Jump to content



Απομυθοποίηση τεχνικών χαρακτηριστικών, ISO 13406-II (περίπτωση Contrast)


mlemo

Recommended Posts

Κατανοώντας το ρόλο του contrast στις TFT οθόνες...

(Το παρακάτω κείμενο έχει βασιστεί σε άρθρο του (http://www.behardware.com) τροποποιούμενο βάση του εγχειριδίου του πάνελ LM190E2-A4)

Το contrast αναλογία αντίθεσης ή λόγος αντίθεσης - είναι η αναλογία αντίθεσης που παίρνουμε όταν μετρήσουμε το μαύρο και το άσπρο σε μια οθόνη.

Πιο αναλυτικά! Είναι η τιμή που μετρά ο ανιχνευτής φωτός όταν η οθόνη δείχνει «άσπρο»/ της τιμής που μετρά ο ανιχνευτής όταν η οθόνη δείχνει «μαύρο».

Προκειμένου να επιτευχθεί μια καλή αναλογία αντίθεσης, το λευκό πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο άσπρο και το μαύρο όσο το δυνατόν πιο μαύρο.

Μετρώντας με ειδικό εργαλείο, μετράμε πρώτα το άσπρο επίπεδο (ας πούμε ότι βρέθηκε να είναι 250 cd/m²), κατόπιν μετράμε το μαύρο (ας πούμε ότι βρέθηκε να είναι 0.5 cd/m²).

Ο τύπος για την αναλογία αντίθεσης είναι:

Μαύρο/Λευκό = αναλογία αντίθεσης.

Εφαρμόζοντας τον τύπο, στην περίπτωσή μας, το αποτέλεσμα θα είναι:

250/ 0,5 = 500: 1. ένας λόγος αντίθεσης αντιπροσωπευτικός των τυπικών τιμών που συναντάμε σήμερα σε LCD-TFT οθόνες

Τώρα, εάν ένας κατασκευαστής θελήσει να ανεβάσει τον λόγο αντίθεσης (contrast ratio) θα πρέπει ή να βελτιώσει το μαύρο χρώμα (αρκετά δύσκολο, γιατί απαιτεί να βελτιωθεί είτε το φίλτρο οθόνης είτε η κίνηση των υγρών κρυστάλλων) ή να βελτιώσει το άσπρο χρώμα, με την προσθήκη και άλλων σωλήνων νέου ή την αντικατάστασή τους με άλλους φωτεινότερους (περίπτωση backlight).

Κάτω από αυτές τις περιστάσεις είναι δυνατό να επιτευχθεί ένα λευκό 500 cd/m².

Εάν τώρα αυτή την τιμή του λευκού τη βάλουμε στον τύπο μας, το αποτέλεσμα θα είναι: 500/ 0,5 = 1000: 1

Με μια τέτοια αναλογία αντίθεσης, η οθόνη θα πρέπει να είναι τέλεια σε επίπεδο γραφικών (σχεδιαστών), αλλά στην πραγματικότητα αυτή η οθόνη το μόνο που θα κατορθώσει είναι να είναι φανερά ενοχλητική για τα μάτια μας, ως υπερβολικά φωτεινή!

Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι, η συνιστώμενη φωτεινότητα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 110 cd/m².

1) Η φωτεινότητα CRT οθονών είναι 90 cd/m².

2) Η φωτεινότητα στις περισσότερες TFT είναι 250 cd/m² και είναι πάρα πολύ φωτεινές.

Αυτή η φωτεινότητα (εννοείται των TFT) είναι ενοχλητική και θα πρέπει να μειωθεί χειροκίνητα, οπωσδήποτε!

Δυστυχώς, σήμερα με το πρότυπο ISO 13406-2 η αναλογία αντίθεσης μετριέται με έναν μη αντιπροσωπευτικό τρόπο.

Θα πρέπει στο μέλλον η μέτρηση του λόγου αντίθεσης να γίνεται σε ένα σταθερό μέτρο άσπρου (π.χ τα 110 Cd/m²) και η οποιαδήποτε βελτίωση του λόγου αντίθεσης να βασίζεται αποκλειστικά στην βελτίωση του μαύρου και όχι του άσπρου!

Link to comment
Share on other sites

Αρχική απάντηση από sotiris [Σήμερα, στις 01:52]

σωστά αυτά, βλέπω έχεις μανία με τις tft!

το 250 είναι υπερβολικό, αλλά και το 90 είναι λίγο.

όταν έχεις ήλιο, χρειάζεσαι κάτι παραπάνω από τις crt.

