεις οποιοδήποτε ενισχυτή... όπως επίσης μπορείς να υλοποιείς το crossover, το room correction και οτιδήποτε άλλο με μια σειρά από μοναδιαίες συναρτήσεις που η μία συνελίσεται πάνω στην άλλη στο σήμα της εισόδου...

Αυτό ακριβώς που λες! Θες απλά έναν ενισχυτή που να είναι τεχνικά σωστός! Θες και ένα τεχνικά σωστό DAC. Όλα τα υπόλοιπα γίνονται στο ψηφιακό και τελείωσες!

Να προσθέσω ότι στην διαδικασία αυτή μπορείς να αφαιρέσεις την επίδραση που έχεις από τον δικό σου ενισχυτή, παίρνοντας την δική του συνάρτηση μεταφοράς και κάνοντας μια διαδικασία από συνελίξεις και αποσυνελίξεις να αφαιρέσεις την επίδραση αυτή... θεωρητικά ισχύει, κάποιοι λένε ότι το έχουν καταφέρει, προσωπικά το έχω δοκιμάσει και έχω δει ότι δουλεύει σαν διαδικασία, χωρίς όμως να μπορώ να συγκρίνω το αποτέλεσμα καθώς δεν είχα τον εξοπλισμό τον οποίο εξομοίωνα... αν είχα έναν hardware convolver, τότε θα μπορούσα να το δοκιμάσω σε δυο ενισχυτές που έχω, οι οποίοι έχουν τελείως διαφορετικό "χαρακτήρα", ο ένας είναι τάξης Α/Β για ακουστικά όργανα και βγάζει πολύ "απλωτό" και "γλυκό" ήχο, ενώ ο άλλος είναι τάξης D και έχει τρομερό "punch" και τραχύ μεσαίο ήχο, που γαργαλάει το στήθος, αυτά όταν είναι και οι δυο flat... (αυτές οι περιγραφές ήχων με σκοτώνουν) Επομένως αν ισχύει η θεωρία, θα μπορώ να βγάλω με τον έναν ενισχυτή, τον ήχο του άλλου, όταν είναι flat...

Μπορείς να το πλησιάσεις, δεν μπορείς όμως να το βγάλεις 100%. Γιατί δεν μπορείς να "διώξεις" τα προβλήματα του switching amp. Πχ αν περνάει για παράδειγμα στο ακουστικό φάσμα λόγο του switching ένας θόρυβος στα 3KHz/6/12 κλπ κόβωντας τα εσύ ταυτόχρονα κόβεις και λίγο από το σήμα. Αντίστοιχα είναι ο τρόπος οδήγησης του ηχείου, το Damping Factor και άλλα χαρακτηριστικά που δεν είναι θέμα σήματος αλλά θέμα κατασκευής.

Άσχετο τώρα αλλά είναι ένα πράγμα με το feedback, που δεν μπόρεσα να το χωνέψω. Ίσως το γνωρίζει ο eloydark. Γιατί παίρνεις ένα τμήμα από το σήμα εξόδου και το επιστρέφεις στην είσοδο με χρονοκαθυστέρηση; Το λάθος που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να διορθωθεί έχει ήδη γίνει(εδώ και η κριτική πάνω στο feedback). Δεν έχουν βρει κάποιο τρόπο οι διορθώσεις του feedback να παίζουν ταυτόχρονα με το σήμα που καλούνται να διορθώσουν;

