Jump to content



Διαφορες μεταξυ αναλογικων και ψηφιακων συνδεσεων ηχειων.


Astacus

Recommended Posts

Επιγραμματικα καλο ειναι να ξεκαθαρισουμε ορισμενα βασικα πραγματα για το τι ισχυει στις συνδεσεις μεταξυ καρτας ηχου και ηχειων.

Καταρχην ο ηχος ειναι αναλογικο μεγεθος πραγμα που συμαινει οτι ειτε συνδεσουμε τα ηχεια μας ψηφιακα ειτε αναλογικα αυτο που φτανει στα αυτια μας ο ηχος δλδ ειναι αναλογικος (οπως και ολα τα πραγματα στη φυση). Ο ψηφιακος ηχος ειναι μια "ευκολια" ενα ανθρωπινο δημιουργημα με σκοπο να μπορουμε να κανουμε αποθηκευση ή μεταφορα σηματος με οσο το δυνατον λιγοτερες απωλειες. (χωρις απωλειες δεν ειναι ακομα εφικτο).

Δηλαδη κατα την ηχογραφηση ενος ηχου πχ σε cd αυτο που κανουμε ειναι να παιρνουμε ενα ηχητικο κυμα και να το μετατρεπουμε (ADC -analog to digital convertion-) σε μια συνεχεια απο ασσους και μηδενικα που προσεγγυζουν το αρχικο δειγμα. Αυτα τα ψηφια μπορουν να αποθηκευτουν - μεταφερθουν χωρις απωλειες αλλα οπως ειναι αυτονοητο δεν ειναι ηχος κατι δλδ που μπορει να αντιληφθει ο εγγεφαλος. Για να γινει αυτο χριαζεται κατι που θα κανει την μετατροπη και ονομαζεται στην προκυμενη περιπτωση dac ( digital to analog convertor ).Παμε να δουμε λιγο στην πραξη παιρνωντας ως παραδειμα το εξης.

Εστω οτι εχουμε μια καρτα x-fi και συνδεουμε με ψηφιακο καλωδιο (coaxial digital ή optical μικρη σημασια εχει) στα ηχεια logitech 5500. Ο ηχος απο το cd τα μηδεν και ενα δλδ μεταφερωνται απο την κεφαλη του drive μεσω του διαυλου pci στην καρτα ηχου ως 0 και 1. Η καρτα αναλογα με τον τροπο που θα επιλεξουμε να συνδεσουμε τα ηχεια εχει δυο επιλογες.

1) -analog mode- να μετατρεψει με την βοηθεια του ενσωματωμενου dac τα 0 και 1 σε αναλογικο ηχο (σε ηχο) ,οποτε οτι φτασει στα ηχεια μας παιζεται οπως ειναι αφου δεν χρειαζεται καμια μετατροπη. (Απωλειες εχουμε απο τα καλωδια μεταξυ καρτας και ηχειων ,απο τους ενσωματωμενους ενισχυτες της καρτας ηχου που συνηθος ειναι μετριας ποιοτητας και απο την ικανοτητα που εχει το dac να κανει σωστα την μετατροπη)

2) -digital mode- να μεταφερει ανεπαφα (σχεδον λογο Jitter *) τα 0 και 1 στα ηχεια με το ψηφιακο καλωδιο, οποτε εκει αναλαμβανει το dac και ο ενισχυτης των ηχειων να κανει την μετατροπη σε ενεργεια που μετακινει τους κωνους των ηχειων. (απωλειες εχουμε στο υποδεεστερο dac των ηχειων εναντι εκεινου της καρτας ηχου, στον ενισχυτη των ηχειων)

Απο τα παραπανω ειναι φανερο οτι συνδεοντας ψηφιακα τα ηχεια, η οποιαδηποτε αναβαθμιση στην καρτα ηχου ΔΕΝ μπορει να βελτιωση το ηχητικο αποτελεσμα γιατι τα 0 και 1 που θα φτασουν στα ηχεια θα ειναι τα ιδια ειτε εχουμε ac97, ειτε της παναγιας τα ματια.Οι διαφορες που ενδεχεται να προκυψουν απο καρτα σε καρτα συνηθος οφειλεται στην ποιοτητα των επαφων και στο περιορισμενο jitter (προβλημα συγχρονισμου των χρονικων στιγμων που θα παιζουν τα 0 και 1) που προσφερουν οι ακριβοτερες υλοποιησεις.

Παρατηρησεις, διορθωσεις, διευκρινησεις δεκτες. Ελπιζω να βοηθησα λιγο στο ξεκαθαρισμα καποιον πραγματων.

* Περι jitter περισσοτερα εδω: http://www.thelab.gr/showthread.php?s=&threadid=41023

Link to comment
Share on other sites

Εφόσον σου αρέσει η μελέτη , διάβασε και αυτό, το έγραψα για αλλού, αλλά έχει την αξία του .. ;)

48 - 96 - 192 KHz Σε απλά ΕΛΛΗΝΙΚΑ.

Μόλις μπήκα και εγώ στο παιχνίδι με την παραγωγή μουσικής μέσο υπολογιστή, και αμέσως μου δημιουργήθηκαν οι κλασικές απορίες .

1) Τι προδιαγραφές δειγματοληψίας πρέπει να έχει μια σωστή κάρτα ήχου ?

2) Σε τι δειγματοληψία πρέπει να γράφω ?

3) Ποια η διαφορά από τα 44 - 48 - 96 - 192 KHz ?

4) Γιατί 24Bit και όχι 16Bit ?

5) Γιατί χρειάζομαι να βάλω στο κεφάλι μου, όλους αυτούς τους ακατανόητους παράγοντες για να γράψω ένα ντράμ ένα σνέρ και ένα συνθεσάιζερ να θα παίζουν στον δικό μου ψυχεδελικό ρυθμό ?

6) Γιατί ισχύουν άλλοι κανόνες για να παίξω μουσική με τον υπολογιστή ,και άλλοι για να την γράψω ?

Όχι δεν θα κάνω τον καθηγητή, ψάχνοντας για μαθητές .

Απλά, θα παρουσιάσω σε απλή μετάφραση , κάποιες απόψεις από τους ψαγμένους στα θέματα αυτά, που αρθρογραφούν σε επιφανή ιντερνετικές πύλες, ανά τον κόσμο , γενικεύοντας τα συμπεράσματα τους , προσθέτοντας ΒΕΒΑΙΑ και τους δικούς μου προβληματισμούς .

Και κατά δεύτερο, θα δούμε πως παντρεύετε η θεωρία, με τα ηλεκτρονικά εξαρτήματα, τα οποία είναι, και τα άμεσα υπεύθυνα, για τα κυκλώματα επεξεργασίας ήχου σε υπολογιστές , και κατά επέκταση τα μηχανήματα ήχου.

Και βέβαια δεν είμαι ΑΣΦΑΛΤΟΣ (Βλέπε ’ντζελα Δημητ.), αλλά θα κάνω μια προσπάθεια σωστής μετάδοσης των βασικών πληροφοριών.

Και θα αρχίσω με μια δικιά μου σύντομη εισαγωγή .

Όταν ο άνθρωπος δημιούργησε το υπολογιστή, έβαλε έναν μεγάλο νταλκά στο κεφάλι του.

Έπρεπε να αρχίσει να μεταφράζει την οποιαδήποτε πληροφορία στη γλώσσα που καταλαβαίνουν οι υπολογιστές (Γλώσσα Μηχανής) .

Όταν η πληροφορία είναι γράμματα (κείμενο) είναι σχετικά απλά τα πράγματα, αλλά όταν είναι εικόνα ( Ψηφιακή φωτογραφία ) ? Ήχος (Ψηφιακός ήχος) ? εκεί τα πράγματα γίνονται πολύπλοκα για όλους ( προγραμματιστές και χρήστες) .

