Jump to content



Mini διερεύνηση βλάβης σε τροφοδοτικό


crmaris

Recommended Posts

πολυ καλο αρθρο, συγχαρητηρια. Να πω οτι παρομοιο προβλημα ειχαμε με το εν λογω τροφοδοτικο που ειχε αγορασει ο αδελφος μου προ 2ετιας απο μελος του φορουμ. Δυστυχως το παλικαρι που το πουλησε τοτε στον αδελφο μου δεν ειχε πει οτι ειχε προβλημα και επειδη αρνηθηκε να το παρει πισω αναγκαστηκα να το ανοιξω για να δω τι βραχυκυκλωνει και ριχνει την ασφαλεια. Τελικα ηταν 2 απο τις γερυρες ανορθωσης και τα 2 varistor τα οποια στοιχισαν 20 ευρω με τα μεταφορικα απο Αγγλια. Ευτυχως απο τοτε το τροφοδοτικο δουλευει αψογα και ειναι οντως πολυ καλο.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Τυχερός ήσουν που δεν είχε προχωρήσει η ζημιά.

Γέφυρες, θερμίστορ και βαρίστορ είναι σχετικά φτηνά και βρίσκονται και από Ελλάδα, τα mosfet είναι δυστυχώς δυσεύρετα και είναι κιόλας και πιο ακριβά (αν θυμάμαι καλά αυτά που έψαχνα για το Silverstone κόστιζαν γύρω στα 8 ευρώ το ένα).

Το πρόβλημα είναι επίσης ότι μπορεί να τα αλλάξεις όλα και κάτι να σου έχει ξεφύγει και να τα ξανακάψεις, οπότε θέλει προσοχή αλλιώς θα κλαις τα λεφτά των ανταλλακτικών.

Link to comment
Share on other sites

Έχω δει κάτι κινέζικα που κυμαίνονται στα 80$ ουσιαστικά 3 φορές κάτω, ρισκάρεις όμως. Γενικά σε πρώτη φάση μπορεί να προτιμήσω ένα κολλητήρι με τρόμπα πάνω που κάνουν κοντά στα 10$. Έτσι και αλλιώς δεν έχω τρομερή δουλειά στο να αφαιρώ εξαρτήματα. Θα προτιμήσω να τα δώσω να πάρω ένα σταθμό κόλλησης OKI-metcal. Φοβερός ο τρόπος που αυξομειώνει την θερμοκρασία μόνος του

Άποψη μου αν είναι κάτι απλό και φθηνό το αλλάζεις, αν αρχίσεις και ψάχνεις mosfet ολοκληρωμένα κτλ το έχεις χάσει καλύτερα ανταλλακτικά για κάποιο άλλο τροφοδοτικό

Link to comment
Share on other sites

metcal! Αυτά είναι πανάκριβα αλλά top! Εγώ πήρα έναν σταθμό κόλλησης απλό (95€) και κάνω μια χαρά δουλειά.

Επίσης αν έχεις διάθεση για ψάξιμο τα PSUs είναι σχετικά εύκολα στην επισκευή (εκτός και αν σου έχει χτυπήσει ολοκληρωμένο ή PWM controller κτλ, οπότε εκεί θες παλμογράφο για να βγάλεις άκρη), αρκεί να διαθέτεις στοκ ανταλλακτικών.

Link to comment
Share on other sites

Σε κάτι τέτοιο, για χομπύστες και όχι μόνο είναι αρκετό

OKI METCAL|MFR-1110|SOLDERING STATION, CARTRIDGE STYLE | Farnell United Kingdom

Σκεφτόμουν για ένα σταθμό Hakko αλλά με κάποιους ανθρώπους που μίλησα μου είπαν ότι το σύστημα θέρμανσης με RF που έχουν οι metcal δεν παίζετε. Καταλαβαίνει μόνο του το φορτίο θερμοκρασίας που χρειάζεται και σου κολλάει απο SMD μέχρι χοντρά καλώδια

Υπάρχουν ευκαιρίες στο ebay για τους πιο μεγάλους σταθμούς αλλά τα μεταφορικά και το μτχ είναι ρίσκο

Link to comment
Share on other sites

Τυχερός ήσουν που δεν είχε προχωρήσει η ζημιά.