Ουσιαστικά το feedback εξηγείται έτσι αλλά δεν είναι αυτό ακριβώς. Βρίσκεσαι σε σταθερή ισορροπία, όχι σε δυναμική. Το ρεύμα δεν πάει μπροστά για να γυρίσει πίσω και να διορθωθεί. Ξέρει πριν πάει μπροστά ότι θα γυρίσει πίσω και για αυτό θα πάει μόνο το σωστό ποσοστό μπροστά. Δεν ξέρω αν κατάλαβες τι εννοώ, προσπάθησα να είμαι όσο πιο απλοϊκός γίνεται. Αυτά ισχύουν στην θεωρία. Στην πράξη, αυτό το μικρό trace του feedback προκαλεί πράγματι ολίσθηση φάσης η οποία σε ακουστικό σήμα πιθανότατα δεν έχει σημασία. Παρόλα αυτά, πολλοί δηλώνουν ότι ακούγεται, και μπορώ αυτό να το πω και εγώ. Άκουσα διαφορές σε συστήματα χωρίς feedback. Τώρα το αν οι διαφορές οφείλονται στην ανυπαρξία του ή στις γενικώς ανώτερες επιδόσεις των συστημάτων, αυτό δεν μπορώ να το γνωρίζω.

τέλος πάντων φαίνεται πως είναι μια διαδικασία η οποία ενώ ένα όργανο όπως ο παλμογράφος μπορούν να το συλλάβουν, το αυτί με τον εγκέφαλο δεν μπορούν

Διαφωνώ, πιστεύω ότι το αυτί και ο εγκέφαλος μπορούν να το συλλάβουν, απλά δεν μπορούν να το μετρήσουν/αποδώσουν. Ακριβώς όπως όταν ακούσεις ένα πραγματικό βιολί live και ένα βιολί από έναν ενισχυτή, με την μία ξεχωρίζεις το πραγματικό βιολί...

Ένα ενδιαφέρον άρθρο σχετικά με την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή ακουστικών(και γενικά των ενισχυτών) και την ηχητική ποιότητα.

Ο κανόνας είναι πώς χρειαζόμαστε όσο το δυνατόν χαμηλότερη αντίσταση εξόδου για σφικτότερο ήχο(μέχρι ενός ορίου βέβαια) και πιο ομαλή απόκριση συχνοτήτων.

Έχουν γίνει πολλές συζητήσεις και στο headwize σχετικά με την χαμηλή αντίσταση εξόδου (damping factor) για ενισχυτές ακουστικών. Ουσιαστικά αποδεικνύεται ότι το μεγάλο πρόβλημα δεν αφορά το ίδιο το DF (σφιχτότερος ήχος) καθώς τα περισσότερα ακουστικά έχουν μικρές διαδρομές μονάδων και άρα μικρές back emf ώστε να προκαλούν μεγάλο Q στο σήμα εξόδου. Εκεί που κυρίως επηρεάζουν είναι στην απόκριση συχνότητας. Ειδικά επειδή τα ζευγάρια μεταξύ τους έχουν πολύ διαφορετικές αντιστάσεις, μπορούν να δημιουργούν roll off και προφανώς χαρακτήρα στο σύστημα υπό συνθήκες. Όπως τα λες είναι ακριβώς ουσιαστικά με την διαφορά ότι το DF δεν έχει τόσο μεγάλη επιρροή όσο στα ηχεία.

Τώρα σχετικά με τις 813, σίγουρα ο ενισχυτής είχε σχετικά μεγάλη αντίσταση εξόδου, καθώς μιλάμε για ενισχυτή set με το φορτίο στην άνοδο. Δεν μιλάμε για 50 Ohm βέβαια. Αλλά δεν μιλάμε και για mOhm που έχουν καλές SS σχεδιάσεις!

Link to comment
Share on other sites

Για να ακυρώσουμε τις παραμορφώσεις ενός ενισχυτή σε μουσικό πρόγραμμα πρέπει να μπορούμε να τις προβλέψουμε, ώστε μετά να στείλουμε λάθος σήμα που με την παραμόρφωση θα φτάσει το επιθυμητό.

Σε ένα τυχαίο σήμα όπως ο ήχος πιστεύεις ότι μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;

Μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο, απλά πρέπει να έχεις real time αλγορίθμους για να δουλεύουν σωστά. Για αυτό και εγώ ιδανικά θα ήθελα κάτι τέτοιο να γίνεται σε FPGA/DSP

Λέγοντας realtime αλγόριθμους τί εννοείς; Μιλάς για μοντελοποίηση του ενισχυτή ή κάτι άλλο;

μάλιστα ήταν και του ίδιου απορία, για πιο λόγο οι εταιρίες που φτιάχνουν ενισχυτές δεν χρησιμοποιούν convolvers, ειδικά τώρα που υπάρχουν πλέον τα dsp που το κάνουν για πλάκα...

