Jump to content



Πλύσιμο αυτοκινήτου - δίτροχων, συντήρηση / επαναφορά χρώματος και όλα τα σχέτικα


UltraB

Recommended Posts

16 minutes ago, jax7480 said:

Και μην ξεχνάμε ένα μαλακό πινελάκι για τους αεραγωγούς πάντα με ηλεκτρική από δίπλα όπως επίσης εφημερίδα για τα τζάμια.

 

Θα συμφωνήσω για το πινελάκι αλλά εφημερίδα;;; Πολύ old school :p 

Τα microfibre που μοιάζουν να έχουν κυψέλες (καπως λέγονται τωρα αυτά αλλά δεν μπορώ να θυμηθω, τσάμπα το phd!!) κάνουν άψογη δουλειά στα τζάμια. 

 

Btw, μου έδωσε τελευταίως ενας φίλος να δοκιμάσω το glass cleaner της instafinish και αποδείχθηκε πολύ καλό! Ακόμα και χάλια τζάμια πχ μετά απο ταξίδι κάνει αψογη δουλειά συνήθως με ενα πέρασμα

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Στο london που λεφτά υπάρχουν, κάποιοι παίρνουν 6-7 χιλιάρικα για ... πλύσιμο. Η αλήθεια έιναι ότι δεν κάνουν πλύσιμο αλλά αποκατάσταση χρώματος (μέτρηση πάχους, αλοιφαδόρος κλπ.) και προφανώς πελάτες τους είναι οι supercar owners.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Εδώ έχει parking που πληρώνεις 3€ την ώρα, αλλά αν το αφήσεις για πλύσιμο (μέχρι 8 ώρες), δε σε χρεώνουν το parking, αλλά μόνο την εργασία, 35€

Με πιεστικό, μέσα/έξω, όχι αυτόματο πλυντήριο.

Link to comment
Share on other sites

Στα αγγλικά ο οδηγός αλλά πιστεύω καλύπτει και προχωρημένες περιπτώσεις :p

 

Spoiler

Pre Wash/Snow Foam /De-grease (if doing a claying job)
Wash
Rinse
De-Tar
Rinse
De-Ironise
Rinse
Clay
Polish
Protect

Pre-Clean / Snow Foam

The Aim
To safely remove heavy dirt and grit, which ultimately reduces the chance of swirling. Very effective way of limiting / preventing the possible damage to the cars paintwork, by suspending dirt and grit in a lubricated solution that is easy to wash away. Also to soften any dirt that will not wash away when rinse step is complete.

Products / Accessories 
Power Washer
Snowfoam Lance / Pressurised Sprayer
Snowfoam Solution
Pre Clean
APC
De-greaser
Detailing Brushes

Methods
1: Snowfoaming with Lance
2: Pre Clean solution with Pressurised Sprayer

How To
1: Snowfoam Lance
Add snowfoam solution to the lance bottle, topping up with warm water. See note #1
Adjust the air mixture knob and the spray adjust knob to achieve a suitable spray to apply the snowfoam.
Generally, starting at the highest point, spray on a reasonable thick solution of snowfoam, covering the entire car.
Allow to dwell (see section Trims / Shuts / Door Jambs), until the solution has dripped away or it starts showing signs of drying out
Rinse away with pressure washer, avoid direct contact with the paint, until initial heavy dirt is removed.
Give the wheels / arches a gentle blast to remove heavy soiling.

Note #1: If planning to strip back old LSP’s or claying, its no harm to add a moderate mixture or APC to help removal

2. Pre Clean with Pressurised Sprayer
Add Pre Clean solution to bottle and top up with water. Note #1 above applies here also.
Pressurise the bottle and apply to car, concentrating on the lower half of the car where the dirt is heaviest.
Allow to dwell (see section Trims / Shuts / Door Jambs), until the solution has dripped away or it starts showing signs of drying out.
Rinse away with pressure washer, avoid direct contact with the paint, until initial heavy dirt is removed.
Give the wheels / arches a gentle blast to remove heavy soiling.


Wheels & Tyres / Arches

The Aim
To safely remove heavy dirt, grit, tar, iron particles from wheels.
To ensure all surfaces are clean, to give a good surface for any protection to bond, ensuring the product will achieve its full potential.