Η λέξη Ψηφιακό είναι η παγίδα , που πέφτουν οι ελαφρώς καταρτισμένοι στην πληροφορική νεοέλληνες.

Και αυτό γιατί κάποιος γραβατάκιας σε ένα πολυκατάστημα, πλασάρει για παράδειγμα, μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή , και σε μαγεύει με τις λέξεις , χωρίς να σου λέει ότι πρέπει να έχεις γνώσεις πολλαπλές, για να μπορέσεις να δεις το ΜΕΓΙΣΤΟ αποτέλεσμα.

1) Πρέπει να είσαι γνώστης στην φωτογράφηση ( 2 χρόνια τουλάχιστον αυτό-εκπαίδευση με κάμποσο διάβασμα ) .

2) Γνώση υπολογιστή άριστη , και γνώση του Photoshop ( Το αντίστοιχο του CUBASE ), άλλον ένα χρόνο αυτό-εκπαίδευση στο Photoshop, για να πιάσουμε τα βασικά , και ξέρουμε λέμε !! και χρήση υπολογιστή.

Ένα μεγάλο κυνήγι είναι όλα, για μάθηση, και όσοι βαριούνται εύκολα ή δεν έχουν υπομονή ή δεν θέλουν να μάθουν νέα κόλπα, είναι απλά καταδικασμένοι στο να μην δουν χαρά, από την κατά τα άλλα απλή σύγχρονη τεχνολογία που γεννήθηκε λέει για να υπηρετεί τον άνθρωπο.

Εφόσον δεν αλλάξατε ακόμα κανάλι, ας πούμε και τα δικά μας, με συνοπτικές περιγραφές, για να μην χάσουν το τεχνικό νόημα , κυρίως οι νέοι σε ηλικία μουσικοί, που έχουν και το πιο μεγάλο έλλειμμα εμπειρίας, στους υπολογιστές.

1) 16 24 Bit

Η εργασία με τα Bit έχει να κάνει με την καταγραφή των πληροφοριών, που περνάν από επεξεργασία στην μονάδα του χρόνου 1 δευτερόλεπτο.

Το Bit από μόνο του, μεταφράζετε στην γλώσσα του υπολογιστή ως δυο πληροφορίες , το γνωστό ένα και μηδέν (Γλώσσα Μηχανής).

Στα δυο Bit έχουμε διψήφιο σύνολο και έτσι γίνονται οι συνδυασμοί 01 10 00 11 .

Στα τέσσερα πλέων Bit έχουμε τριψήφια σύνολα 001 011 111 101 110 010 100.

Στα οχτώ .τα διπλάσια των τεσσάρων ,και στα 16 τα διπλάσια ( Τα Bit τα βρίσκουμε πάντα σε ζυγό αριθμό) .

Εεε τώρα φαντασθείτε ότι στα 24 Bit έχουμε κάτι εκατομμύρια σε συνδυασμούς , που χρειάζονται για να μπορούν να αρχειοθετηθούν η αλλιώς να καταγραφούν για παράδειγμα , όλες οι κουκίδες που ανάβουν στο εκουαλάιζερ σας όταν βλέπετε οπτικά πλέων την μουσική σας στην οθόνη του, ή στην πρόσοψη του στερεοφωνικού σας.

Ο γιατρός λέει ότι από την στιγμή που φτάσαμε στα 24 Bit , έχουμε μια τεράστια απόχη, ικανή να πιάσει όλη την πληροφορία από το ακουστικό φάσμα, εφόσον αυτό έχει όριο , τις συχνότητες που πραγματικά ακούμε και ΟΧΙ ΜΟΝΟ, σε συνδυασμό πάντα με την ένταση τους . ( στην ίδια λογική βασίζονται και τα μηχανήματα που ονομάζονται αναλυτές ήχου ) ( Sound analyzer ).

Έχουμε για παράδειγμα ένα εκουαλάιζερ με 12 διαβαθμίσεις ενίσχυσης πάνω από το μηδέν db (Flat) , και άλλες 12 κάτω από το μηδέν db .

’ρα στο σύνολο έχουμε 12 + 12 + μια θέση μηδέν db (Flat) = 25 σημεία διαφορετικά ανά ακουστική συχνότητα (25 σημεία διαφορετικής έντασης).

Αυτός είναι ο ένας άξονας (Κάθετος) , ο άλλος είναι οι συχνότητες , που διαχωρίζονται σε συχνότητα πιλότο για παράδειγμα 60Hz 100Hz 1KHz 3.5KHz 10KHz κλπ κλπ μέχρι τα 18KHz , και βέβαια και τις αρμονικές τους. (άξονας οριζόντιος) .

Εάν φωτογραφίσουμε την οθόνη από έναν γραφικό αναλυτή , παγώσουμε την εικόνα δηλαδή, σε μια χρονική στιγμή , βλέπουμε καθαρά ποιο είναι το υλικό που χρειάζεται να καταγραφεί σε ψηφιακή μορφή.

Δηλαδή τις Φωτισμένες κουκίδες ( συχνότητες σε δυναμική χρήση ), αλλά και τα σβησμένα (ανενεργό φάσμα ).

Βέβαια ζούμε στην εποχή, που πλέων μπορούμε να δούμε τον ήχο στους υπολογιστές μας, εφόσον υπάρχουν πολλά πλέων προγράμματα, που προβάλουν την κυματομορφή του ακουστικού φάσματος .

’λλο παράδειγμα με τα bit , έχουμε λέει μια εικόνα με 24 bit βάθος χρώματος , τι θέλει να πει εδώ ο ποιητής ?

Ο ποιητής εννοεί ότι η κάθε κουκίδα της εικόνας, έχει την δυνατότητα να καταγράψει καμπόσες χιλιάδες χρώματα, αλλά όχι όλα μαζί.

Πως γίνετε αυτό ?

Κάθε χρώμα έχει το δικό του τηλεφωνικό νούμερο, και για να το καλέσουμε πρέπει να ξέρουμε τον αριθμό του, όταν τα χρώματα είναι πάρα πολλά, τότε κάνουμε επέκταση στα νούμερα από το τηλεφωνικό κέντρο για να μπορέσουμε να έχουμε περισσότερα νούμερα, ώστε να τα μοιράσουμε σε νέους συνδρομητές .

Πως γίνετε αυτό ?

Αυξάνουμε τα νούμερα στους αριθμούς κλήσεως !! Από επταψήφιους τους κάνουμε δεκαψήφιους !! και έτσι πάμε από 16 στα 24 Bit !!

Σε κάθε μια κουκίδα στην οθόνη μας, μπορούμε να γράψουμε έναν μόνο αριθμό, αλλά αυτό που μας νοιάζει είναι να χωρέσουμε στον τηλεφωνικό μας κέντρο την Ελλάδα, και να έχουμε και περιθώριο για νέους συνδρομητές .

Εάν καταφέρουμε το παραπάνω, τότε δεν ξανακάνουμε επέκταση το κέντρο, παρά μόνο εάν γίνει κανένα θαύμα και διπλασιαστεί ο πληθυσμός της Ελλάδας σε μια νύχτα !!

Όμως στις ακουστικές συχνότητες το φάσμα τους είναι δεδομένο , φάσμα δηλαδή εννοούμε το σύνολο των ακουστικών συχνοτήτων.

’λλο ένα παράδειγμα, Όσον αφορά το φάσμα ακουστικών συχνοτήτων.

Έχουμε ένα ραδιόφωνο στα FM , όπου η μπάντα είναι από 88.6 108 .

Όλη αυτή η μπάντα από 88.6 108 , λέγεται και σύνολο ραδιοφωνικών συχνοτήτων FM !!