Γέφυρες, θερμίστορ και βαρίστορ είναι σχετικά φτηνά και βρίσκονται και από Ελλάδα, τα mosfet είναι δυστυχώς δυσεύρετα και είναι κιόλας και πιο ακριβά (αν θυμάμαι καλά αυτά που έψαχνα για το Silverstone κόστιζαν γύρω στα 8 ευρώ το ένα).

Το πρόβλημα είναι επίσης ότι μπορεί να τα αλλάξεις όλα και κάτι να σου έχει ξεφύγει και να τα ξανακάψεις, οπότε θέλει προσοχή αλλιώς θα κλαις τα λεφτά των ανταλλακτικών.

Ευτυχως ειπα τοτε και εγω γιατι αλλιως δεν αξιζε τον κοπο. Τοτε που ειχα ψαξει σε κανα δυο μαγαζια δεν εβρισκα ακριβως τα ιδια γιαυτο τα πηραμε απο Αγγλια. Το καλο ειναι οτι λειτουργησε και λειτουργει αψογα απο τοτε.

Link to comment
Share on other sites

Πολύ ωραίο το άρθρο!!

Και "παιδαγωγικό":)

Να προσθέσω κι' εγώ κάτι για να αντιληφθούμε τα μεγέθη.

Ένα MOV των 250 Volt, στην ονομαστική τάση του (250 V) άγει μόνο 0,25 mA, από το σημείο αυτό ,αρχίζει να αλάζει έντονα η αγωγιμότητά του .

Έτσι στο 500Volt το ίδιο MOV "τραβάει" από το δίκτυο 25 Α ( αυτό είναι 250.000 φορές περισοτερο!!) και αν η τάση ανέβει ακόμα 150 Volt αυτό θα τραβήξει 2.500 Α!!!

Φυσικά αυτά τα ρεύματα δεν είναι παιχνίδια, οπότε βλέπουμε και τα αποτελέσματα συχνά στις επισκευές!:hmm:

Link to comment
Share on other sites

Έχω ένα Cooler Master UCP 700W το οποίο μου κάνει το εξής:

Πέφτει η ΔΕΗ. Όταν επανέλθει, πέφτει η ασφάλεια (10Α) που έχει τον η/υ πάνω.

Πάω να τη σηκώσω και δε... πέφτει αμέσως.

Οπότε κλείνω το psu από το διακόπτη και σηκώνω την ασφάλεια.

Ανοίγω το διακόπτη και ξανά πέφτει η ασφάλεια.

Αυτή τη φορά τη σηκώνω και όλα ΟΚ.

Καταλαβαίνω ότι κατά την πρώτη εκκίνηση στιγμιαία τραβάει πάνω από 10Α το psu.

Στο 2ο άνοιγμα έχει κρατήσει φορτίο στους πυκνωτές και δε τραβάει τόσο ρεύμα.

Άρα το πρόβλημα είναι σαν αυτό που περιγράφεται στο άρθρο;

Ή μπορεί να είναι κάτι άλλο;

(πάω να βρω την απόδειξη κ ανάλογα πιάνω τα κατσαβίδια)

Link to comment
Share on other sites

και εγω εχω ιδιο προβλημα με ενα Seasonic M12D 850Watt.

σαν πολλοι ειμαστε και με διαφορετικες μαρκες τροφοδοτικων (ισως ομως απο ιδιο OEM)

λετε να φταινε τα σπιτια μας?? :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Καλησπέρα!

Τα ενδεχόμενα που μπορεί να ερμηνεύουν τα προβλήματα στα οποία αναφέρεσται είναι:

1. Αν υπάρχουν θερμίστορ που περιορίζουν το ρεύμα εκκίνησης , τότε αυτά δεν έχουν προλάβει να κρυώσουν

(στό ζήτημα αυτό έχει κάνει ήδη αναφορά ο crmaris στο κύριο άρθρο- και πιο μετά , αν δεν κάνω λάθος-).

2. Η υπόθεση για τους πυκνωτές που φόρτισαν την πρώτη φορά και μετά την δεύτερη τους βρήκε γεμάτους και δεν τράβηξε τόσο ρέυμα , είναι σωστή, αλλά επίσης μπορεί να συμβαίνει και το επόμενο.

3. Το τι ρεύμα θα τραβήξει μια κατανάλωση εξαρτάται από το είδος της και από την φάση/ γωνία που βρίσκεται την στιγμή της σύνδεσης, η τάση του δυκτίου.