Products / Accessories
Power Washer
Wheel Cleaner w/ foam head trigger
APC w/ foam head trigger
Tar Remover
De-Ironiser
Wheel Brush
Detailing Brushes
Wheel Brace and Jack required if doing a full-on job! J
Clay (optional)

How To
Give the wheel a gentle blast with the PW to remove the heavy dirt.
Apply wheel cleaner through a foam head trigger (dilution ratio will depend on how heavily soiled the wheels are) and allow to dwell for a few seconds…rinsing with PW and wheel cleaner re-applied, may be necessary.
Apply APC solution to the tyres and arches and allow to dwell.
Using a combination of the wheel brush and detailing brushes, agitate the solution, trying to ensure the brushes get into all the nook and crannies.
Agitate the APC solution on the tyres and arches with a detailing brushes.
Rinse off with PW.
Apply tar remover and allow to dwell – dwell time will vary from product to product.
Rinse off with PW.
Apply de-ironiser and allow to dwell – dwell time will vary from product to product.
Rinse off with PW.
The tar removing and de-ironising steps may need to be repeated.
Using an old piece of clay is an optional step to give the wheels the best clean and surface for any LSPs to bond to.


Trim / Shuts / Door Jambs

The Aim
To remove any dirt that has gathered in the nook and crannies from behind and around; trim, the shuts of the bonnet and boot lid, the door jambs, windows, badges, headlights, tail lights, side indicators, mirrors, vents and grilles, etc
To ensure all surfaces are clean, as it’s the small details that make the difference between a detail and a valet / car wash

Products / Accessories
Power Washer
APC w/ foam head trigger
Detailing Brushes
Microfiber Work Cloths

How To
Spray APC solution onto the affected area and agitate with various sized detailing brushes.
Rinse away with PW.
Open doors, bonnet and boot lid – get into all the tight spaces.
Wipe away excess with Microfiber Cloths or if you are brave, rinse with the PW.
This step can be completed during the Pre-Clean stage. While the snowfoam or pre-cleaner is dwelling on the car, proceed to clean the areas mentioned above. If this step has been completed before, often the snowfoam solution will be enough lubrication needed to gentle agitate the areas.


Washing – The Two Bucket Method (2BM)

The Aim
To clean the paint work of general dirt and grime that is accumulated from day to day driving, including flies and bird etchings.
To limit the potential damage (swirling) to the paint work

Products / Accessories
Two Buckets
Grit Guard
High quality Wash Mitt (Lambswool or Microfiber) – ideally two
Well lubricated Shampoo

How To
Ensure that your Wash Mitt is thoroughly rinsed out and that the buckets are clean and free of any dirt or grit.
Fill two large buckets with fresh water.
At a grit guard to at least one of the buckets, ideally both.
Add shampoo to one of the buckets (if using one grit guard, add it to the bucket without a GG).
One bucket is now your “Rinse Bucket” (fresh water and GG) and the other is the “Wash Bucket” (shampoo and GG).
Dip your Wash Mitt into the Wash Bucket and starting at the roof, wash one half of the roof (a section)
Once you have finished a section, rinse out your Wash Mitt in the Rinse Bucket. Then dip it into the Wash Bucket, collecting clean water and shampoo. This ensures that any potentially harmful grit that has been picked up by the wash mitt, is now in the Rinse Bucket. The Girt Guard, ensures that each time you rinse your wash mitt, you don’t pick up harmful grit that you have previously wash out. This is down to two reasons. Firstly the GG prevents you dipping the wash mitt to the bottom of the bucket where the grit is, and re-contaminating your wash mitt. Secondly as the GG is sectioned, it prevents grit being lifted from the bottom of the bucket by the whirlpool that is created when you rinse out your wash mitt.
Continue this process of washing one section (a panel) from highest to lowest, rinsing the mitt in the rinse bucket, then dipping it into the wash bucket, and washing a section. It is advisable to use one mitt for the top of half of the car (least dirty and most obvious place to notice swirls) and a second for the lower half (below the rub trim level).
Once all panels have been clean, give the whole car a good rinse down with the PW, ensure that all the trim and shuts are free from shampoo and perhaps snowfoam also.


Paint Prep including De-Tarring, De-Ironising and Claying

The Aim
To decontaminate the paint work of bonded contaminants (microscopic), accumulated from subjected to many miles of driving and general environmental surroundings that regular washing wont remove; including tar, iron particles, over-spray, tree spa, light paint or rubber/plastic transfer, etc
To give the best surface for LSP to bond to, ensuring good appearance and durability of the product.