Και εάν ονομάσουμε έναν ραδιοφωνικό σταθμό ως πηγή ήχου , και ο σταθμός αυτός βγαίνει στους 98 όπου είναι το κέντρο της μπάντας FM, τότε στην δική μας ακουστική μπάντα, ο σταθμός αυτός θα ήταν στην συχνότητα 1ΚHz , όπου είναι και το κέντρο της ακουστικής μπάντας, ή αλλιώς το κέντρο ακουστικού φάσματος.

Συμπέρασμα ..

Όλα αυτά χωράνε να καταγραφούν, σε αυτό το μέγεθος που απλά ονομάζετε 24 Bit, ενώ στην πραγματικότητα σημαίνει δυνατότητα καταγραφής 24 ΜΕΓΑ ΤΟΝΩΝ, καταγράψιμης πληροφορίας.

Η να σας το πω και στα χωριάτικα 2400 στρέμματα χωράφι . χεχεχεχε

Τώρα κάποιος θα ρωτήσει , και γιατί δεν μας φτάνουν μάστορα τα 1600 στρέμματα (16 Bit) και χρειαζόμαστε 2400 στον Ήχο ?

Απάντηση , η χρήση υπολογιστών έφερε την ανάγκη καταγραφής σε ψηφιακή μορφή, κάτι που στο παρελθόν , δεν το είχε χρειασθεί κανείς.

Έτσι, η πληροφορική είναι που βάζει συνεχώς νέους κανόνες στο παιχνίδι , για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες τις.

Από όσα έχω καταλάβει μέχρι στιγμής από όσα διάβασα, φαίνετε ότι τα 16 Bit , ήταν αρκετά για να καταγραφή το αναλογικό ακουστικό φάσμα στις συχνότητες 60Hz 12 KHz . ( Ποιότητα ήχου CD )

Όμως στα πλαίσια της βελτίωσης της τεχνολογίας, και φτάνοντας σχεδόν στον διπλασιασμό, από το 44/16 στο 96/24, με σκοπό να βελτιωθεί η εγγραφή των υψηλών συχνοτήτων 10KHz 30 KHz , πρέπει να μεγαλώσει και το χωράφι .

Όλα δηλαδή γίνονται για τα πρίμα , για την πιστότερη καταγραφή, και κατά επέκταση, απόδοση των υψηλών συχνοτήτων.

Κατά επέκταση όλων των παραπάνω , ένα κύκλωμα που δουλεύει στα 24 Bit , σημαίνει ότι έχει και τoν ανάλογο σε μέγεθος κινητήρα, έτσι ώστε να επεξεργάζεται το πλήθος των νέων δεδομένων περισσότερο από μια φορά .

Έτσι από τεχνική σκοπιά, έχουμε ήδη ταχύτατα κυκλώματα , όπου στην μονάδα χρόνου μπορούν να καταγράψουν πάνω από μια φορά το ακουστικό φάσμα.

Έτσι ώστε σε μια χρονική στιγμή, να είναι δυνατό να καταγράφετε το ίδιο πράγμα 5 ή 10 ή 15 φορές, και το κέρδος είναι, ότι μπορεί πλέων να γίνετε εσωτερικά μια αυτό-διόρθωση σε περίπτωση μιας εσφαλμένης λήψης μια δειγματοληψίας , μέσο της σύγκρισης με τις προηγούμενες, που έχουν παρθεί στην ίδια μονάδα του χρόνου ( σε κάποια δηλαδή υποδιαίρεση του δευτερολέπτου , όπου ονομάζετε μίκρο-δευτερόλεπτο κοινός micro second ) .

Πάμε τώρα παρακάτω , εφόσον έχουμε το πίνακα για να ζωγραφίσουμε , ας δούμε και τι γίνετε με τα πινέλα .

2) Ποια η διαφορά από τα 44 - 48 - 96 - 192 KHz

Εδώ το πράγμα δείχνει σύνθετο , αλλά δεν είναι .

Είναι πλέων επιστημονικά βεβαιωμένο, η μέγιστη ανθρωπίνως ακρωάσιμη ακουστική συχνότητα είναι τα 18KHz, όμως για να ακούσουμε τα 18KHz, πρέπει τα μηχανήματα μας να έχουν τη δυνατότητα να αποδώσουν συχνότητες μέχρι και τα 25KHz , και μάλιστα με άνεση.

Εξήγηση : α) Η κάθε συχνότητα επηρεάζετε και ενισχύεται από τις γειτονικές τις , έτσι για να έχουμε τα 18KHz δυνατά και καθαρά, πρέπει να υπάρχει χώρος και για συχνότητες πάνω από τα 18KHz. β) Μόνο κυκλώματα που υποστηρίζουν 96/24 και 192/24 έχουν αυτό το ακουστικό εύρος σήμερα . γ) Μόνο οι πολύ φρέσκοι μίκτες (2006) και equalizer που δουλεύουν το τσιπάκι ( προενισχυτή) NJM5532 και παραπλήσιας τεχνολογίας έχουν τέτοιες ιδιότητες !!

( Δηλαδή όπως καλοδεχόμαστε τους νέους επεξεργαστές υπολογιστών , με τον ίδιο τρόπο πρέπει να καλοδεχτούμε και την πρόοδο στην εξέλιξη των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων στον ήχο !! ήρθε δηλαδή η ώρα να πάει πολύς μουσικός εξοπλισμός στο κάδο των σκουπιδιών, διότι απλά δεν συμβαδίζει με τα τελευταία πρότυπα, τα οποία ήρθαν και θα μείνουν !! ) ( Σύντομα θα δούμε γιγάντιες και μη , κονσόλες ηχεία τελικούς περασμένης γενιάς να πωλούνται για ένα κομμάτι ψωμί ).

Νέα υλικά, σε πλέων εξευτελιστικές τιμές, ήρθαν να προσφέρουν αποτελέσματα, τα οποία τα βρίσκαμε μόνο σε ψηφιακές κονσόλες κόστους χιλιάδων Ευρώ .

Για αυτό χτυπάω και εγώ τις καμπάνες . Το NJM5532 κοστίζει μόνο 3.50 Ευρώ !! και είναι ένας μάχιμος προ ενισχυτής χαμηλού κόστους τον οποίο δεν έχουμε δει καλά - καλά να κυκλοφορεί στην αγορά , ενώ η ίδια εταιρεία που τον δημιούργησε η JRC , Διαφημίζει στην σελίδα της τον αντικαταστάτη του , ένα ακόμα καλύτερο σε επιδόσεις τσιπάκι !! Διαθέσιμο στην βιομηχανία προς χρήση .. ΣΗΜΕΡΑ ΤΩΡΑ ..

Ας επιστρέψουμε πάλι στο τεχνικό μέρος του θέματος .

Να δούμε εδώ ένα ακόμα παράδοξο , το οποίο το βρήκα τυχαία σε ένα τεχνικό έντυπο όπου περιγράφει το κύκλωμα ενός Νέου A/D converter 192/24, με ακουστική έξοδο (Τσιπάκι) πιο άλλο ? από το NJM5532 .

Εταιρεία κατασκευής AKM AKD5385B Evaluation board for digital audio 24Bit 192kHz A/D converter. Σχεδίαση και μετρήσεις ASAHI KASEI.

Και ακούσατε - ακούσατε , στην πράξη το τεστ στα 48KHz/24 μετρήθηκε στο ακουστικό φάσμα 25Hz 20KHz .

Ενώ τα τεστ 96/24 & 192/24 έγιναν με ακουστικό φάσμα δοκιμής τα 25Hz 40KHz και 25Hz 80KHz αντίστοιχα.

Συμπέρασμα από το τεστ και τις μετρήσεις:

1) H ονομαστική συχνότητα δειγματοληψίας ΔΕΝ αντιπροσωπεύει την πραγματική κάλυψη των αντίστοιχων ακουστικών συχνοτήτων!!

