Jump to content



Αυτοκίνηση


astrolabos

Recommended Posts

Vanos = μεταβλητός χρονισμός. Νομίζω πρώτη η Fiat κάποια στιγμή το 80, έστω και on-off. Υπάρχει σε διάφορα ιαπωνικά κυρίως Toyota από τα μέσα του 90.

5 Valve, η Yamaha έχει από τους πιο γνωστούς κινητήρες 5V στις μηχανές. Έχει συνεργαστεί με την Toyota για τους δικούς 5V

FSI = άμεσος ψεκασμός. Αν θεωρήσουμε την MB 300SL του 50 ειδική περίπτωση, σε φυσιολογικά αμάξια ήρθε το 1995 με την Toyota, το 1996 με την Mitsubishi. Αλλά ναι στην Ευρώπη έγινε διαδεδομένο με τη VW.

TSI υπάρχει η κλασσική ειδική περίπτωση της Nissan, αλλά ναι, πάλι διαδεδομένο έγινε από την VW. Που τώρα το έχει εγκαταλείψει και αυτή.

Για το DSG δεν έχω κάτι.

 

Το VCR το φέρνει η NIssan, η Nissan το προμοτάρει, η Nissan το χρησιμοποιεί αυτή την στιγμή. Η Renault μάλλον καμία σχέση άμεση δεν έχει.

 

Και ακόμα ένα, το HCCI (PCCI) έστω και μπασταρδεμένο με μπουζί, μάλλον μια Ιαπωνική εταιρία θα το βγάλει στην παραγωγή πρώτη, άσχετα αν όλοι το έχουν δοκιμάσει στο εργαστήριο.

 

Και παρόλα αυτά, όλα αυτά ήταν γνωστά στις εταιρίες χρόνια πριν βγουν στην αγορά.

Link to comment
Share on other sites

πριν 6 λεπτά, το μέλος f117 έγραψε:

lol....αργότερα οι ιαπωνες...λολ.....

ο κινητήρας του yaris του καινουργιου ο 1.5 τι σου λέει απο καινοτομίες?

το vanos τι είναι? δεν έχει καμία σχέση με vvti ή vtec? 

 

 

 

Το vanos είναι ένα σύστημα μεταβλητού χρονισμού το οποίο καταργεί ακόμα και την παραδοσιακή πεταλούδα γκαζιού.

 

H λογική του τρόπου λειρουργίας του είναι διαφορετική από το σύνηθες μεταβλητό χρονισμό των υπολοίπων.

Έγινε επεξεργασία από adpanos
Link to comment
Share on other sites

Valvetronic είναι αυτό.

VVEL από την Nissan, Valvematic από την Toyota, Multiair από την FIat τα αντίστοιχα συστήματα.

Η πεταλούδα πάντα υπάρχει για fail-safe.

Έγινε επεξεργασία από Nickzzz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

πριν 7 λεπτά, το μέλος Nickzzz έγραψε:

Valvetronic είναι αυτό.

VVEL από την Nissan, Valvematic από την Toyota, Multiair από την FIat τα αντίστοιχα συστήματα.

Η πεταλούδα πάντα υπάρχει για fail-safe.

 

 

Nαι sorry μπέρδεψα τις ονομασίες.

πριν 10 λεπτά, το μέλος Nickzzz έγραψε:

Vanos = μεταβλητός χρονισμός. Νομίζω πρώτη η Fiat κάποια στιγμή το 80, έστω και on-off. Υπάρχει σε διάφορα ιαπωνικά κυρίως Toyota από τα μέσα του 90.

5 Valve, η Yamaha έχει από τους πιο γνωστούς κινητήρες 5V στις μηχανές. Έχει συνεργαστεί με την Toyota για τους δικούς 5V

FSI = άμεσος ψεκασμός. Αν θεωρήσουμε την MB 300SL του 50 ειδική περίπτωση, σε φυσιολογικά αμάξια ήρθε το 1995 με την Toyota, το 1996 με την Mitsubishi. Αλλά ναι στην Ευρώπη έγινε διαδεδομένο με τη VW.

TSI υπάρχει η κλασσική ειδική περίπτωση της Nissan, αλλά ναι, πάλι διαδεδομένο έγινε από την VW. Που τώρα το έχει εγκαταλείψει και αυτή.