Products / Accessories
Power Washer
Tar Remover
De-Ironiser
Clay & Lubricant

How To
Apply tar remover to affected areas, being careful around plastic / rubber trim.
Allow to dwell and rinse off with PW. Repeat if necessary. Ideally you should not have to touch the tar, but sometimes a light wipe may be necessary.
Apply the de-ironiser.
Allow to dwell. Shortly after application the solution, in places, will turn purple and begin to bleed; these areas are affected by iron particles. Spreading with a sponge or clean microfiber is OK as the paintwork should be free of any dirt or grit that could be dragged across the paint resulting in damage.
Allow to dwell and rinse off with PW. Repeat if necessary.
At this point the paint work should be free of any potentially damaging contamination resulting from claying.
Knead the clay into a manageable flat section
Starting at the roof, spray on a generous amount of lubricant to an approximate 1ft * 1ft section. Gently rub the clay back and forth on the paint work. At first the clay will not slide smoothly over the paint work (as its contaminated). Continued moving the clay back and forth and after a few seconds the clay will slide much freer, more like its on ice. At this point that section of paintwork has been de-contaminated and another section can be started, not forgetting to use plenty of lubricant. If you come across a section that the clay is very grabby on, be sure to use more lubricant and less pressure on the clay, and eventually it will slide freely.
Once all the paintwork has been clayed, the whole car should be re-washed and dried. NOW, your paintwork is clean!!

Up to this point is considered “preparation”; and the paintwork is prepared for any or all of the following steps…
Polishing (hand or machine)
Glazing
LSP


Polishing (by hand)

The Aim

To remove oxidisation
Add depth to the paint and gloss to the paint
Remove / hide light swirling

Products / Accessories
Polish
Applicator Pad
High quality Buffing Microfiber Cloth

How To
Prime the applicator with a generous amount of polish.
Apply to the paintwork with reasonable pressure, working it in various directions, try to apply it evenly.
When the spread of the product appears to be diminishing, apply a small amount to the applicator and continue.
Allow the polish to dry to a haze and buff of with a high quality buffing microfiber cloth. Depending on the polish, it may be best to apply one or two panels at a time and then buffing off, before continuing with other panels.
Depending on the desired finish, multiple stages may be required

Glazing

The Aim

To add a glossy wet look to the paint
To hide light swirling

Products / Accessories
Glaze
Applicator Pad
High quality Buffing Microfiber Cloth

How To
Same as hand polishing...
Prime the applicator with a generous amount of glaze.
Apply to the paintwork with reasonable pressure, working it in various directions, try to apply it evenly.
When the spread of the product appears to be diminishing, apply a small amount to the applicator and continue.
Allow the glaze to dry to a haze and buff of with a high quality buffing microfiber cloth. Depending on the glaze, it may be best to apply one or two panels at a time and then buffing off, before continuing with other panels.
Usually one coat of glaze is enough...maximum two!
Glazing usually diminishes the effectiveness of the LSP... you will probably find that you are very disappointed in the performance of the LSP, this is down to the fact that the glaze is preventing a good bond. Durability suffers for the wet look.

LSP (Last Stage Protection) – Wax / Sealant / Nano Technology

The Aim

To protect the paint work.
To add a glossy wet look to the paint
Beading

Products / Accessories
LSP of choice
Applicator Pad / Applicator Microfiber Cloth
High quality Buffing Microfiber Cloth

How To
Much the same as hand polishing and glazing...
Prime the applicator with a generous amount of LSP.
Apply to the paintwork with reasonable pressure, working it in various directions, try to apply it evenly. The secret to easy applying and removal of LSP is to keep to applying thin coats, but multiple times – its much better for durability and easy on / easy off than applying one very thick coat.
When the spread of the product appears to be diminishing, apply a small amount to the applicator and continue.
Allow the LSP to dry to a haze and buff of with a high quality buffing microfiber cloth. Depending on the LSP, it may be best to apply one or two panels at a time and then buffing off, before continuing with other panels.
The more coats applied the better...minimum two, too ensure full coverage and durability. Applying more coats usually results in a deeper and glossier shine, so advantages are twofold with durability.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Επισης αυτα ειναι για αυτους που εχουν χρονο. Καποτε κι εγω ετρωγα 5-6 ωρες για πλυσιμο στο σπιτι. Τωρα ο βενζινας της γειτονιας παιρνει 10€ μεσα εξω με πλυσιμο στο χερι και τελος. Και 5€ στο "παιδι" για να το προσεξει και την επομενη φορα. Αυτα στην Ελλαδα γιατι στη Νορβηγια δεν υπαρχει η επιλογη για πλυσιμο στο σπιτι οποτε πληρωνεις το 25αρι για εξω μονο και ολα καλα. Για μεσα εξω σε καλο πλυσταριο θελεις 100€.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