2) Η δόκιμη στα 48/24 έδωσε μια ομαλότατη κυματομορφή ακουστικού φάσματος (Frequency Response) από 45Hz μέχρι τα 10KHz, ενώ από τα 10KHz μέχρι τα 20 υπήρχε μια μικρή ελαφριά πτωτική τάση. (0.3 db Μόνο !! ) ( Συνήθως η πτώση που εμφάνιζαν τα παλιά υλικά ήταν φοβερή, από 2.5 3 db)

3) Η δόκιμη στα 96/24 έδωσε τα ίδια αποτελέσματα με τα 48/24, και η πτωτική τάση στα 10 20KHz ήταν ίδια, απλά αυξήθηκε το εύρος συχνότητας μέχρι τα 40 KHz .

4) Η δόκιμη στα 192/24 έδωσε τα ίδια αποτελέσματα με τα 48/24 απλά αυξήθηκε το εύρος συχνότητας μέχρι τα 80 KHz .

Προσωπικό συμπέρασμα , τα 192/24 είναι μια εικονική πραγματικότητα για τον μέσο άνθρωπο , διότι κατά πρώτον, το νούμερο 192 είναι παραμύθι στο θέμα ακουστικό φάσμα, εφόσον τα 80 KHz είναι το τέρμα των επιδόσεων από τα ηλεκτρονικά υλικά ήχου που έχουμε στην διάθεση μας ΣΗΜΕΡΑ.

Ένα ωραίο απλό παράδειγμα για να καταλάβουμε είναι το εξής : O αριθμός της δειγματοληψίας είναι όπως σε ένα αυτοκίνητο η ένδειξη από το στροφόμετρο, Στροφές Ανά λεπτό του κινητήρα, και όχι η τελική ταχύτητα του οχήματος στο δρόμο ( Κοινός Κοντέρ ).

Το κοντέρ μας από την άλλη, είναι η κυματομορφή του ακουστικού φάσματος (Frequency Response).

Και η συνένωση των δυο παραπάνω μας δίνει το μέγεθος από τον παράγοντα ίππο, σε πόσα δευτερόλεπτα δηλαδή θα πιάσουμε τα 0 100m.

ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ εμείς δεν βλέπουμε τίποτα αφού τα παραπάνω, είναι μια εσωτερική δουλεία που κάνει ένας ψηφιακός μετατροπέας, όπου εμείς δεν μπορούμε να επέμβουμε, αλλά τουλάχιστον, πρέπει να ξέρουμε πόσο μας επηρεάζουν αυτές οι νέες παράμετροι .

Και πρακτικά τα 96/24 αποδεικνύετε να είναι υπεραρκετή δειγματοληψία, ακόμα και για τον πιο δύσκολο ακροατή !!

Ενώ από τεχνική σκοπιά, στα 96/24 είναι ανθρωπίνως ΑΔΥΝΑΤΟ να γεμίσει όλο αυτό το φάσμα καταγραφής συχνοτήτων, από φυσικούς ήχους , ώστε να χρειαστούμε επέκταση στο μέλλον , δηλαδή να πάμε ακόμα ψηλότερα στα 192 !!

Για να δούμε τι λέει ο ξένος ο γιατρός.

Εδώ έρχεται ο Ξένος γιατρός , και λέει, ότι στα 96 KHz βεβαιωμένο με μηχανήματα , έχουμε πιάσει όλες τις συχνότητες , και τις αρμονικές τους, και δεν υπάρχει τίποτα άλλο να πιάσουμε , εφόσον το ίδιο το ακουστικό φάσμα δεν έχει καμία πληροφορία πάνω από τα 30KHz ..

’ρα από τα 30KHz μέχρι τα 96 KHz , για να το πούμε και χωριάτικα, δεν φυτρώνει ΤΙΠΟΤΑ.

Τότε γιατί να πάμε στα 192 ??

Εδώ έρχεται πάλι ο Ξένος γιατρός , και λέει ότι, στις συνθήκες που δημιουργούνται όταν καταγράφετε ο ήχος στα 192/24, μεγαλώνει η στερεοφωνία στα πρίμα (υψηλές συχνότητες) , και υπάρχουν λέει άτομα που μπορούν να καταλάβουν ακουστικά την διαφορά , όταν για παράδειγμα η στερεοφωνία έχει ήχους με διαφορά φάσης 15 ms , ενώ λέει το ανώτερο που έχει ακούσει άνθρωπος είναι τα 5 ms .( Χωρίς όμως να υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία για το τελευταίο ).

Δεν θα μιλήσουμε εδώ για το οποιοδήποτε όφελος προσφέρει η δειγματοληψία 192 στην κατασκευή και βελτίωση των μηχανημάτων παραδείγματος χάριν, ψηφιακούς μετατροπείς και τα εσωτερικά τους φίλτρα , διότι απλά δεν μας ενδιαφέρει , δεν είμαστε επιστήμονες .

Θα πούμε απλά, ότι στα 192 όπου είναι το διπλάσιο του 96 , η ποσότητα δειγματοληψίας στη μονάδα του χρόνου διπλασιάζετε , και όσο αυξάνετε η ταχύτητα δειγματοληψίας , τόσο καλύτερα καταγράφονται οι διαφορές των δυο καναλιών (Stereo sound) , ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ξεχάστε ΠΡΑΚΤΙΚΑ τις επιπλέον ακουστικές συχνότητες που προσφέρει η συγκεκριμένη τεχνολογία , και επικεντρωθείτε στην απλή αύξηση της επεξεργαστικής ισχύς , που ωφελεί αποκλειστικά στην στερεοφωνία .

Τώρα είμαι σίγουρος ότι όσοι δεν έχουν πάει σε κάποια σχολή ηλεκτρονικής τεχνολογίας η ήχου, ακούγοντας αυτό !! έχετε κάψει ασφάλεια . (Κοινώς τα παίξατε )

Έτσι ήμουνα και εγώ όταν το διάβασα, αλλά, έπειτα από αρκετή σκέψη κατάλαβα τι θέλει να πει ο ποιητής .

Ο ποιητής λέει ότι ΕΑΝ δεν σε ΕΜΠΟΔΙΣΕΙ.

1) Η μέτρια τοποθέτηση ηχείων που έχουμε στα σπίτια μας .

2) Η τα κυκλώματα του ενισχυτή, ή του προ-ενισχυτή σου, ή τα ηχεία σου.

3) Η τα αυτιά σου τα ίδια !!

4) Η ο τύπος τις μουσικής που ακούς .

Από το να ακούσεις την τέλεια στερεοφωνία , τότε σίγουρα θα την ΑΚΟΥΣΕΙΣ !!

Και πια όργανα ευνοούνται από αυτές τις συνθήκες ?? Η απάντηση είναι κάποια πνευστά .

’ρα, πρακτικό συμπέρασμα , έτσι για να χαλαρώσουμε , εφόσον στην Ελλάδα δεν έχουμε πνευστό μπουζούκι , μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι τα βράδια.

Όσο για την υπόθεση της στερεοφωνίας !

Έχω και εγώ κάποια απορία ? δηλαδή ποιο φυσικό μουσικό όργανο είναι αυτό που παίζετε τόσο γρήγορα σε ταχύτητα όπου θα μπορέσει να φτάσει η στερεοφωνία στα 15ms ?? Το μόνο που μου έρχεται στο μυαλό σαν εικόνα είναι ένας ντράμερ με ένα οπλοπολυβόλο στο ένα χέρι και ένα ακόμα στο άλλο , και να ρίχνει κατά ριπάς !!