Για το DSG δεν έχω κάτι.

 

Το VCR το φέρνει η NIssan, η Nissan το προμοτάρει, η Nissan το χρησιμοποιεί αυτή την στιγμή. Η Renault μάλλον καμία σχέση άμεση δεν έχει.

 

Και ακόμα ένα, το HCCI (PCCI) έστω και μπασταρδεμένο με μπουζί, μάλλον μια Ιαπωνική εταιρία θα το βγάλει στην παραγωγή πρώτη, άσχετα αν όλοι το έχουν δοκιμάσει στο εργαστήριο.

 

Και παρόλα αυτά, όλα αυτά ήταν γνωστά στις εταιρίες χρόνια πριν βγουν στην αγορά.

 

 

 

Ο τρόπος που οι Γερμανοί τα σέταραν όλα μαζί και τα έδωσαν στην αγορά είναι πολύ ανώτερος από όλα τα υπόλοιπα. 

 

Ναι η Yamaha είχε βγάλει σε μηχανές 5v πριν την VW.

 

Ποιο ΤΟΥΟΤΑ φορούσε άμεσο ψεκασμό ?

 

Τ υπόλοιπα τα έβγαλα και οι Ιάπωνες αργότερα.

 

Έγινε επεξεργασία από adpanos
Link to comment
Share on other sites

Πάρτα από την wikipedia γιατί βαριέμαι.

 

GDI

 

In 1996 gasoline direct injection reappeared in the automotive market. Mitsubishi was the first with a GDI engine in the Japanese market with its Galant/Legnum's 4G93 1.8 L inline-four. It was subsequently brought to Europe in 1997 in the Carisma. It also developed the first six-cylinder GDI powerplant, the 6G74 3.5 L V6, in 1997. Mitsubishi applied this technology widely, producing over one million GDI engines in four families by 2001. Although in use for many years, on September 11, 2001 MMC claimed a trademark for the acronym 'GDI' (with an uppercase final "I").

 

In 1998, Toyota's D4 direct injection system first appeared on various Japanese market vehicles equipped with the SZ and NZ engines. Toyota later introduced its D4 system to European markets with the 1AZ-FSE engine found in the 2001 Avensis. and US markets in 2005 with the 3GR-FSE engine found in the Lexus GS 300. Toyota's 2GR-FSE V6 first found in the Lexus IS 350 uses a more advanced direct injection system, which combines both direct and indirect injection using two fuel injectors per cylinder, a traditional port fuel injector (low pressure) and a direct fuel injector (high-pressure) in a system known as D4-S. In 2015 Toyota added a self-cleaning cycle idle for the direct fuel injection, the system only operates during idle with a maximum 10-minute cleaning cycle.

 

In 1999, Renault introduced the 2.0 IDE (Injection Directe Essence), first on the Megane. Rather than following the lean burn approach, Renault's design uses high ratios of exhaust gas recirculation to improve economy at low engine loads, with direct injection allowing the fuel to be concentrated around the spark.[32] Later gasoline direct injection engines have been tuned and marketed for their high performance as well as increased fuel efficiency. PSA Peugeot Citroën, Hyundai, and Volvo entered into a development agreements and licensed Mitsubishi's GDI technology in 1999. The Mitsubishi engines were also produced in the NedCar factory and used in the 1.8 L Carisma and the GDI-powered Volvo S40/V40 models.

 

In 2000, the Volkswagen Group introduced its gasoline direct injection engine in the Volkswagen Lupo, a 1.4 L inline-four unit, under the product name "Fuel Stratified Injection" (FSI) and "Turbo Fuel Stratified Injection" (TFSI).[40] The technology was adapted from Audi's Le Mans prototype race car R8. Volkswagen Group marques use direct injection in its turbocharged 2.0 L TFSI and naturally aspirated 2.0 L FSI four-cylinder engines. Later, a 1.6 L inline-four unit was introduced in the MY 2002 Volkswagen Golf Mk4/Jetta/Bora, a 1.4L in the MY 2002 Volkswagen Polo Mk4 and a 2.0L in the model year 2003 Audi A4. PSA Peugeot Citroën introduced its first GDi (HPi) engine in 2000 in the Citroën C5 and Peugeot 406. It was a 2.0-liter 16-valve EW10 D unit with 140 hp (104 kW), the system was licensed from Mitsubishi.