Δυστυχώς η απάντηση είναι μετρήσιμη σε ευρώ... πραγματικά κρίμα...

Και οι μικροί developers; Αυτοί που έχουν ανάγκη να δώσουν το διαφορετικό για να επιβιώσουν; Και τα communities μετά;

Αυτό ακριβώς που λες! Θες απλά έναν ενισχυτή που να είναι τεχνικά σωστός! Θες και ένα τεχνικά σωστό DAC. Όλα τα υπόλοιπα γίνονται στο ψηφιακό και τελείωσες!

Πώς μεταφράζεται αυτό σε χρήμα, ή diy προσπάθεια-αν δεν υπάρχει στο εμπόριο; Για ποιό τεχνικό λόγο να μην μπορεί π.χ. να γίνει σε μια κάρτα ήχου;

Παρόλα αυτά, πολλοί δηλώνουν ότι ακούγεται, και μπορώ αυτό να το πω και εγώ.

Είναι συγκεκριμένος ο τρόπος που ακούγεται; Αν σου δώσουν ζευγάρια τυχαίων ενισχυτών να τους συγκρίνεις στα τυφλά και καταλάβεις διαφορές μπορείς να πεις πότε αυτές οφείλονται στην ύπαρξη feedback και πότε σε κάτι άλλο;

Ένα σύνηθες επιχείρημα των επικριτών(σχεδιαστών μηχανημάτων) της "no feedback" οδού είναι πώς ακόμα και οι τρίοδοι έχουν μέσα τους εγγενές feedback. Αν είναι λοιπόν τόσο ευαίσθητα τα αυτιά μας δεν θα το έπιαναν αυτό; Και τί γίνεται με το Phase shift των ίδιων των μεγαφώνων; Δεν ακυρώνουν όλη την καλή δουλειά στο υπόλοιπο σύστημα;

EDIT:

Αλλά δεν μιλάμε και για mOhm που έχουν καλές SS σχεδιάσεις

Και εδώ έχουν λεχθεί αρκετά για τον λαμπάτο ήχο. Αν δηλαδή είναι το feedback που κάνει τη διαφορά ή μικροαποκλίσεις της τάξης των 0,x db σε όλο το φάσμα εξαιτίας της σχετικά μεγάλης αντίστασης εξόδου. Στο σύστημα του φίλου σου υπήρχε τέτοιο πρόβλημα;

Link to comment
Share on other sites

Λέγοντας realtime αλγόριθμους τί εννοείς; Μιλάς για μοντελοποίηση του ενισχυτή ή κάτι άλλο;

Αλγόριθμοι optimised να τρέχουν σε πραγματικό χρόνο. Ρίξε μια ματιά σε Real Time Operating Systems κλπ στην wikipedia να καταλάβεις τι εννοώ.

Και οι μικροί developers; Αυτοί που έχουν ανάγκη να δώσουν το διαφορετικό για να επιβιώσουν; Και τα communities μετά;

Όταν πέφτουν λεφτά από τις Marantz/Denon/Yamaha κλπ, ποιος θα τα βάλει μαζί τους; Πόσο εύκολο είναι να σε πάνε δικαστικά για δικαιώματα;

Πώς μεταφράζεται αυτό σε χρήμα, ή diy προσπάθεια-αν δεν υπάρχει στο εμπόριο; Για ποιό τεχνικό λόγο να μην μπορεί π.χ. να γίνει σε μια κάρτα ήχου;

Σε μία κάρτα ήχου γίνεται επεξεργασία του ψηφιακού σήματος. Το πως το ψηφιακό σήμα θα γίνει αναλογικό είναι άλλο ποίημα... αυτό αφορά την αρχή λειτουργίας ενός ΔΣ dac ή ενός R-2R.