Τα έχω παίξει ο άνθρωπος !! για να δούμε λίγο τι γίνεται με το ψηφιακό οπλοστάσιο ( Βλέπε συνθεσάιζερ - Vocoders και γενικότερα ψηφιακούς ταλαντωτές εφέ ) σε προσωπικό επίπεδο όταν βάζω ένα εφέ σε έναν ήχο, μένω με το κουμπί στο MIDI πληκτρολόγιο μου, πατημένο με τις ώρες (Δευτερόλεπτα ) για να το ευχαριστηθώ !! Αλλιώς τι θα προλάβω να ακούσω μέσα σε 15ms ? , έχει δεν έχει, στερεοφωνία ?

Η να το πούμε και αλλιώς, πόσες εναλλαγές τόνων μπορεί να συλλάβει ένας ανθρώπινος εγκέφαλος , ακόμα και εάν ένας ταλαντωτής εφέ μπορούσε να παράγει για παράδειγμα ακόμα και 1500 τόνους (κυλιόμενη κυματομορφή ) το δευτερόλεπτο ? Εεεεε ΑΛΕΚΟ πόσους ?

Ας προσγειωθούμε , και ας θυμηθούμε, ότι ακόμα και σήμερα σημείο αναφοράς για την ακουστικότητα ενός συστήματος, θεωρείται η κλασσική μουσική.

’ρα βρήκαμε το θεωρητικό μέτρο που κάποιοι, χρησιμοποιούν ακόμα, ως το ταβάνι ή το όριο μέγιστης απόδοσης.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

1) Ποια θα ήταν η αποδοχή στην διεθνή αγορά ενός συστήματος που θα έδινε ένα τόσο απειροελάχιστο ακουστικό κέρδος στην πράξη , ενώ θα απαιτούσε το επταπλάσιο μέγεθος δίσκου, από ένα απλό CD ?

2) Μήπως όλα γίνονται για την βελτιστοποίηση του ήχου για την βιομηχανία του DVD ? δημιουργείται χώρος για περισσότερα κανάλια ήχου ?

2) Οι λάμπες στα αναλογικά μέσα αποτελούν παρελθόν ?, και πρέπει να καλύψει η τεχνολογία το οποιοδήποτε κενό στην απόδοση από το αναλογικό στο ψηφιακό, έτσι ώστε να φύγει από την μέση η λάμπα και τα ξαδέρφια της, πάντα στο όνομα της προόδου !! ?

Όλα τα παραπάνω είναι σημεία τριβής μεταξύ των μεγάλων και τρανών επιστημόνων, όπου ψάχνουν για την δημιουργία του τέλειου μέσου παραγωγής και μεταφοράς ήχου χωρίς απώλειες, αλλά και όχι μόνο.

Στην πράξη τώρα , εγώ θα βασιστώ σε μια πολύ απλή λογική, η οποία είναι κανόνας στην λειτουργία των υπολογιστών της εποχής μας.

Και λέει , ότι σε κάθε μετατροπή αρχείου από την μια μορφή σε μια άλλη, υπάρχουν απώλειες . Οι οποίες οφείλονται στην μετριότητα του ανθρώπου, όπου γράφει τα προγράμματα τα οποία μετατρέπουν τα αρχεία.

Έτσι εάν γράφω στα 96/24 , σίγουρα θα έχω περισσότερο υλικό έτσι ώστε να μην με απασχολεί οποιαδήποτε απώλεια λόγο μετατροπής από την μια μορφή αρχείου σε κάποια άλλη .

Ενώ από την άλλη πλευρά, με ένα τόσο πελώριο ακουστικό φάσμα που μας παρέχει η δειγματοληψία 96/24, αποτελεί σχεδόν εγγύηση, για την άψογη έγγραφη - ψηφιακή καταγραφή, οποιοιδήποτε αναλογικού ήχου σε όλο του το μεγαλείο. (σε θεωρητικό πάντα επίπεδο)

Τέλος εάν θα έπρεπε να πω με λίγα λόγια το τι συμβαίνει με τις δειγματοληψίες στην πράξη, θα έλεγα Ότι πρακτικά στα 48/24 έχουμε ολοκληρωμένα καταγεγραμμένη ποιότητα ήχου από θέμα ακουστικών συχνοτήτων κατά 90%.

Ενώ στα 96/24 είμαστε πλέων στο ( Digital reference sound ) Ψηφιακό ήχο αναφοράς.

Τι θα μπορούσε να μας προσφέρει πρακτικά το 192/24 ? Και άλλα πρίμα ? ΟΧΙ , Περισσότερη στερεοφωνία ? ΟΧΙ , μήπως χαμηλότερο latency (χρόνο υστέρησης) στο CUBASE ? ΜΑΓΟΣ ΕΙΣΑΙ ? ΝΑΙ το βρήκες .

Και πως πετυχαίνετε κάτι τέτοιο ?

Στην καθαρά τεχνολογική ορολογία, τα 44/16 περιγράφονται ως μόνη συχνότητα επεξεργασίας από θέμα χρονισμού, ενώ τα 96/16 θεωρούνται ως δίπλο -χρονισμός , ενώ τα 192 ως τέτρα χρονισμός .

Με αποτέλεσμα στην μονάδα του χρόνου να γίνονται περισσότερες εργασίες ,και έτσι να μειώνετε η ανάγκη για χρόνο, ΑΡΑ, μείωση του χρόνου, ΑΡΑ, λιγότερο latency (χρόνο υστέρησης) στο CUBASE.

Πόση πρακτικά είναι η μείωση του latency ? Μα φυσικά στο μισό από ότι έχουμε ήδη στα 96/16 η 96/24. ( Τα Bit δεν παίζουν ρόλο στην ταχύτητα)

Και τι κερδίζουμε από αυτό το γεγονός ? Μα φυσικά την δυνατότητα να κατασκευάσουμε πιο πολύπλοκα μουσικά κομμάτια με περισσότερα VST και εφέ !!

ΝΑΙ ..αλλά έχουμε μόνο δεκαέξι κανάλια MIDI εάν τα φορτώσουμε με ένα VST το καθένα , και παίζουν όλα μαζί , ακόμα και εάν δεν έχω πρόβλημα γράφοντας στα 96 , με τα 192 τι κερδίζω ?

ΕΣΥ δεν κερδίζεις τίποτα , απλά δημιουργείτε χώρος στους προγραμματιστές να κατασκευάσουν πιο περίπλοκα όργανα VST ή Πρόσθετα εφέ (Plug in) , έτσι ώστε να υπάρχει ο απαραίτητος χώρος για την εξέλιξη προγραμμάτων και λειτουργιών.

Μα βρε φιλαράκι, εμένα λιποθυμάει ο επεξεργαστής μου πριν φτάσω να φορτώσω τόσα VST και εφέ.. ??

Απάντηση, θα φροντίσει και για σένα η τεχνολογία με κάποιον επόμενο επεξεργαστή τέτρα - φουρνιστό η όκτα φουρνιστό, υπομονή να έχεις, και μεγάλη τσέπη.

Και κλείνω λέγοντας !!

Βέβαια ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο, αλλά στην περίπτωση μας , από τεχνολογική σκοπιά δεν βλέπω προσωπικά να χρειάζεται η βιομηχανία των υπολογιστών να δώσει κάτι παραπάνω στο θέμα ψηφιακός ήχος !! ΑΜΕΣΑ !! (Αυτή είναι η γνώμη μου, τέλος πάντων.. )

Ενώ σε αντίθεση, το μπαλάκι πέφτει πλέων στην βιομηχανία παραγωγής μηχανημάτων ήχου ( Προενισχυτές Τελικούς ισοσταθμηστές γεννήτριες εφέ ) , ώστε να ανανεώσουν τα μοντέλα τους, προκειμένου να αποδώσουν τα μέγιστα , εφόσον ανέβηκε πλέον ψηλότερα ο πήχης.

Η νέα προδιαγραφή Frequency Response ανέβηκε στα 25Hz 40KHz, ας το πάρουνε οι κατασκευαστές ηχητικών συσκευών, επιτέλους χαμπάρι !!