πριν 12 λεπτά, το μέλος sstav έγραψε:

Πολλά γενικά πράγματα αλλά link δεν δίνουμε για αγορές του κατάλληλου "εξοπλισμού"

πχ..link από ebay/amazon.de/co.uk/fr/it  ή skroutz

Εε πες μας τι ψάχνεις πρώτα :p

πριν 7 λεπτά, το μέλος jax7480 έγραψε:

Επισης αυτα ειναι για αυτους που εχουν χρονο. Καποτε κι εγω ετρωγα 5-6 ωρες για πλυσιμο στο σπιτι. Τωρα ο βενζινας της γειτονιας παιρνει 10€ μεσα εξω με πλυσιμο στο χερι και τελος. Και 5€ στο "παιδι" για να το προσεξει και την επομενη φορα. Αυτα στην Ελλαδα γιατι στη Νορβηγια δεν υπαρχει η επιλογη για πλυσιμο στο σπιτι οποτε πληρωνεις το 25αρι για εξω μονο και ολα καλα. Για μεσα εξω σε καλο πλυσταριο θελεις 100€.

Και εγώ μπορώ να το πλύνω με 5€ εξωτερικά αλλά έχουν ακουστεί παρά πολλά για τα πλυσίματα τους. Αν ξέρεις ότι κάνει καλή δουλειά, καλώς.

 

Επίσης η μεγάλη διαφορά θα φανεί μακροχρόνια και όχι άμεσα. Εγώ που το πήρα μεταχειρισμένο αναρωτιόμουν πως το έπλεναν καθώς ήταν γεμάτο "αράχνες" στη βαφή. Και σε κόκκινο χρώμα... κάμποσες φορές χειρότερο.

Έγινε επεξεργασία από UltraB
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, sstav said:

Πολλά γενικά πράγματα αλλά link δεν δίνουμε για αγορές του κατάλληλου "εξοπλισμού"

πχ..link από ebay/amazon.de/co.uk/fr/it  ή skroutz

 

 

Έδωσα πιο πάνω link απο 3 μαγαζιά εξωτερικού που πουλάνε μονο πράγματα για detailing. Μπες να χαζέψεις. Απο amazon κλπ θα τα πληρώσεις πιο ακριβά συνήθως αλλά το βασικό ειναι οτι δεν βρίσκεις την ποικιλία που έχουν οι άλλοι.

Επίσης ενα Ελληνικό μαγαζί που φέρνει πράγματα γενικώς αλλά οι διαθεσιμότητες παίζουν κατα καιρούς είναι το dazzle (είναι Θεσ/κη) 

 

Πάντως αν ξεκινάς απο το 0 θα χρειαστείς αρκετά πράγματα για να "χτισεις" ενα min εξοπλισμου

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, UltraB said:

Εε πες μας τι ψάχνεις πρώτα :p

Και εγώ μπορώ να το πλύνω με 5€ εξωτερικά αλλά έχουν ακουστεί παρά πολλά για τα πλυσίματα τους. Αν ξέρεις ότι κάνει καλή δουλειά, καλώς.

 

Επίσης η μεγάλη διαφορά θα φανεί μακροχρόνια και όχι άμεσα. Εγώ που το πήρα μεταχειρισμένο αναρωτιόμουν πως το έπλεναν καθώς ήταν γεμάτο "αράχνες" στη βαφή. Και σε κόκκινο χρώμα... κάμποσες φορές χειρότερο.