Και δυο κουβέντες παραπάνω για τους μη ηλεκτρολόγους:

Το φορτίο που συνδέεται στο δύκτιο μπορεί να είναι π.χ. :

Α.. Μια σόμπα, (ωμικό φορτίο) , οπότε η αντίστασή του είναι σταθερή άρα το μέγιστο ρεύμα που μπορεί να τραβήξει, εξαρτάται από την -σταθερή- αντίστασή του και την τιμή της τάσης π.χ. μια σόμπα 2000Watt θα τραβήξει περίπου 8,7 Αmpere.

Β.. Ένας μεγάλος μετασχηματιστής (επαγωγικό φορτίο) (π.χ. μια ηλεκτροκόληση), ο οποίος παρουσιάζει μια σύνθετη επαγωγική συμπεριφορά, και ιδιαίτερα την στιγμή της σύνδεσής του και μέχρι να μαγνητιστεί ο πύρήνας του -πράγμα που απαιτεί ανάλογα με το μέγεθος του μερικούς κύκλους του δυκτίου- το μέγιστο ρεύμα που τείνει να τραβήξει μπορεί να είναι και 10 φορές μεγαλύτερο από το μέγιστο ρεύμα κανονικής λειτουργίας.

Γ.. Ένα τροφοδοτικό PC (χωρητικό φορτίο) , το οποίο έχει στην είσοδό του κατευθείαν κάποιους πυκνωτές -ιδιαιτερα μεγάλους αν είναι μεγάλης ισχύος- οι οποίοι -αν τους αφήσεις- μέχρι να γεμίσουν, τραβάνε ρεύμα πολλαπλάσιο του μέγιστου κανονικού, γιατί όταν είναι άδειοι λειτουργούν πρακτικά σαν ένα "ξερό βραχυκύκλωμα"!

Οι περιπτώσεις Β και Γ παρουσιάζουν λοιπον αυτό που λέγεται "Ρεύματα ζεύξης" , και υπάρχουν διάφοροι τρόποι να αντιμετωπιστούν, δύο από τους οποίους ( θερμιστορ και ρελέ με αντίσταση ) ήδη αναφέρθηκαν , επιπλέον αυτών είναι και οι διατάξεις εκείνες που ελέγχουν την φάση της τάσης του δικτύου και δεν συνδέουν το φορτιο αν δεν συγχρονιστούν με την στιγμή που η τάση του περνά από το μηδεν (zero crossing detectors).

Και φυσικά μιλάμε μόνο για τις ισχείς που συναντάμε στον "χώρο" μας.

Έτσι θα μπορούσαμε να διακρίνουμε χοντρικά κάποιες περιπτώσεις:

Ι.) Άν ένα τροφοδοτικά το οποίο είναι αρκετή ώρα σβυστό (άρα είναι κρύα τα θερμίστορ και έχουν υψηλή αντίσταση) , όταν πάς να το ανάψεις , ρίχνει τις ασφάλειες ===>>> Υπάρχει πρόβλημα.

Αν αμέσως μετά την πτώση των ασφαλειών ,τις σηκώσεις ξαναδοκιμάσεις και "πάρει μπροστά " σημαίνει πιθανά ότι κάτι δεν πάει καλά με τα θερμίστορ (την έχουν ακούσει κοινώς :rolleyes: ) και θα χρειαστεί κάπια επισκευή.

ΙΙ.) Αν ένα τροφοδοτικά ρίχνει τις ασφάλειες σε περίπτωση που του συμβεί διακοπή τροφοδοσίας και επανεκίνηση σε σύντομο χρόνο, αλλά αν το αφήσεις να "κρυώσει , όλα πάνε καλά, δεν έχει τίποτα ,είναι εντάξει.

Απλά ας έχουμε λίγη υπομονή.

ΙΙΙ.) Οι στιγμιαίες διακοπές του δικτύου που οφείλονται στις διατάξεις επανοπλισμού των εναερίων γραμμών μέσης τάσης (θα τις έχουμε παρατηρήσει σε περιόδους που έχουμς κακοκαιρία, σαν στιγμιαίο χαμήλωμα των φώτων) , δεν μας απασχολούν γιατί κατα κανόνα είναι πολύ σύντομες και πρακτικά υπερκαλύπτονται απο την αποθηκευμένη στους πυκνωτές ενέργεια, οπότε το σύστημά μας δεν παίρνει χαμπάρι!