 

 

________________________________________________________________________

 

5V

4A-GE (20-valve)

 

Silver Top 20-Valve 4A-GE

 

Fourth Generation "Silver Top"

The fourth-generation 4A-GE engine was produced from 1991 to 1995. It has silver cam covers with chrome lettering, hence the nickname "silver top". This engine yet again features a completely new cylinder head which uses five valves per cylinder instead of four. It uses Toyota's Variable Valve Timing (VVT) system on the intake cam, an increased compression ratio (10.5:1), and the intake system was replaced with a short manifold with individual throttles and velocity stacks, however the vane-type airflow meter was retained, requiring the use of a plenum. The previous 16-valve head used a sharply curved intake port, while the 20-valve engine used a very upright straight port. This engine produces 160 PS (118 kW) at 7,400 rpm with 16.5 kg⋅m (162 N⋅m) of torque at 5,200 rpm.

 

________________________________________________________________________

 

3S-FSE ο κωδικός της Toyota και δεν κυκλοφόρησε πολύ.

 

https://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/7901843

 

tytD4.thumb.PNG.af23483deeb1d04fdd550dc378b159b4.PNG

 

Παλιότερα είχα βρει να λένε ότι ήταν το 1995. Γράψε λάθος, τελικά ήταν το 1996.

 

________________________________________________________________________

 

Και αν χρειάζομαι και πιστοποιητικό κινητηριακών φρονημάτων, έχω VW τον τελευταίο καιρό.

 

Έγινε επεξεργασία από Nickzzz
Link to comment
Share on other sites

πριν 12 λεπτά, το μέλος honda22 έγραψε:

Τη Toyota και τη Honda μην την πιάνετε στο στόμα σας. Τη Toyota. Τη Honda. 

:p

 

 

Αν κάποια αξίζει, αυτή είναι η Mitsubishi. 

Έχει ένα από τα καλύτερα συστήματα 4-κίνησης στον κόσμο, παρέα με καλοσχεδιασμένα μοτέρ.

 

Έγινε επεξεργασία από adpanos
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

πριν 36 λεπτά, το μέλος Nickzzz έγραψε:

Πάρτα από την wikipedia γιατί βαριέμαι.

 

GDI

 

In 1996 gasoline direct injection reappeared in the automotive market. Mitsubishi was the first with a GDI engine in the Japanese market with its Galant/Legnum's 4G93 1.8 L inline-four. It was subsequently brought to Europe in 1997 in the Carisma. It also developed the first six-cylinder GDI powerplant, the 6G74 3.5 L V6, in 1997. Mitsubishi applied this technology widely, producing over one million GDI engines in four families by 2001. Although in use for many years, on September 11, 2001 MMC claimed a trademark for the acronym 'GDI' (with an uppercase final "I").

 

In 1998, Toyota's D4 direct injection system first appeared on various Japanese market vehicles equipped with the SZ and NZ engines. Toyota later introduced its D4 system to European markets with the 1AZ-FSE engine found in the 2001 Avensis. and US markets in 2005 with the 3GR-FSE engine found in the Lexus GS 300. Toyota's 2GR-FSE V6 first found in the Lexus IS 350 uses a more advanced direct injection system, which combines both direct and indirect injection using two fuel injectors per cylinder, a traditional port fuel injector (low pressure) and a direct fuel injector (high-pressure) in a system known as D4-S. In 2015 Toyota added a self-cleaning cycle idle for the direct fuel injection, the system only operates during idle with a maximum 10-minute cleaning cycle.

 

In 1999, Renault introduced the 2.0 IDE (Injection Directe Essence), first on the Megane. Rather than following the lean burn approach, Renault's design uses high ratios of exhaust gas recirculation to improve economy at low engine loads, with direct injection allowing the fuel to be concentrated around the spark.[32] Later gasoline direct injection engines have been tuned and marketed for their high performance as well as increased fuel efficiency. PSA Peugeot Citroën, Hyundai, and Volvo entered into a development agreements and licensed Mitsubishi's GDI technology in 1999. The Mitsubishi engines were also produced in the NedCar factory and used in the 1.8 L Carisma and the GDI-powered Volvo S40/V40 models.