 

Και το δικο μου το πηρα μεταχειρω και ειναι γεματο αραχνες. Εχω κλεισει για επαναφορα μεσα στην εβδομαδα. Παντως και οι 2 που το εχω παει χρησιμοποιουν καλα προϊοντα (για σφουγγαρια κτλ λεω) και προσεχουν αρκετα και στο πλυσιμο και στο στεγνωμα. Στην τελικη αυτοκινητο ειναι.  Αυτοι που κανουν επαναφορά χρωματος και γυαλισματα πως θα ζησουν; κλεφτες θα γινουν;

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

είμαι στο 0 ....δεν ξέρω από το τι υπάρχει στην αγορά ..δεν με απασχόλησε ποτέ το θέμα...Τώρα που απέκτησα το 1ο μου αυτοκίνητο [στα 40+] ξεκινάω ... το "γιατί έτσι και όχι αλλιώς", "γιατί αυτό και όχι εκείνο" δεν το έχω...

Link to comment
Share on other sites

πριν 36 λεπτά, το μέλος jax7480 έγραψε:

Και το δικο μου το πηρα μεταχειρω και ειναι γεματο αραχνες. Εχω κλεισει για επαναφορα μεσα στην εβδομαδα. Παντως και οι 2 που το εχω παει χρησιμοποιουν καλα προϊοντα (για σφουγγαρια κτλ λεω) και προσεχουν αρκετα και στο πλυσιμο και στο στεγνωμα. Στην τελικη αυτοκινητο ειναι.  Αυτοι που κανουν επαναφορά χρωματος και γυαλισματα πως θα ζησουν; κλεφτες θα γινουν;

Αν υπάρχουν να διατεθούν σε αυτούς καλώς. Αλλά προτιμώ να το κάνω μόνος, συν ότι θα μου βγει φθηνότερα.

πριν 3 λεπτά, το μέλος sstav έγραψε:

είμαι στο 0 ....δεν ξέρω από το τι υπάρχει στην αγορά ..δεν με απασχόλησε ποτέ το θέμα...Τώρα που απέκτησα το 1ο μου αυτοκίνητο [στα 40+] ξεκινάω ... το "γιατί έτσι και όχι αλλιώς", "γιατί αυτό και όχι εκείνο" δεν το έχω...

Εγώ πιστεύω ότι αν το προσέξεις τώρα που είναι αρχή πολύ πιθανόν να μην αποκτήσει ποτέ αράχνες στο μέλλον.

 

Ένα καλό σαπούνι και σωστό πλύσιμο όσο αφορά το εξωτερικό και θεωρώ ότι είσαι καλυμμένος προς το παρόν ;)

Βέβαια και εγώ τώρα άρχισα και λέω ότι διαβάζω / βλέπω σε βίντεο, οπότε γι αυτό έκανα και το θέμα, να μαζέψουμε πολλές γνώμες κλπ.

Link to comment
Share on other sites

είμαι στο 0 ....δεν ξέρω από το τι υπάρχει στην αγορά ..δεν με απασχόλησε ποτέ το θέμα...Τώρα που απέκτησα το 1ο μου αυτοκίνητο [στα 40+] ξεκινάω ... το "γιατί έτσι και όχι αλλιώς", "γιατί αυτό και όχι εκείνο" δεν το έχω...

Οκ αντιληπτό. Όταν βρω χρόνο θα προτείνω μερικά στανταρακια ;)

Εγώ πιστεύω ότι αν το προσέξεις τώρα που είναι αρχή πολύ πιθανόν να μην αποκτήσει ποτέ αράχνες στο μέλλον.

 

Ένα καλό σαπούνι και σωστό πλύσιμο όσο αφορά το εξωτερικό και θεωρώ ότι είσαι καλυμμένος προς το παρόν [emoji6]

Το ποτέ δεν υπάρχει! Απλά αν πλένεις σωστά έστω, καθυστερείς την ώρα του γυαλισματος σε ένα ικανοποιητικό βαθμό!

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

πριν 2 ώρες, το μέλος jax7480 έγραψε:

 

Εχω κλεισει για επαναφορα μεσα στην εβδομαδα.

Αν μπορεις γραψε κατι περισσοτερο πανω σε αυτο επειδη στο δικο μου εχει αρχισει να σπαει το βερνικι(?) στις ακρες της οροφης...

Μπορω να κανω κατι για να προλαβω την επεκταση σε ολο το υπολοιπο ή  θελει βαψιμο?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.