Σωστά μαντεύεις!

’λλωστε είναι ένα κομμάτι από τον H/Y που μας συντροφεύει τα περισσότερα χρόνια από οποιαδήποτε άλλο και επιπρόσθετα "παίζει με τα ματάκια μας" δηλ. την υγεία μας!

Είπα λοιπόν να δώσω κάποια πράγματα για "ξεστράβωμα" όπως είπαν μερικοί...γιατί δεν μπορώ να βλέπω νέα παιδιά να "ψωνίζονται" με τις διαφημίσεις και όχι με την ουσία.

Βέβαια η "ουσία" θέλει κόπο και πολύ μα πολύ ψάξιμο αλλά "μπρος τη γνώση τι είναι ο πόνος"!

Link to comment
Share on other sites

παρα πολυ καλο αρθρο............ευγε μλεμο.............εγω απο τοτε που πηρα την τφτ μου αυξησα το κοντραστ και χαμηλωσα αρκετα τη φωτεινοτητα για τον λογο οτι την βρηκα πολυ φωτεινη.

ευγε και παλι

Link to comment
Share on other sites

Για πολλοστή φορά μπράβο nlemo! :T: Έχω τις εξής απορίες πάνω στο θέμα:

1. Κατα πόσο είναι αντικειμενική η τιμή της φωτεινότητας των TFT που δίδεται από τους κατασκευαστές; Γιατί ρωτάω: Η EIZO L568 που σκέφτομαι να πάρω υποτίθεται οτι έχει φωτεινότητα 250cd/m2 (πώς βάζουνε ρε παιδιά το 2 ως εκθέτη;) και μέγιστο contrast 1000:1 οπότε ο λόγος είναι 250:0,25, δηλαδή το μαύρο είναι και καλά πιο "μαύρο" απ'ότι στις περισσότερες οθόνες, έτσι;

Link to comment
Share on other sites

ωπα μάκη.

το ότι έχει μέγιστη φωτεινότητα 250 και μέγιστο μαύρο 0.25 δεν σημαίνει απαραίτητα ότι

μπορεί να τα δείξει και μαζί. δηλαδή 1000 αντίθεση σε tft δεν παίζει.

οι ακραίες τιμές επηρεάζουν και τις άλλες, αν δηλαδή έχεις τέρμα φωτεινότητα με το backlight full,

δεν μπορείς να έχεις και το τέλειο μαύρο.

Link to comment
Share on other sites

Αρχική απάντηση από Makis Hourdakis [Σήμερα, στις 11:41]

Για πολλοστή φορά μπράβο nlemo! :T: Έχω τις εξής απορίες πάνω στο θέμα:

1. Κατα πόσο είναι αντικειμενική η τιμή της φωτεινότητας των TFT που δίδεται από τους κατασκευαστές; Γιατί ρωτάω: Η EIZO L568 που σκέφτομαι να πάρω υποτίθεται οτι έχει φωτεινότητα 250cd/m2 (πώς βάζουνε ρε παιδιά το 2 ως εκθέτη;) και μέγιστο contrast 1000:1 οπότε ο λόγος είναι 250:0,25, δηλαδή το μαύρο είναι και καλά πιο "μαύρο" απ'ότι στις περισσότερες οθόνες, έτσι;

Εξαρτάται από το panel και φυσικά από τον κατασκευαστή εάν θέλει να έίναι στις τιμές του υπερ-αισιόδοξος!

Σε πολλά ειδικά τεστ, συνήθως οι οθόνες δεν πετυχαίνουν το μέγισιστο των τιμών τους. Μερικές όμως ξεφεύγουν και από τον κανόνα. Επίσης από ότι θυμάμαι η αναλογία αντίθεσης μετράται στο κέντρο της οθόνης.

Για το μοντέλο της Eizo που προαναφέρεις δεν έχω ψάξει ειδικά για αυτήν αλλά πιστεύω ότι εφόσον η φωτεινότητα του κατασκευαστή είναι η τυπική της κατηγορίας (250cd/m²) τότε έχει επιλεχθεί panel με "δουλειά" στο φίλτρο ή στον τρόπο που "δουλεύουν" τα υγρά κρύσταλλα!

Βέβαια, εφόσον σύμφωνα με τους ειδικότερους από εμάς η φωτεινότητα δεν πρέπει να ξεπερνά τα 110cd/m², σε κανονικές καταστάσεις φωτισμού, τότε το 1000 ως λόγος αντίθεσης είναι θεωρητικός και προσεγγίζει την τιμή των 440cd/m²).