Δεν ανακάλυψα εγώ την Αμερική, και ούτε με λένε Κολόμβο, την Αμερική την ανακάλυψαν πρώτοι οι κιθαρίστες ψάχνοντας, για ποιοτικές λάμπες Sylvania !!

Εγώ απλά εξερευνώ την Ιαπωνία (Japan Radio Co).

Φιλικά πάντα Κυριάκος.

Υστερόγραφο, για να έχετε πλήρη εικόνα πρέπει να διαβάσετε ΚΑΛΑ, πρώτα όλο το κείμενο, διότι σε πολλά σημεία οδηγώ εσκεμμένα το λόγο μου, κοντά στην περιοχή του εσφαλμένου, μόνο και μόνο για να τονίσω την σημασία του σωστότερου, από το απλά, λογικό συμπέρασμα.

Το παραπάνω κείμενο είναι μια μάχη ενάντια στη πληροφόρηση που προσφέρει το ψεύτικο εμπορικό Marketing, και βέβαια, ιδιαίτερα οι νέοι μας, θα πρέπει να ψάχνουν από μόνοι τους για πειστήρια, σε ότι και αν τους λένε , μόνο τότε θα μάθουν να είναι συνειδητοποιημένοι πολίτες, κατά συνέπεια συνειδητοποιημένοι καταναλωτές.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Φιλε Κυργιακο πολλα απο αυτα που αναφερεις με εχουν απασχολισει και μενα κατα καιρους. Σε πολλα απο αυτα συμφωνω σε μερικα οι αποψεις μου διαφερουν. Το θεμα που αναφερεις στο τελος περι μαρκετινγ ειναι κατι σημαντικο ,αποπροσανατολιζει πολυ κοσμο και καλο ειναι να συζηταμε ωστε να μην τσιμπαμε σε οτιδηποτε μας σερβιρουν. Τα παραπανω γραφτηκαν εν ταχη, για να λυθουν αποροιες που εχουν καποια παιδια και διαρκως ρωτουσαν πραγματα που ειχαν απαντηθει σε παλιοτερα θεματα.

Link to comment
Share on other sites

η ερωτηση ειναι :

τι ειναι προτιμοτερο σε ενα pc;

1)να συνδεσεις κατευθειαν τα ηχεια με οπτικη ινα μεσω της motherboard

2)να συνδεσεις τα ηχεια αναλογικα μεσω μιας καλης καρτας ηχου??? οπότε και θα εχουμε και μετατροπη του ψηφιακου σηματος σε αναλογικο??

Link to comment
Share on other sites

Η απάντηση εξαρτάται...Υπόθετω πως έχει κάποιος καλά ηχεία ΜΕ Digital to Analog Converter(DAC)...(ψηφιακή σύνδεση)

1) Aν δεν έχει καλή κάρτα ήχου πχ x-fi αλλά μόνο την ενσωματωμένη της μητρικής, καλό θα ήταν να συνδέσει τα ηχεία ψηφιακά γιατι ο DAC των ηχείων είναι αρκετά πιθανό να είναι καλύτερος από τον DAC της ενσωματωμένης κάρτας ήχου...που ισοδυναμεί σε καλύτερη απόδοση του ήχου.

2) Αν τώρα έχει καλή κάρτα ήχου, καλύτερο θα ήταν να συνδέσει τα ηχεία αναλογικά γιατι αυτή την φορά ο DAC της καρτας ήχου είναι καλύτερος απο τον DAC των ηχείων...που ισοδυναμεί σε καλύτερη απόδοση του ήχου.

Γενικά υπο λογικές καταστάσεις όλα είναι μια σύγκριση των DAC των ηχείων κ της κάρτας ήχου(ή του επιτραπέζιου DVD/CD player κ του ενισχυτή μας)...Και κατι τελευταίο....οταν τα ηχεία έιναι ΠΟΛΥ μακρια (7-15 μετρα πχ σε ενα σαλονι) απο την πηγή ήχου τοτε η ψηφιακή σύνδεση έχει ενα πλεονεκτήμα...

Επειδή το σήμα είναι ψηφιακό, δεν υπάρχουν απώλειες, όπως φευγει από την πηγή του ήχου φτάνει στα ηχεία...Επίσης το κόστος του καλωδιού είναι μικρό...(οχι για οπτική ίνα) και πάντα συγκριτικά με το αντίστοιχης απόδοσης αναλογικο καλώδιο.

Link to comment
Share on other sites

Αρχική απάντηση από popolaros [Σήμερα, στις 11:30]

η ερωτηση ειναι :

τι ειναι προτιμοτερο σε ενα pc;

1)να συνδεσεις κατευθειαν τα ηχεια με οπτικη ινα μεσω της motherboard

2)να συνδεσεις τα ηχεια αναλογικα μεσω μιας καλης καρτας ηχου??? οπότε και θα εχουμε και μετατροπη του ψηφιακου σηματος σε αναλογικο??

To να συζηταει κανείς για την βελτιωση της ποιοτητας του ηχου που παραγει ενα pc ειναι

σαν να μιλαει για τις δυνατοτητες βελτίωσης ενος αυτοκινήτου zastava....

και γινομαι ευθύς συγκεκριμενος....

1)το βασικοτερο μειονεκτημα ενος υπολογιστη που αναπαραγει μουσική είναι ο θόρυβος(οχι ηλεκτρονικος θορυβος) που παραγουν τα υποσυστηματα του ...ανεμιστηρια σκληροι

δισκοι κτλπ ο οποιος επιδρα καταλυτικα στον τελικο λογο μουσικης προς θόρυβο....

Λύση:κατασκευη αθορυβου pc

2)Τα ηχεια.....Τα ηχεια που κατασκευαζονται για χρηση σε ηλεκτρονικο υπολογιστη εχουν

τα εξης μειονεκτηματα...μικρο μέγεθος μαζική παραγωγη φθηνα υλικα κακη ποιοτητα ενσωματωμενου ενισχυτη......Το να αγοραζει κανεις "ακριβα ηχεια" για pc ειναι σαν να πεταει τα χρηματα του .......Πολυ δεν γνωριζουν οτι με 300 ευρω μπορει κανεις να αγορασει ενα αξιοπρεπεστατο σετ ενισχυτη - ζευγους ηχειων και να εχει ηχο κλασεις ανωτερο.....

και σαν να μην εφταναν ολα τα παραπανω ο κατασκευαστης του ηχειου εχει τοποθετησει

μεσα σε αυτον τον αχταρμα φτηνιας και ενα dac της πλακας για να εχει το δίλλημα ο χρηστης....

να το συνδεσω αναλογικα η ψηφιακά??

Με αλλα λογια τι λαδια να βαλω στο zastava για να πηγαινει καλύτερα?????

Επειδη κάποιοι ισως βιαστουν να με κακολογήσουν για αυτα που λέω (ιδιως αν εχουν αγορασει

ακριβα pc ηχεια) να ξεκαθαρίσω ορισμενα πραγματα....Αναφερομαι σε στερεοφωνικη αναπαραγωγή μουσικής και οχι σε χρηση για games η αναπαραγωγη πολυκάναλου ηχου(αλλη πονεμενη ιστορια) η οποια δεν ειναι της παρουσης.

Και βέβαια δεν ειμαι εναντιον της χρησης του υπολογιστη σαν συσκευη αναπαραγωγης μουσικης -πως θα μπορουσα αλλωστε αφου και εγω τον χρησιμοποιω-απλα με ενοχλεi αφανταστα τo σύχρονο marketing και τα τερτιπια που χρησιμοποιει για να πουλησει στον καταναλωτη τις σύχρονες σαβούρες....