Είναι συγκεκριμένος ο τρόπος που ακούγεται; Αν σου δώσουν ζευγάρια τυχαίων ενισχυτών να τους συγκρίνεις στα τυφλά και καταλάβεις διαφορές μπορείς να πεις πότε αυτές οφείλονται στην ύπαρξη feedback και πότε σε κάτι άλλο;

Ένα σύνηθες επιχείρημα των επικριτών(σχεδιαστών μηχανημάτων) της "no feedback" οδού είναι πώς ακόμα και οι τρίοδοι έχουν μέσα τους εγγενές feedback. Αν είναι λοιπόν τόσο ευαίσθητα τα αυτιά μας δεν θα το έπιαναν αυτό; Και τί γίνεται με το Phase shift των ίδιων των μεγαφώνων; Δεν ακυρώνουν όλη την καλή δουλειά στο υπόλοιπο σύστημα;

Όχι βέβαια, είναι τόσοι πολλοί οι παράγοντες που δεν μπορείς να βγάλεις ασφαλή συμπεράσματα! Οι τρίοδοι δεν έχουν feedback. Feedback έχουν οι SET ενισχυτές (που διαφημίζονται ότι δεν έχουν) όταν πολώνονται από την κάθοδο με δυναμικό. Οι σωστοί SET με σταθερή πόλωση είναι χωρίς feedback. Τα σφάλματα των μεγαφώνων είναι και αυτά τραγικά... για αυτό ακούμε με κόρνες που έχουν 120dbSPL ευαισθησία και 0.1mm μέγιστη διαδρομή :dance3:

EDIT:

Και εδώ έχουν λεχθεί αρκετά για τον λαμπάτο ήχο. Αν δηλαδή είναι το feedback που κάνει τη διαφορά ή μικροαποκλίσεις της τάξης των 0,x db σε όλο το φάσμα εξαιτίας της σχετικά μεγάλης αντίστασης εξόδου. Στο σύστημα του φίλου σου υπήρχε τέτοιο πρόβλημα;

Όχι δεν υπήρχε τέτοιο πρόβλημα καθώς δεν υπήρχε back emf. Κόρνα με μικρές διαδρομές μεγαφώνων :fist:

Link to comment
Share on other sites

Ο μόνος τρόπος που μπορώ να σκεφτώ όσων αφορά την μείωση των ανεπιθύμητων επιπτώσεων του αναλογικού feedback (δηλαδή την αμεσότητα της απόκρισης) είναι η χρήση delay lines, αλλά γενικά πρέπει να είναι πολύ δύσκολη διαδικασία στα αναλογικά ηλεκτρονικά...

Επίσης όσων αφορά τις εταιρίες, αυτές δεν ήταν που μας τάισαν με το ζόρι ότι οι single bit adc/dac ήταν καλύτεροι από τους parallel...? Υπάρχουν πλέον parallel στην αγορά...?

Link to comment
Share on other sites

Πάνε όλα πακέτο λοιπόν. Κατάλαβα. Πάντως για να φτιάξεις κόρνα της προκοπής θες πολύ χωρό και αυτό είναι ένα θέμα. Και η κόρνα είναι ίσως πιο σημαντική και από τον ενισχυτή για τους λόγους που είπες. Αρκεί να μην είναι καμιά μετριότητα o ενισχυτής γιατί θα βγάλει στην επιφάνεια όλα τα ελαττώματά του.

Και ένα παλιό καλό άρθρο με θέμα: Audibility of phase distortion

Audibility of Phase Distortion

Επίσης όσων αφορά τις εταιρίες, αυτές δεν ήταν που μας τάισαν με το ζόρι ότι οι single bit adc/dac ήταν καλύτεροι από τους parallel...? Υπάρχουν πλέον parallel στην αγορά...?

Βασικά οι εταιρείες ενδιαφέρονται για το price/performance ratio καθώς και το audibility. Διάβασε και στο λινκ την άποψη του μηχανικού της Χάρμαν Τουλ Λόυντ.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.