ΙV.) Οι σύντομες διακοπές του δυκτίου που μπορεί να οφείλονται σε χειρισμούς του απο τους τεχνικούς της ΔΕΗ για τον εντοπισμό και την αποκατάσταση μια βλάβης π.χ. . μπορεί να έχουν ένα κανό χρόνο μεταξύ τους τέτοιο που να δημιουργήσει πρόβλημα (γαιτί άδειασαν οι πυκνωτές , αλλά τα θερμίστορ δεν κρύωσαν) .

Βεβαίως τα ενδεχόμενα δυσάρεστων καταστάσεων είναι πολλά ( διακοπές , κεραυνοί, βλάβες , κομένοι ουδέτεροι, κλπ κλπ κλπ )

Για τον λόγο αυτό -αν αγαπάμε το κόπο μας - φροντίζουμε να έχουμε ένα καλό UPS πρίν από τα μηχανήματά μας , έτσι ώστε να προστατευτούμε από τις περισότερες περιπτώσεις.

Και τελευταία άφησα την πιο έυκολη στο συμπέρασμα και δύσκολη για την τσέπηπερίπτωση, του τροφοδοτικού , που ότι και να του κάνεις , ρίχνει τις ασφάλειες , και μετά παύει να τις ρίχνει, αλλά -σταθερά - δεν παίρνει μπροστά! :wall:

Αυτό απλά έχει βλάβη , και τελικά έκαψε τις εσωτερικές ασφάλειες για να μην βάλει καμιά φωτιά.

Οπότε - επανερχόμαστε στα ήδη ειπωθέντα στο άρθρο- τα χέρια μακριά και αφήστε κάποιον που ξέρει τι κάνει , αν δεν θέλετε να κατσαρώσει το μαλί σας :slap:

(πάλι σεντονι έγινε!

Ελπίζω χρήσιμο!)

Link to comment
Share on other sites

Καλά είναι τα σεντόνια για να μαθαίνουμε κάποια πράματα.

Όσο αφορά το τροφοδοτικό. Αν ήταν εκτός εγγύηησης θα το άνοιγα να δω αν υπάρχει κάτι καμμένο, και μετά θα έπαιρνα καινούργιο :getlost:

Τώρα που είναι εντός εγγύησης πώς πας στο eshop και τους λες ότι έχουν πρόβλημα τα θερμίστορ και ζητάς αλλαγή;

Γιατί εκεί, θα το βάλουν στη μπρίζα, θα το δοκιμάσουν και θα δουν πως παίζει μια χαρά.:tomato:

Πάντως εγώ κάποια στιγμή θα το ανοίξω να δω πως είναι μέσα.:dance3:

Link to comment
Share on other sites

παιδιά το συμπέρασμα είναι ότι θα πρέπει να αποφεύγετε να κλείνετε εντελώς το PSU από το διακόπτη* και να το ανοίγετε πριν προλάβει να κρυώσει το NTC Thermistor έτσι ώστε να αποφύγετε inrush currents. Όσο μεγαλύτερο το PSU τόσο μεγαλύτεροι οι πυκνωτές (ή ο πυκνωτής) του APFC οπότε τόσο μεγαλύτερο το inrush current.

Βέβαια τα παραπάνω ισχύουν σε PSUs που έχουν μόνο θερμίστορ για την προστασία από το inrush, γιατί υπάρχουν και άλλες προστασίες (όπως αυτή με την αντίσταση και το ρελέ που περιέγραψα στο άρθρο).

Επειδή αυτό είναι το μόνο που συγκράτησα αφού δεν είμαι ειδικός και δεν μπορώ να σας παρακολουθήσω, μετά από πόση ώρα θα πρέπει να ξανανοίξουμε τον διακόπτη??

Έχω ένα corsair tx850w, είμαι καλυμμένος με αυτό??

Link to comment
Share on other sites

Ίσως να μην είναι και το πιο σχετικό/ιδανικό θέμα για μια απορία που έχω αλλά anyway.

Αγόρασα πρόσφατα ένα πολύπριζο ασφαλείας, το οποίο δεν έχει ασφάλεια που απλά καίγετε και πρέπει να την αλλάξεις/πετάξεις το πολύπριζο, αλλά έχει ένα circuit breaker/reset switch.