Και για να τελειωνουμε...Το κοματι της αλυσιδας καρτα ηχου-ενισχυτης -ηχεια που εισαγει τα λιγοτερα προβληματα στην ποιοτητα του ήχου ειναι η καρτα ήχου οπου σε αυτον τον τομέα

υπαρχουν πολυ καλες υλοποιήσεις....

Συνδιαζοντας λοιπον μια καλη καρτα ηχου με εναν μετριο audio ενισχυτη και ενα ζευγαρακι

ηχεια μπορει να πετυχει καλα αποτελεσματα.....

Δυστηχως η ευτυχώς η ποιοτητα της αναπαραγωγής της μουσικής δεν ειναι ενα θεμα που εξαντλειται σε μετρησεις νουμερα τρανζιστορ η λυχνιες (οπως στην περιπτωση μιας cpu η gpu)

αλλα εξαρταται και απο την κουλτουρα την ψυχολογια τα βιτσια τα αυτια το χρημα του καθενος....

Με αλλα λογια ευκολα μπορει ενας ανδρας να διακρινει μια ομορφη γυναικα αλλα 10 ανδρες

μπροστα σε δεκα ομορφες γυναικες δεν υπαρχει περιπτωση να συμφωνησουν για την ομορφοτερη.......Εκει βρισκεται και η μαγεια......

Link to comment
Share on other sites

overvolt το post σου ήταν καταπληκτικό!

Συγχαρητήρια! Διαβάζω πολύ καιρό για αυτά τα θέματα και μπορώ να πω πως η εξηγήσεις σου ήταν πολύ πιό εύκολα κατανοητές από αυτές μεγάλων καθηγητών!

Εσύ είσαι ο PCMAN του noiz.gr?

Μια ερώτηση: Στο νέο chip που ανέφερες έχει γίνει κάποια αξιόλογη υλοποίηση?

popolare οι απαντήσεις που σου έδωσαν οι δύο παραπάνω χρήστες με βρίσκουν σύμφωνο..

Κοντολογίς, αν έχεις φθηνιάρικη κάρτα να τα συνδέσεις ψηφιακά, αν έχεις καλή κάρτα να τα συνδέσεις αναλογικά και αν/όταν πάρεις ξεχωριστό ενισχυτή και καλά ηχεία να τα συνδέσεις ψηφιακά και με καλύτερα καλώδια και μελέτη για το χώρο σου..

Link to comment
Share on other sites

τελευταια ερωτηση απο μενα και προσωπικα το σταματω εδω δινοντας μου καποιος μια ξεκαθαρη απαντηση.... (και φυσικα ευχαριστω ΟΛΟΥΣ για οτι εχουν γραψει)

εχω την audigy 2 ZS, logitech Z5500, motherboard ASUS A8N SLI.

οι επιλογες ειναι :

1) πουλαω την audigy και μενω με την μητρικη και την συνδεω με οπτικη ινα με τα ηχεια

2) κραταω την audigy και την συνδεω με τα ηχεια με coaxial , πραγμα που προυποθετει να βρω και ανταπτορακι

3) κραταω την audigy και την συνδεω με τα ηχεια αναλογικα με τα πινακια

4) πουλαω την audigy και αγοραζω μια ανωτερη καρτα ηχου του στυλ ( σειρα X FI, m audio, onkyo...) την οποια ομως πως την συνδεω με τα ηχεια??? αναλογικα ή ψηφιακα??

ποια ειναι βελτιστη καλυτερη λυση για ποιοτητα ηχου???

η χρηση του ηχου ειναι : μουσικη , ταινειες και ελαχιστα παιχνιδια.

και παλι ευχαριστω.

Link to comment
Share on other sites

Για να βοηθήσω κι εγώ..

Για να καταλάβουμε τη διαφορά ψηφιακού και αναλογικού σήματος.

Είναι πιό εύκολο να εξηγηθεί με το παράδειγμα ενός video.

Μια ηλιόλουστη μέρα ανοίγουμε το παράθυρο του ακριβού μας εξωχικού και βλέπουμε το καταπράσινο δάσος απέναντι, κάποια εξωτικά πουλιά να πετούν αγέρωχα και μια πανέμορφη γυναίκα να κάνει ηλιοθεραπεία ολόγυμνη δίπλα στην πισίνα μας...

Αυτή η πληροφορία που βλέπουμε μας μεταδίδεται συνεχόμενα, όχι κομμάτι κομμάτι..

Αντίθετα, η κάμερα που βρίσκεται από πίσω μας (γιατί προφανώς βρισκόμαστε σε ταινία..) αποτυπώνει το video κομμάτι κομμάτι.

Αυτό το καταλαβαίνουμε πιό εύκολα κατά την αναπαραγωγή, μελετώντας το DVD που μας έδωσε ο cameraman, αφότου σταματήσουμε να κοιτάμε την κοπέλα..

Παρατηρούμε ότι το video έχει ανάλυση 720x576 pixels και είναι στα 25 frames/sec (πρότυπο PAL.)

Αυτό σημαίνει ότι κάθε δεπτερόλεπτο βλέπουμε 25 διαφορετικές εικόνες που μεταδίδονται διαδοχικά, αλλά επειδή τα μάτια μας, ή καλύτερα ο εγκέφαλός μας δεν προλαβαίνει να καταλάβει ότι είναι διαφορετικές εικόνες, έχουμε την ψευδαίσθηση ότι βλέπουμε μια κινούμενη συνεχή εικόνα και όχι μια σειρά από διακριτές εικόνες, όπως είναι στην πραγματικότητα κι έτσι μπορούμε να συνεχίσουμε να απολαμβάνουμε την κοπέλα..

Αν θέλουμε να το προχωρήσουμε, η κάθε εικόνα επίσης συντίθεται από 720x576=414720 pixels, μονόχρωμες μικρές εικόνες δλδ, αλλά επειδή είναι πολύ μικρές εμείς τη συλλαμβάνουμε σαν μία μεγάλη εικόνα με πολλά χρώματα και περιεχόμενο στο οποίο συμπεριλαμβάνεται η εξαιρετικά συμπαθής κοπέλα..

Αυτά βέβαια είναι χονδρικά και δεν περιλαμβάνω πληροφορίες περί κωδικοποίησης, bitrate και άλλων λεπτομερειών..

Ελπίζω όμως να πήρατε μια γενική εικόνα.

Το ίδιο πράγμα λοιπόν συμβαίνει και με τον ήχο. Στη φύση μεταδίδεται συνεχόμενα, όμως επειδή ο ψηφιακός μας εξοπλισμός τον συλλαμβάνει κομμάτι κομμάτι (επειδή οι μηχανές καταλαβαίνουν μόνο το 0 και το 1), ο σκοπός μας είναι να τον συλλάβουμε σε όσο περισσότερα δείγματα μπορούμε για κάθε δεδομένο χρονικό διάστημα, πχ sec.

Όπως γνωρίζουμε, Hz=δείγματα/sec, οπότε καταλαβαίνουμε τι εννοούμε λέγοντας δειγματοληψία 44, 96 & 192 KHz.

Όσο περισσότερα τα δείγματα, τόσο καλύτερη η ψευδαίσθηση του συνεχούς και τόσο πιστότερη θα είναι μετά η αναπαραγωγή (=πιό κοντά στο πραγματικό/συνεχές σήμα) αφού η πληροφορία που έχουμε από τα δείγματα, είναι περισσότερη από αυτή που χάνουμε στα διαστήματα μεταξύ των δειγμάτων.

Επίσης όσο περισσότερα τα bit για κάθε δείγμα, τόσο περισσότερες και οι πληροφορίες που αποθηκεύονται για κάθε δείγμα, άρα ακόμα καλύτερη πιστότητα κατά την αναπαραγωγή.