 

In 2000, the Volkswagen Group introduced its gasoline direct injection engine in the Volkswagen Lupo, a 1.4 L inline-four unit, under the product name "Fuel Stratified Injection" (FSI) and "Turbo Fuel Stratified Injection" (TFSI).[40] The technology was adapted from Audi's Le Mans prototype race car R8. Volkswagen Group marques use direct injection in its turbocharged 2.0 L TFSI and naturally aspirated 2.0 L FSI four-cylinder engines. Later, a 1.6 L inline-four unit was introduced in the MY 2002 Volkswagen Golf Mk4/Jetta/Bora, a 1.4L in the MY 2002 Volkswagen Polo Mk4 and a 2.0L in the model year 2003 Audi A4. PSA Peugeot Citroën introduced its first GDi (HPi) engine in 2000 in the Citroën C5 and Peugeot 406. It was a 2.0-liter 16-valve EW10 D unit with 140 hp (104 kW), the system was licensed from Mitsubishi.

 

 

________________________________________________________________________

 

5V

4A-GE (20-valve)

 

Silver Top 20-Valve 4A-GE

 

Fourth Generation "Silver Top"

The fourth-generation 4A-GE engine was produced from 1991 to 1995. It has silver cam covers with chrome lettering, hence the nickname "silver top". This engine yet again features a completely new cylinder head which uses five valves per cylinder instead of four. It uses Toyota's Variable Valve Timing (VVT) system on the intake cam, an increased compression ratio (10.5:1), and the intake system was replaced with a short manifold with individual throttles and velocity stacks, however the vane-type airflow meter was retained, requiring the use of a plenum. The previous 16-valve head used a sharply curved intake port, while the 20-valve engine used a very upright straight port. This engine produces 160 PS (118 kW) at 7,400 rpm with 16.5 kg⋅m (162 N⋅m) of torque at 5,200 rpm.

 

________________________________________________________________________

 

3S-FSE ο κωδικός της Toyota και δεν κυκλοφόρησε πολύ.

 

https://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/7901843

 

tytD4.thumb.PNG.af23483deeb1d04fdd550dc378b159b4.PNG

 

Παλιότερα είχα βρει να λένε ότι ήταν το 1995. Γράψε λάθος, τελικά ήταν το 1996.

 

________________________________________________________________________

 

Και αν χρειάζομαι και πιστοποιητικό κινητηριακών φρονημάτων, έχω VW τον τελευταίο καιρό.

 

 

Να πως την αλήθεια δεν ήξερα πως είχαν φέρει πρώτοι στην αγορά άμεσο ψεκασμό.

Τελικά κάτι μαθαίνεις .., :hehe:

 

Νόμιζα πως η Ford το έφερε πρώτη στην αγορά και μετά η vw .

 

Δεν είναι θέμα πιστοποιητικού.

Από όλα τα αυτοκίνητα που έχω οδηγήσει , τα πιο σωστά ήταν γερμανικά και γαλλικά.

Ψέματα να πω. Πολύ ραφιναρισμένη λειτουργία, καλή απόδοση σε όλο το φάσμα των στροφών, χωρίς εξάρσεις κ.λ.π.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, GriGaS said:

Σε πάω εγώ κοντρίτσα...αλλά θα καθορίσω εγώ τη διαδρομή και θα περιλαμβάνει και την οδό Λαβυρίνθου στο Άργος, που το αυτοκίνητο του Google Street View έφριξε και έφυγε (σοβαρά το λέω)

 

Σε πεζόδρομο θα με πας; :hehe:

 

1 hour ago, adpanos said:

Vanos έβγαλε η BMW  και μέχρι τώρα κανείς άλλος.

 

Από την πορεία της συζήτησης κατάλαβα ότι αναφέρεσαι στο valvetronic.

Το vanos μοιάζει με

 

1 hour ago, f117 said:

το vanos τι είναι?

 

Μην αγχώνεσαι! θα δεις...

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

πριν 8 ώρες, το μέλος adpanos έγραψε:

Για να δουλέψει καλά το κύκλωμα μετά θα θέλει και εξαέρωση !!!

Και για να κάνεις εξαέρωση πρέπει να δεις που έχει βαλβίδες κ.λ.π. το μοντέλο αυτό.

Καποια μοντελα το κανουν μονα τους

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.