Σε περίπτωση λοιπόν υψηλής τάσης κτλ, που λειτουργήσει η προστασία, αυτό το κουμπάκι του reset switch θα βγει προς τα έξω ώστε να πατηθεί και να κάνει reset το κύκλωμα απο τον χρήστη;

Όταν το πατάω πάντως ενώ λειτουργούν οι συσκευές, δεν έχει καμία επίδραση.

Link to comment
Share on other sites

Ίσως να μην είναι και το πιο σχετικό/ιδανικό θέμα για μια απορία που έχω αλλά anyway.

Αγόρασα πρόσφατα ένα πολύπριζο ασφαλείας, το οποίο δεν έχει ασφάλεια που απλά καίγετε και πρέπει να την αλλάξεις/πετάξεις το πολύπριζο, αλλά έχει ένα circuit breaker/reset switch.

Σε περίπτωση λοιπόν υψηλής τάσης κτλ, που λειτουργήσει η προστασία, αυτό το κουμπάκι του reset switch θα βγει προς τα έξω ώστε να πατηθεί και να κάνει reset το κύκλωμα απο τον χρήστη;

Όταν το πατάω πάντως ενώ λειτουργούν οι συσκευές, δεν έχει καμία επίδραση.

Αυτό το πολύμπριζο έχει για προστασία εκτός από τα varistor και θερμομαγνητική ασφάλεια.

Η οποία όταν "δουλέψει" πετάγεται προς τα έξω, διακόπτοντας την συνέχεια του κυκλώματος και απομονώνει τις συκευές που τροφοδοτεί από το δίκτυο ( στο οποίο εχει ανιχνευτεί υπέρταση).

Για να επανέλθε σε λειτουργία το όλο σύστημα πρέπει να πιέσεις προς τα μέσα το κουμπάκι που έχει προβάλει προς τα έξω.

Όταν το πολύμπριζο δουλεύει κανονικά , το να πατήσεις το κουμπάκι (αυτό το λίγο που προβάλει ) δεν αλλάζει κάτι γιατί δεν έιναι κανονικός διακόπτης (push on - push off) αλλά ένα resettable ενδεικτικό "ωστήριο".

Link to comment
Share on other sites

Επειδή αυτό είναι το μόνο που συγκράτησα αφού δεν είμαι ειδικός και δεν μπορώ να σας παρακολουθήσω, μετά από πόση ώρα θα πρέπει να ξανανοίξουμε τον διακόπτη??

Έχω ένα corsair tx850w, είμαι καλυμμένος με αυτό??

Ένα δυό λεπτά θα πρέπει να έιναι αρκετό.

Όσο για το καλυμμένος ...τι εννοείς;

Link to comment
Share on other sites

σ΄ευχαριστω, Seafalco

και κάτι ακόμα αν δε γίνομαι κουραστικός, περνάω βέβαια απ΄το ένα θέμα στο άλλο, λοιπόν.

Στην δεύτερη σελιδα του review, βλέπουμε και μια άσπρη ασφάλεια, η οποία όπως αναφέρεται έχει καεί. Η ασφάλεια αυτη, βρίσκεται σε σειρά μετά τα 2 NTC θερμίστορ; Ωστε σε περίπτωση υψηλόυ ρεύματος να κόψει την τροφοδοσία στο κύκλωμα;

θα μπορούσε η διάταξη να ήταν ανάποδα; Δηλαδή, πρώτα η ασφάλεια και μετά τα θερμίστορ; Ποιά θα ήταν η διαφορά;Στη δεύτερη περίπτωση, η ασφάλεια, δε θα προστάτευε και τα 2 θερμιστορ;

Link to comment
Share on other sites

Φίλε Γιώργο δεν κουράζεις κανένα!

Νομίζω ότι η ασφάλεια που λές έιναι πρίν τα θερμιστορ, αλλά καταλληλότερος να απαντησει είναι ο Άρης.

Τώρα γιατί δεν τα προστάτευσε, είναι ένα ζήτημα, αλλά να πάρεις υπόψη σου ότι τα θερμίστορ είναι πολύ πιθανόν να είχανε ταλαιπωρηθεί επανηλειμένα , μέχρι που "κλάταραν", άρα το ρεύμα που τα κατέστρεψε μπορεί να μην ήταν τόσο μεγάλο.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.