Η διαδικασία που ακολουθείται κατά τη μετατροπή από αναλογικό σε ψηφιακό και μετά πάλι σε αναλογικό είναι η εξής:

1) Δειγματοληψία: το αναλογικό (συνεχής συνάρτηση του χρόνου και/ή του χώρου) σήμα (ήχος, κινούμενη εικόνα) που λαμβάνουμε απ' έξω καταγράφεται σε διακριτές τιμές ανα δεδομένο χρονικό διάστημα (Hz=δείγματα/sec)

2) Ψηφιοποίηση: οι τιμές κωδικοποιούνται (σε κάθε μία αντιστοιχήται μιά "λέξη"- ακολουθία bits) και κβαντοποιούνται (βρίσκεται η πλησιέστερη στάθμη κάθε τιμής που προέκυψε από τη δειγματοληψία) ούτως ώστε να μπορεί ο υπολογιστής να "καταλάβει" το σήμα. Εδώ έχει τελειώσει η μετατροπή από αναλογικό σε ψηφιακό σήμα (ADC - Analog to Digital Convertion.)

3) Αναπαραγωγή: Μετά την όποια επεξεργασία κάνουμε στο ψηφιοποιημένο σήμα θα πρέπει να μετατραπεί ξανά σε αναλογικό ώστε να μπορέσουμε να την αντιληφθούμε κι εμείς οι άνθρωποι. Πρακτικά μετατρέπεται σε ηλεκτρικό σήμα, τα χαρακτηριστικά του οποίου αλλάζουν και δίνουν τις αλλαγές που αντιλαμβανόμαστε πχ από τα ηχεία μας.

Αυτό κάνει το DAC (Digital to Analog Converter) που βρίσκεται στην κάρτα ήχου ή στον ενισχυτή μας για τον ήχο, ή η οθόνη/προβολέας μας για την εικόνα.

Ελπίζω να βοήθησα..

Link to comment
Share on other sites

Πολυ σωστα πραγματα αυτα που υποθηκαν. Δεν με βρισκει συμφωνο μονο το μερος εκεινο που ο φιλος μιλαει περι zastava. Θελω να πω οτι ενας Η/Υ δεν μπορει για πολλους λογους να γινει μια ferrari του ηχου αλλα μπορει ΠΑΡΑ πολυ ευκολα να γινει mercedes. Με σωστες παρεμβασεις μπορει να φτασει σε πολυ ικανοποιητικο επιπεδο . Σχετικα ευκολα, ξεπερναει σε ποιοτητα stand alone συσκευες που κοστιζουν συνηθος ακριβοτερα και ειναι μηχανηματα που κανουν μονο αυτο και δεν εχουν τις ευκολιες- προεκτασεις που μπορει να προσφερει ενας υπολογιστης. Γενικοτερα θεωρω το pc ως πολυ καλο εργαλειο για να χωθει καποιος σταδιακα στο πως μπορει να παρει ποιοτικο ηχο. Οταν λεμε καλο ηχο για να ξεκαθαριζονται μερικα πραγματα, εννοουμε να γινεται οσο πιο πιστη η αναπαραγωγη του ηχου, προυποθετοντας οτι η ηχογραφηση εχει γινει απο κορυφαια μηχανηματα και επαγγελματιες, που μπορουν να ελεγξουν 5-10 παραμετρους και να προσφερουν καθαροτερο ηχο. Υπαρχουν συσκευες που δεν ακολουθουν αυτη την οδο αλλα παρεμβενουν στο ηχογραφημενο σημα με σκοπο να το κανουν πιο γλυκο πιο ευκολο ως ακουσμα κλπ. Για παραδειγμα προσπαθουσα να εξηγησω σε ενα φιλο οτι τα Logitech 5500 τα ακουει πιο εντυπωσιακα οταν τα συνδεσει ψηφιακα γιατι ετσι το ενσωματομενο τους συστημα ηχου (dac, ενισχυτης) κολακευει τις συχνοτητες που μπορουν να αποδωσουν καλα. Αυτο μπορει να γινει και με ενα software equalizer αν και εμενα προσωπικα τετοιου ειδους παρεμβασεις στο αρχικο σημα με βρισκουν τελειως αντιθετο.

@ popolaros επειδη εχεις ηδη τον εξοπλισμο νομιζω οτι μετα απο ολα αυτα, μπορεις να καταλαβεις πως πρεπει να πειραματιστεις. Στην τελικη ο καλυτερος κριτης θα εισαι εσυ, αφου ακουσεις την αγαπημενη σου μουσικη με τον ενα ή τον αλλο τροπο. (δεν χανεις τπτ να δοκιμασεις εχεις τα παντα). Αν κολλησεις πουθενα εδω ειμαστε ;)

Link to comment
Share on other sites

Ωραίο θέμα, ελπίζω να το διαβάσουν αρκετοί. Θα συμφωνήσω με τη....διαφωνία του Astacus περί Zastava που ανέφερε ο cosmic. Το PC μπορεί να γίνει ΑΡΙΣΤΗ συσκευή αναπαραγωγής ήχου...Και μιλάμε για χρήση PC ως πηγή σε hi-end ηχοσύστημα μερικών δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Πηγή που στέλνει κάτι Esoteric X-01, για παράδειγμα, αδιάβαστα.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Επειδή βαριέμαι να τα διαβάζω ΟΛΑ... Σκέφτομαι δλδ τι σκέφτομαι το έχω πάρει απόφαση να πάρω τα 5500 της logitech.. απο οτι έχω καταλάβει καλύτερο είναι να βάλω μια κάρτα ήχου παρα να κρατίσω της motherboard... μπορείτε να μου δώσετε ένα link απο X-Fi να δω τιμές.. γιατί 320 κάνουν μόνο τα ηχεία.. ε να δω τελικά πόσο θα μου βγει..!

ΥΓ.: Αυτό με την αναλογική και ψηφιακή σύνδεση.. τι πρέπει να αλλάξει στην σύνδεση άμα πάρω κάρτα ήχου..?

Link to comment
Share on other sites

Κοίτα, μιλάμε για το ίδιο πράγμα σε 2 διαφορετικά threads...

Άνοιξε ένα νέο thread (ή ακόμα καλύτερα ψάξε λίγο) για να μας ξεκαθαρίσεις τι ακριβώς θέλεις... και για να δουν όλοι το θέμα και να έχεις απαντήσεις... Πηγαίνοντας σε παλαιότερα θέματα και γράφοντας διάφορα ψιλοάσχετα εκεί, μάλλον δε θα σου φέρει μεγάλη ανταπόκριση...

Στο θέμα μας τώρα, μια X-Fi σίγουρα θα σου δώσει καλύτερη ποιότητα ήχου από την onboard...

Link to comment
Share on other sites

Οι απωλειες σηματος σε ενα στερεοφωνικο συστημα,ας πουμε κορυφαιας ποιοτητας ειναι πολυ πολυ μικρες απο την πηγη στον ενισχυτη και απο εκει μεχρι τις μπορνες των ηχειων.Αναλογως του συστηματος και των καλωδιων μπορει να φτανει ως τα ηχεια σας ακομα και 95% του αρχικου σηματος

Στο ηχειο,η ηλεκτρικη ενεργεια μετατρεπεται σε κινητικη και εκει οι απωλειες ειναι τεραστιες.Γι'αυτο το λογο ακομα και 10 καρτες ηχου σε SLi να συνδεσεις,αν δεν βαλεις στο συστημα σου σοβαρο ηχειο θα ακους το ιδιο και το αυτο.

Ειπωθηκε και πιο πανω απο τον "cosmic" :αφηστε τα ηχειακια του κιλου(creative και logitech κλπ κλπ),αν πραγματικα θελετε να αναβαθμισετε τον ηχο του PC σας,η πρωτη κινηση ειναι "σοβαρο ηχειο"(το οποιο απο μονο του θα σας δειξει αν χρειαζεστε καρτα ηχου και ποια συνδεση ειναι καλυτερη)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.