Επί του πρακτικού τώρα, μάλλον η πραναφερθείσα οθόνη φορά panel PVA ή MVA και θα περίμενα και εγώ να δώ περισσότερο μαύρο από άλλες με την ίδια φωτεινότητα αλλά χαμηλότερη αντίθεση... (το τι πάνελ φορά ίσως περιέχεται στον σύνδεσμο που μας έδωσε μέλος του φόρουμ στη θεματική ενότητα με τη NEC 1960Nxi)

Τώρα για το πως γράφεις στο φόρουμ το (²)!

Είδες ότι πάντα οι παλιότεροι μεταφέρουν περισσότερη εμπειρία από τους νεότερους! Δεν είναι κακό βέβαια, αλλά εμάς τους "γεροντότερους" μας έχει αφήσει "προίκα" το DOS (άλλα χρόνια εκείνα, διαφορετικά)....

Τέλος πάντων μην παίζω με την υπομονή σου! Η απάντηση είναι ότι χρησιμοποιείς ASCI χαρακτήρες! Επί του πρακτικού πάτα το συνδιασμό Alt+253 (ταυτόχρονα) και θα δεις να εμφανίζεται το πολυπόθητο (²)....ΚΑΛΟ!

Link to comment
Share on other sites

Αρχική απάντηση από sotiris [Χθες, στις 22:51]

εμενα δε πιανει:(

Όταν έχεις το πληκτρολόγιο στην αγγλική γλώσσα δουλεύει και με τα δύο ALT του πληκτρολογίου.

Όταν το πληκτρολόγιό σου είναι στα ελληνικά τότε το δεξί ALT για τους χαρακτήρες ASCI είναι ανενεργό. Πρόσεξέ το!!

Link to comment
Share on other sites

Πως μετρείται εργαστηριακά το contrast?

Ρυθμίζεται η οθόνη στη μέγιστη τιμή της αντίθεσης

Δίνεται σήμα εισόδου βίντεο, διαδοχικά, μαύρο και άσπρο

Μετά από μισή ώρα λειτουργία στο κάθε χρώμα (μαύρο & άσπρο), μετράνε, στο κέντρο της οθόνης, με ειδικό ανιχνευτή (photodetector).

Καταγράφουν τις τιμές.

Οπότε

Λόγος αντίθεσης= Τιμή που μετρά ο ανιχνευτής φωτός όταν η οθόνη δείχνει «άσπρο»/τιμή που μετρά ο ανιχνευτής όταν η οθόνη δείχνει «μαύρο»

Επίσης ο χρόνος που μεσολαβεί, μετρούμενος από την έξοδο του ειδικού ανιχνευτή φωτός, από το 90% του άσπρου στο 10% του άσπρου (άσπρο-μαύρο) αποτελεί το Rise Response Time ενώ ο αντίστοιχος χρόνος που μεσολαβεί από το 10% άσπρο στο 90% άσπρο (μαύρο-άσπρο) αποτελεί το Fall Response Time και το άθροισμα των δύο το συνολικό (τυπικό) Response Time της οθόνης.

Link to comment
Share on other sites

Αρχική απάντηση από sotiris

εμενα δε πιανει:(

Ούτε εμένα έπιανε αρχικά. Βασικά δεν ξέρω αλλά μου έπιανε μόνο άμα τους αριθμούς τους πατούσα από το αριθμητικό πληκτρολόγιο στα δεξιά... Επίσης είδα οτι ανάλογα με το συνδυασμό σου βγάζει διάφορα άλλα όπως βόμβες!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Αρχική απάντηση από Dagalidis

Here we are ....... ;)http://www.behardware.com/articles/498/page6.html

Γενικώς επικρατεί το χάος...

Θα ήταν καλό, να δημιουργηθεί ένα ακόμη sticky για το τί panel φοράνε οι διάφορες οθόνες και από ποιά εταιρεία. π.χ. η Sony HX93 έχει MVA panel και νομίζω είναι από της AUOptronics (χωρίς να είμαι απολύτως σίγουρος για το τελευταίο)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Καπου δεν το πιανω ή καποιοι κατασκευαστες μας δουλευουν.

Π.χ το Viewsonic VP912S ή το Β, εχουν

High brightness and contrast

400-nit brightness (typ) and 450:1 contrast ratio (typ)

Ειναι λογικο να εχει τεραστια φωτεινοτητα και τοσο χαμηλο contrast ratio ?Παραλληλα σε reviews λενε οτι και καλα το μαυρο ειναι πολυ σκοτεινο! Πως συνδιαζονται ολα αυτα ?

:confused:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.